Kedy sa to skončí, pýtajú sa šéfovia renomovaných automobiliek. Čínske spoločnosti, najmä tie menšie, sa totiž nevedia zbaviť zlozvyku kopírovania cudzieho dizajnu. A hoci čínsky automobilový priemysel napreduje a dokáže vyprodukovať plne autorské modely, stále sa nájdu firmy, ktoré si nerobia ťažkú hlavu z autorských práv. Známy je škandál okolo kópie Porsche Cayenne a Volkswagenu Tiguan od automobilky Zotye alebo ešte exemplárnejší príklad nerešpektovania pravidiel ochrany priemyselného vlastníctva – kópia Range Roveru Evoque, o ktorú sa postarala automobilka Landwind.
Prípadov sú však skôr stovky ako desiatky. A teraz tu máme ďalší. Nový model s názvom K-One si zobral bez akýchkoľvek dohôd za vzor najmenší stuttgartský crossover – Mercedes-Benz GLA. Naozaj netreba veľa predstavivosti, aby ste v ňom vzhliadli nemecký originál. Samozrejme, nie je to dokonalý falzifikát, ale spojitosti sú tu až príliš jasné. Napríklad tvar predných svetiel a masky s jedinou lištou, kruhové logo, a podobné je to z profilu či zozadu, kde nájdeme takmer identické svetlá. Pod kapotou je všetko inak. K-One je totiž napriek dvom falošným výfukom čistý elektromobil.
To mu fúka do plachiet, pretože Čína je už dnes veľmocou elektrických áut a lídrom chce zostať aj do budúcnosti. Novinka dlhá 4 100, široká 1 710 a vysoká 1 595 mm, je vybavená li-ion akumulátormi od spoločnosti Harbon Coslight Power. Tie sú umiestnené v podlahe medzi nápravami vzdialenými od seba 2 520 mm. Energiu dodávajú elektromotoru s výkonom 95 kW, čo by malo pri hmotnosti 1 400 kg stačiť na dosiahnutie rýchlosti 110 km/h. Aj z toho je jasné, že originálne GLA sa nemá čoho báť. Ide však o princíp.
Automobilka zatiaľ neprezradila termín uvedenia K-One na čínsky trh. Uvidíme, ako zareaguje Mercedes-Benz. Väčšina sporov však dopadla doteraz v Číne v neprospech žalujúcej strany alebo len formálnou pokutou. Bol to aj prípad kópie Range Roveru Evoque. Zahraničné automobilky sa preto zariadili inak. Jaguar Land Rover napríklad prestal vystavovať koncepty. Kým totiž priviedol tieto štúdie na výrobné linky, v Číne si už stihli výrobcovia kópií zaregistrovať patent na dizajn odvodený z konceptu.