Automobilky škrtajú. Emisie nás pripravia o BMW M3 či Fabiu TDI

V nasledujúcich mesiacoch zmizne z ponuky automobiliek množstvo výkonných modelov, ale aj mnohé motory. Dôvodom je nastupujúca emisná norma Euro 6c a nový merací cyklus WLTP. To znamená rozsudok smrti nad najväčšími hltačmi benzínu.

06.02.2018 12:00
debata (13)
Automobilky sa spoliehali, že sa im podarí nový...
Opel - emisie Automobilky sa spoliehali, že sa im podarí nový merací cyklus WLTP odložiť na rok 2020. To sa ale nestalo. Aféra Dieselgate zmenila prístup politikov.

Automobilky čakajú v Európe ťažké časy. Nielenže od septembra vstúpi do platnosti prísnejšia emisná norma, ale aj realistickejšia metodika merania spotreby a emisií WLTP. Tá totiž obsahuje meranie emisií v reálnej premávke RDE. Obe normy idú proti sebe. Kým Euro 6c núti výrobcov áut, aby znížili emisie CO2 a NOx, na doteraz najnižšiu úroveň, test WLTP normovanú spotrebu zvyšuje. Akoby to nestačilo, ukázalo sa, že celá plejáda motorov, ktorá vyhovovala staršiemu emisnému testu NEDC, nie je s testom WLTP „kompatibilná“.

Už prvé skúšky potvrdili, že pôvodné predstavy automobiliek o vplyve WLTP na spotrebu boli naivné. Čakali, že normovaný priemer narastie o tri percentá. V skutočnosti však zvýšenie atakuje hranicu 12 až 16 %. To nie je maličkosť, najmä ak výrobcovia počítali s tým, že test WLTP sa im podarí pomocou lobizmu odsunúť na rok 2020. Nestalo sa. Aféra Dieselgate zmenila prístup politikov aj verejnosti. O to menej času mali výrobcovia na to, aby sa prispôsobili. Veď vyvinutie novej generácie motorov a šetriacich technológií zaberie roky.

Motorová apokalypsa zasiahne nielen BMW M3, ale... Foto: BMW
BMW M3 -2015 Motorová apokalypsa zasiahne nielen BMW M3, ale napríklad aj naftovú Škodu Fabia.

Dôsledky budú preto dramatické, aspoň v prechodnom období. Aby automobilky udržali flotilové emisie v norme, nevyhnú sa radikálnemu škrtaniu modelovej palety. Priemer kazia najmä najvýkonnejšie verzie. Do minulosti sa preto poberie napríklad Subaru WRX, ktoré sa bude môcť v Európe už len dopredávať, ale aj BMW M3 a BMW 550i. Produkty z Mníchova skončia skôr, ako sa predpokladalo. A ich nové verzie nastúpia na trh až po generačnej obnove. Našťastie BMW M4 ostáva, ale od leta už aj s filtrom pevných častíc.

Zmeny sa dotknú aj masových modelov, keďže tie tvoria najväčšiu časť predajov. Už napríklad vieme, že Škoda Fabia príde spolu s faceliftom o naftovú verziu TDI a týkať sa to bude aj ďalších jej koncernových príbuzných. Ale tiež Rapidu. Nemecká automobilka postupne vyškrtne z ponuky aj ďalšie motory. Spoliehať sa bude výlučne na benzínové agregáty s objemami 1,0, 1,5 a 2,0 litra. Renault nahradí motor 1,2 TCe za väčší 1,3 TCe. A motor 1,6 TCe za 1,8 TCe. Diesel 1,6 dCi zastúpi väčší 1,7 dCi.

Motor 1,5dCi síce ostane, ale bude dodatočne vybavený systémom katalytickej redukcie SCR. Tak ako v novom Mercedese-Benz triedy A. Stutgart totiž malé motory vyvíja práve s Renaultom. Peugeot s Nissanom zas predstavia nový diesel 1,5 Blue HDi, ktorý iste poputuje aj pod kapoty Opelov. Honda v novej generácii SUV CR-V, podobne ako Toyota v RAV4, vylúči z ponuky naftové motory, nahradí ich hybridnou technológiou. Zmien bude, samozrejme, viac, naplno sa to ukáže v septembri.

V každom prípade je dobrou správou, že nové motorizácie by mali priniesť zákazníkom nižšiu reálnu spotrebu. Tá súčasná sa totiž od oficiálnych údajov líšila neraz aj o 40 %. Automobilky navyše bojujú s tým, že stále väčšiu rolu hrá meniaci sa vkus zákazníkov, ktorí uprednostňujú módne crossovery a SUV pred bežnými hatchbackmi či sedanmi. Teda autá, ktoré sú ťažšie, majú väčší odpor vzduchu, a teda s tým súvisiacu väčšiu spotrebu paliva.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba paliva #WLTP #emisie áut #NEDC
Články podľa značiek