Podpora elektromobilov v Nórsku viedla k obrovskému počtu registrácií áut s nulovými emisiami. Asi by ste nenašli inú krajinu v Európe, kde by sa na čelných pozíciách v predajoch umiestňovali modely ako Nissan Leaf či dokonca drahá Tesla S a X. A to nehovoríme o segmente elektromobilov ale globálnych registráciách. Lenže aj Nóri si uvedomujú, že daňové úľavy a bonusy na nákup stoja štátnu kasu ročne nemalé prostriedky. A tak už pred troma rokmi začala debata o postupnom zrovnoprávnení elektromobilov a áut s konvenčnými pohonmi.
Možno aj dôsledkom toho prichádza Nórsko o status raja elektromobilov. V prvom štvrťroku ho totiž predbehlo v počte registrácií Nemecko, krajina, ktorá mala k elektromobilom dlhodobo konzervatívny postoj. Lenže zavedené dotácie, i keď zďaleka nie tak štedré ako na severe, viedli v spojení s najväčším európskym automobilovým trhom, k rekordným predajom elektrických áut. Za prvé tri mesiace tohto roka to bolo 17 574 kusov, čo je nárast v medziročnom porovnaní o 70 %. Vyplýva to z údajov európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA.
To je v porovnaní s 35-percentným nárastom odbytu elektrických áut v Európe za minulý rok dvojnásobok. Vzhľadom k pripravovanej elektrickej ofenzíve nemeckých koncernov Volkswagen, Daimler aj BMW, možno predpokladať, že tento trend bude pokračovať aj v budúcnosti. Problém z toho môže mať americká Tesla, ktorá doteraz operovala v Európe bez vážnejších konkurentov. „Zlatý vek Tesly končí, čoskoro sa jej autá stanú len jednými z mnohých produktov,“ uviedol Juergen Pieper, analytik spoločnosti Bankhaus Metzles.