JATO Dynamics: Niektoré značky sú od naftových motorov existenčne závislé

Britská spoločnosť JATO Dynamics pravidelne uverejňuje štatistiky z automobilového sveta. Tentoraz sa zamerala na podiel predaných naftových áut jednotlivých značiek v Európe. Ako sa ukázalo, prípadný zákaz predaja vznetových motorov v osobných automobiloch by niektoré značky prinútil opustiť európsky trh.

10.04.2018 12:00
debata (3)
Podľa údajov JATO Dynamics je od dieselových... Foto: Green Car Reports
range rover and range rover sport td6 diesel 2015 detroit autoshow Podľa údajov JATO Dynamics je od dieselových modelov v Európe najviac závislá značka Land Rover.

Automobilky sa postupne musia pripraviť na výraznú zmenu podmienok na európskom trhu s osobnými vozidlami. Démonizovanie vznetových motorov spolu so sprísňujúcimi sa pravidlami z dielne Európskej únie komplikujú život mnohým značkám. Platí to hlavne pre výrobcov, ktorí sa zameriavajú na veľké SUV alebo vyššiu strednú triedu.

Práve vo väčších a luxusnejších autách je naftový motor výhodnejší. Vozidlá s vyššou pohotovostnou hmotnosťou spravidla nie sú určené na športovú jazdu, ale na diaľkové cesty. Vznetový motor má vyššiu účinnosť, nižšiu spotrebu, a preto je vhodnejší z hľadiska komfortu aj hospodárnosti prevádzky.

Britská spoločnosť JATO Dynamics sa vzhľadom na pokles predajov nových naftových áut rozhodla urobiť rebríček značiek podľa predaja vozidiel poháňaných vznetovým agregátom v Európe. Zároveň pritom porovnala percentuálny podiel predaja tohto pohonu s rokom 2016. Na tomto porovnaní vidno, že všetky značky, ktoré sú v Európe odkázané na predaj naftových áut, zaznamenali pokles predaja modelov jazdiacich na naftu.

V tomto roku navyše pribudlo súdne rozhodnutie, že nemecké mestá majú právo obmedziť vjazd naftových áut do centier miest. Štatistiky poklesu predaja vozidiel poháňaných vznetovým motorom pre rok 2018 tak pravdepodobne vykážu ešte výraznejší prepad ako v minulom roku.

Podľa údajov JATO Dynamics je od dieselových modelov v Európe najviac závislá značka Land Rover. V minulom roku predstavoval podiel predaných naftových modelov až 94%. Rok predtým to bolo dokonca o dve percentá viac. Je to pochopiteľné, keďže britská značka predáva luxusné SUV, pre ktoré je vznetový motor praktickejší. Na druhom mieste sa umiestnili značky Jeep a Volvo. Americká značka vlani predala zo všetkých vozidiel v Európe až 80% poháňaných vznetovým motorom. V prípade Volva podiel predstavoval 78%.

Práve koncern Fiat-Chrysler, pod ktorý značka Jeep patrí, a Volvo viackrát vyhlásili, že postupne chcú ukončiť predaj naftových verzií svojich modelov. Z globálneho hľadiska si to môžu dovoliť, lebo sa budú zameriavať na americký a čínsky trh, ktoré preferujú benzín a elektrinu, no v Európe by bez vznetových agregátov v ponuke veľa vody nenamútili.

Toyota sa snaží nahrádzať naftový pohon hybridným. Foto: Toyota
2017-Toyota-C-HR-04 Toyota sa snaží nahrádzať naftový pohon hybridným.

Za prvou trojicou nasleduje nemecké prémiové trio v poradí Mercedes-Benz, BMW, Audi. V prípade prvých dvoch menovaných sa naftové autá podieľajú na predajoch dvojtretinovou väčšinou a v prípade Audi nadpolovičnou väčšinou. Nasleduje francúzska dvojica Peugeot a Renault, ktoré minulý rok zo všetkých vozidiel predali 49% naftových.

Na opačnom konci tabuľky nájdeme japonských výrobcov Suzuki a Toyota. Ich nízky podiel predaných naftových automobilov pramení jednak z ponuky malých áut a crossoverov, čo je prípad Suzuki, a jednak nahrádzaním naftového pohonu hybridným, čím je povestná Toyota. Vzhľadom na ich nízky podiel predaných naftových vozidiel možno očakávať, že ich budúcnosť na európskom trhu ohrozená nebude.

Štatistika podielu predaja naftových áut podľa JATO Dynamics

Poradie Značka Podiel naftových áut z predaja v r. 2017 Podiel naftových áut z predaja v r. 2016
1. Land Rover 94% 96%
2. Jeep 80% 81%
3. Volvo 78% 83%
4. Mercedes-Benz 67% 70%
4. BMW 67% 73%
6. Audi 59% 68%
7. Peugeot 49% 52%
7. Renault 49% 54%
9. Nissan 47% 50%
10. Volkswagen 46% 51%
11. Ford 44% 46%
12. Citroën 43% 50%
13. Škoda 41% 45%
14. Kia 40% 48%
15. Dacia 39% 45%
16. Fiat 36% 36%
17. Hyundai 32% 42%
18. Seat 30% 36%
19. MINI 29% 37%
20. Opel/Vauxhall 28% 32%
21. Mazda 26% 33%
21. Honda 26% 38%
23. Mitsubishi 23% 30%
24. Suzuki 8% 14%
25. Toyota 7% 14%

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Európa #Land Rover #JATO Dynamics #naftové autá
Články podľa značiek