
Komunistická Severná Kórea dnes naháňa svetu strach svojím jadrovým programom. Nejasné sú aj okolnosti účasti severokórejských športovcov na nadchádzajúcich Olympijských hrách v Pjongčangu. Diktatúra Kim Čong-una si však asi chce tesne pred najväčším sviatkom športovcov vylepšiť imidž slobodnej a prosperujúcej krajiny so šťastnými občanmi. KĽDR totiž vydala oficiálnu tlačovú správu, v ktorej propaguje vozidlá novej vlastnej značky Naenara.
Tá vraj pripravuje výrobu celého modelového radu moderných áut, ktorý by mal obsahovať okrem osobných vozidiel aj minibusy, autobusy, dodávky a nákladné autá. Na svete je už aj prospekt, podľa ktorého by tieto autá mali mať priemernú spotrebu šesť až osem litrov paliva na 100 km a to podľa druhu karosérie. Disponovať budú na dnešné časy pomerne skromným výkom 55 až 80 kilowattov.

Vozidlá majú byť vybavené komfortnými prvkami, aspoň na tamojšie pomery, akými sú elektricky ovládané okná, posilňovač riadenia či klimatizácia a parkovacie senzory. Informácie, kde a ako budú vyrábané, chýbajú. Tak isto ako ich pôvod. Je len malá pravdepodobnosť, že by celý vývoj zvládla KĽDR sama, keďže sú na ňu uvalené sankcie. Bez importu potrebných technológií a komponentov to totiž nejde. Stáť za propagovanými novinkami preto môžu čínske automobilky.

Je predpoklad, že Naenara je v podstate len premenovanou spoločnosťou Chongpung JCV, ktorá mala s výrobou áut v Severnej Kórei skúsenosti. V minulosti sa tu tiež vyrábali licenčné Fiaty Siena v závode Pyongyhwa Auto Works. Názov novej značky znamená v preklade „naša zem“, tá je však skôr „kráľovstvom“ diktátora Kim Čong-una. Predstava, že by si mohli hladom trpiaci obyvatelia Severnej Kórey dovoliť luxus v podobe vlastného osobného auta, navyše s klimatizáciou, je absolútne nereálna.
Možno ide len o ďalšiu propagandu. Sú známe prípady, kedy sa návštevníkom Severnej Kórey predkladala predstava prosperujúcej krajiny aj tým, že ich sprievodcovia vodili do fingovaných automobilových predajní s fingovanými kórejskými autami a komparzom, ktorý hral kupujúcich zákazníkov. Inak tvoria tamojší vozový park autá staré aj niekoľko desiatok rokov. Zväčša ešte z čias, keď sa niektoré krajiny snažili s komunistickou Kóreou obchodovať. Dodaných tam bolo napríklad aj tisíc modelov Volva 140.