Americký bezpečnostný inštitút IIHS, ktorý je akousi obdobou európskeho konzorcia Euro NCAP, nedávno uverejnil štatistiku nehôd s účasťou chodcov. Šokujúce je, že od roku 2009 do roku 2016 stúpol v Spojených štátoch amerických podiel smrteľných nehôd chodcov za účasti vozidiel SUV o 81%. Zarážajúce pritom je, že od roku 1975 do roku 2009 klesol počet úmrtí chodcov pri nehodách o 20%. Znamená to, že aj keď je smrteľných úrazov chodcov celkovo menej, pri zrážke s SUV sú fatálne následky pravdepodobné.
Nejde, samozrejme, o jedinú príčinu. Všeobecne platí, že najnebezpečnejšími faktormi spôsobujúcimi dopravné nehody sú nedostatočné venovanie pozornosti riadeniu, používanie mobilných telefónov, či riadenie pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok. Automobily s karosériou SUV sú len rizikovým faktorom, ktorý dokáže zhoršiť následky zrážky.
Potvrdzuje to aj výskum Michiganskej univerzity z roku 2015. Z neho vyplýva, že pri zrážke chodca s SUV je trikrát väčšia pravdepodobnosť, že chodec zomrie, než pri zrážke so sedanom alebo hatchbackom. Výskum ďalej ukázal, že až 65% dospelých a 93% detí skončí po náraze s SUV na zemi a vzniká riziko, že ich vozidlo následne prejde.
IIHS okrem poukázania na neblahú skutočnosť navrhuje aj možné riešenia. Vzhľadom na to, že SUV a crossoverov na cestách pribúda, treba rátať aj s tým, že budú častejšie účastníkmi dopravných nehôd. Základným pravidlom je upravenie infraštruktúry tak, aby k zrážkam dochádzalo čo najmenej. Pre chodcov je dôležité, aby mali možnosť prechádzať cez vozovku po osvetlených priechodoch pre chodcov so semaformi. Ďalšou možnosťou je znižovanie maximálnej povolenej rýchlosti v úsekoch s vysokou frekvenciou pohybu chodcov a cyklistov.