Automobilky škrtajú. Emisie nás pripravia o BMW M3 či Fabiu TDI

06.02.2018 12:00

V nasledujúcich mesiacoch zmizne z ponuky automobiliek množstvo výkonných modelov, ale aj mnohé motory. Dôvodom je nastupujúca emisná norma Euro 6c a nový merací cyklus WLTP. To znamená rozsudok smrti nad najväčšími hltačmi benzínu.

Automobilky sa spoliehali, že sa im podarí nový...
Automobilky sa spoliehali, že sa im podarí nový merací cyklus WLTP odložiť na rok 2020. To sa ale nestalo. Aféra Dieselgate zmenila prístup politikov. Autor: Opel

Automobilky čakajú v Európe ťažké časy. Nielenže od septembra vstúpi do platnosti prísnejšia emisná norma, ale aj realistickejšia metodika merania spotreby a emisií WLTP. Tá totiž obsahuje meranie emisií v reálnej premávke RDE. Obe normy idú proti sebe. Kým Euro 6c núti výrobcov áut, aby znížili emisie CO2 a NOx, na doteraz najnižšiu úroveň, test WLTP normovanú spotrebu zvyšuje. Akoby to nestačilo, ukázalo sa, že celá plejáda motorov, ktorá vyhovovala staršiemu emisnému testu NEDC, nie je s testom WLTP „kompatibilná“.

Už prvé skúšky potvrdili, že pôvodné predstavy automobiliek o vplyve WLTP na spotrebu boli naivné. Čakali, že normovaný priemer narastie o tri percentá. V skutočnosti však zvýšenie atakuje hranicu 12 až 16 %. To nie je maličkosť, najmä ak výrobcovia počítali s tým, že test WLTP sa im podarí pomocou lobizmu odsunúť na rok 2020. Nestalo sa. Aféra Dieselgate zmenila prístup politikov aj verejnosti. O to menej času mali výrobcovia na to, aby sa prispôsobili. Veď vyvinutie novej generácie motorov a šetriacich technológií zaberie roky.

Motorová apokalypsa zasiahne nielen BMW M3, ale...
Motorová apokalypsa zasiahne nielen BMW M3, ale napríklad aj naftovú Škodu Fabia. Autor: BMW

Dôsledky budú preto dramatické, aspoň v prechodnom období. Aby automobilky udržali flotilové emisie v norme, nevyhnú sa radikálnemu škrtaniu modelovej palety. Priemer kazia najmä najvýkonnejšie verzie. Do minulosti sa preto poberie napríklad Subaru WRX, ktoré sa bude môcť v Európe už len dopredávať, ale aj BMW M3 a BMW 550i. Produkty z Mníchova skončia skôr, ako sa predpokladalo. A ich nové verzie nastúpia na trh až po generačnej obnove. Našťastie BMW M4 ostáva, ale od leta už aj s filtrom pevných častíc.

Zmeny sa dotknú aj masových modelov, keďže tie tvoria najväčšiu časť predajov. Už napríklad vieme, že Škoda Fabia príde spolu s faceliftom o naftovú verziu TDI a týkať sa to bude aj ďalších jej koncernových príbuzných. Ale tiež Rapidu. Nemecká automobilka postupne vyškrtne z ponuky aj ďalšie motory. Spoliehať sa bude výlučne na benzínové agregáty s objemami 1,0, 1,5 a 2,0 litra. Renault nahradí motor 1,2 TCe za väčší 1,3 TCe. A motor 1,6 TCe za 1,8 TCe. Diesel 1,6 dCi zastúpi väčší 1,7 dCi.

Motor 1,5dCi síce ostane, ale bude dodatočne vybavený systémom katalytickej redukcie SCR. Tak ako v novom Mercedese-Benz triedy A. Stutgart totiž malé motory vyvíja práve s Renaultom. Peugeot s Nissanom zas predstavia nový diesel 1,5 Blue HDi, ktorý iste poputuje aj pod kapoty Opelov. Honda v novej generácii SUV CR-V, podobne ako Toyota v RAV4, vylúči z ponuky naftové motory, nahradí ich hybridnou technológiou. Zmien bude, samozrejme, viac, naplno sa to ukáže v septembri.

V každom prípade je dobrou správou, že nové motorizácie by mali priniesť zákazníkom nižšiu reálnu spotrebu. Tá súčasná sa totiž od oficiálnych údajov líšila neraz aj o 40 %. Automobilky navyše bojujú s tým, že stále väčšiu rolu hrá meniaci sa vkus zákazníkov, ktorí uprednostňujú módne crossovery a SUV pred bežnými hatchbackmi či sedanmi. Teda autá, ktoré sú ťažšie, majú väčší odpor vzduchu, a teda s tým súvisiacu väčšiu spotrebu paliva.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#WLTP #spotreba paliva #NEDC #emisie áut
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
4. 6. 2018zlacnenie1.285 €zlacnenie1.417 €
28. 5. 2018zdraženie1.308 €zdraženie1.438 €
21. 5. 2018zdraženie1.287 €zdraženie1.417 €
14. 5. 2018zdraženie1.263 €zdraženie1.393 €
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk