Je známy príbeh predajne Toyoty, ktorá stojí v demilitarizovanej zóne na Cypre aj s ponukou dobových modelov od roku 1974. Vtedy prebehol na tomto stredomorskom ostrove vojnový konflikt, ktorý vyústil do rozdelenia krajiny na grécku a tureckú časť. Medzi nimi sa nachádza pásmo dlhé 180 km, ktoré museli ľudia opustiť takmer okamžite. Takže sa tu zastavil čas. Podobne je to na Malte, kde stojí opustená predajňa Subaru. Lenže na tomto ostrove k žiadnym dramatickým udalostiam nedošlo.
Japonska automobilka tu mala svoje zastúpenie už od polovice sedemdesiatych rokov. Predajňa fungovala úspešne dve desaťročia. Ako jediná na Malte. Lenže v polovici deväťdesiatych rokov sa objavila konkurencia. Ďalší podnikateľ postavil nový showroom a hoci ponuka áut bola v oboch predajniach rovnaká, tej starej sa prestalo dariť. Na tom by nebolo nič zvláštne, to sa stáva. Zákazníci jednoducho uprednostnili lepšie služby. Zvláštne je však to, čo sa dialo potom.
Majiteľ pôvodného obchodu v meste Mosta predajňu jednoducho zavrel. A to spolu s autami, ktoré v nej stáli. Všetko ostalo nedotknuté vrátane dobových pútačov či cenníkov. Logické by bolo zostávajúce vozidlá rozpredať, hoc aj konkurentovi. Lenže to sa nestalo. Tento skanzen tak ukrýva prakticky celú ponuku automobilky zo začiatku deväťdesiatych rokov – modely, ktoré sa už dávno nevyrábajú. Stoja tu viac ako dve desaťročia.
Nájdeme tu malé Justy, skromne vybavenú Imprezu vo verzii hatchback aj sedan či malú dodávku Libero. Klenotom maltského automobilového „skanzenu“ je však kupé Subaru XT, vyrábané v rokoch 1985 až 1991. Športový model poháňa preplňovaný boxer s objemom 1,8 litra s výkonom 100 kW, ktoré posiela, ako sa na Subaru patrí, k obom nápravám. Je nepochybne najcennejším modelom. Počínanie majiteľa sa dá pochopiť len ťažko, no na druhej strane, nie všetko musí byť stratené.
Ceny veteránov aj youngtimerov stúpajú a tak skrýva predajňa Subaru zamrznutá v čase zberateľské kúsky. Osobité najmä tým, že sú vlastne úplne nové. Ich tachometre ukazujú len pár kilometrov, ktoré si vyžiadala logistika dopravy. Udržiavaný showroom im zas poskytol účinnú ochranu pred počasím. Vymeniť bude stačiť len batériu, pneumatiky či niektoré gumené tesnenia. A potom stačí už len otočiť kľúčikom.
Samozrejme, za predpokladu, že vlastník objektu bude chcieť autá predať. Záujemcovia o youngtimery s pohonom oboch náprav by sa určite našli. Lenže o budúcich plánoch bývalého predajcu Subaru na Malte nič nevieme. Hodiny v tejto predajni stále netikajú.