Aféra Dieselgate zasiahla automobilový priemysel viac, než si ktokoľvek trúfol pred troma rokmi predvídať. Nafte zvoní umieračik. Viacero automobiliek oznámilo, že dieselové motory postupne vyradia z ponuky. Napríklad také Volvo, ktoré verí plug-in hybridom. Naftové motory miznú masívne aj pod kapotami malých áut. Najnovším príkladom môže byť modernizovaná Fabia. Toyota v populárnom SUV RAV4 už s naftou odvlani nepočíta, podobne to bude s novou Hondou CR-V. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Nikto si však zatiaľ netrúfol diesle odpísať úplne.
Správa z Zuffenhausenu znie preto doslova šokujúco. Porsche s okamžitou platnosťou končí s výrobou naftových modelov. Tie preň pritom predstavovali nezanedbateľných 15 % predajov. Lenže s naftovými motormi má problémy. A tie by mohli byť už zakrátko ešte väčšie. Najmä s príchodom novej metodiky merania spotreby paliva WLTP, ktorá si príliš nerozumie so sprísňujúcimi sa emisnými normami. Limity očakávanej normy Euro 6c a Euro 6d by si vyžiadali neúmerné vývojové investície, ktoré by sa premietli do ceny áut.
A to nehovoríme o rizikách, ktoré vyplývajú z hrozby zákazu vjazdu naftových vozidiel do európskych metropol. Jednoducho, v Zuffenhausene si spočítali plusy a mínusy. Výsledok je jednoznačný. Pre Porsche však rozhodne nejde o drámu. S naftou začalo len v roku 2002 pri Cayenne Diesel. Tretia generácia, predstavená vlani, už však s dieselom prísť ani len nestihla. Takže v tomto okamihu škrtá Porsche z ponuky len Macan S Diesel a Panameru S Diesel. Tá pritom prednedávnom z cenníkov vypadla pre emisné nezrovnalosti, a na trh sa vrátila len nakrátko. Problémy s emisiami však i tak pretrvávali.
Porsche sa spolieha, že výpadok predaja naftových Macanov doženie benzínovou verziou s preplňovaným 4-valcom a v prípade Panamery jej hybridnými verziami. Podľa automobilky registruje u svojich zákazníkov už aj dnes „kultúrny posun“ , teda presun k elektrifikovaným modelom. Za naftou bude ale iste mnohým zákazníkom ľúto, najmä v takom Nemecku či vo Francúzsku, kde boli podiely naftových Porsche podstatne vyššie než je celosvetový priemer. Z Panamery Diesel, ktorá sa vyrábala len pár mesiacov a bola najrýchlejším sériovým autom s naftovým motorom, sa nepochybne stane cenný zberateľský kúsok.
Otázkou ostáva, koľko stál Porsche vývoj nových naftových motorov. Pracovalo totiž aj na novom Cayenne Diesel. Lenže straty z potenciálnych emisných prešľapov v blízkej budúcnosti by boli pravdepodobne väčšie než peniaze zbytočne „utopené“ vo vývoji.