ClearMotion: Američania predstavujú dokonalé tlmiče. Sú ako ‘lietajúci koberec‘

Niekdajší projekt spoločnosti Bose si vzala pod patronát americká firma ClearMotion a dotiahla ho do finále. Výsledkom je odpruženie, ktoré reaguje proaktívne. Klasické tlmiče nahrádza aktuátormi. Má byť dokonalé.

21.05.2018 16:00
debata (2)
ClearMotion testovala nový podvozok na... Foto: ClearMont
ClearMont - tlmiče Activalve ClearMotion testovala nový podvozok na upravenom BMW radu 5 či elektrickej Tesle S. Výsledky sú priam magické.

Spoločnosť Bose predstavila už v roku 2004 takzvaný Project Sound. Paradoxne nesúvisel s jej divíziou známou produkciou audiosystémov, ale s podvozkami áut. Jednoducho, na svet priviedla to najdokonalejšie odpruženie, ktoré nahradilo klasické tlmiče či vzduchové systémy elektromagnetickými aktuátormi. Tie reagovali na nerovnosti vozovky v predstihu, takže kým kolesá kopírovali povrch, karoséria ostávala v konštantnej výške. Bose teda dosiahlo efekt „lietajúceho koberca“ a zároveň úplne eliminovalo náklony karosérie v zákrutách či pri brzdení alebo pri akcelerácii.

Nové tlmiče s aktuátormi dokážu udržiavať... Foto: ClearMont
ClearMont - tlmiče Activalve Nové tlmiče s aktuátormi dokážu udržiavať karosériu v prakticky konštantnej výške, bez ohľadu na nerovnosti terénu.

Z dôvodu ceny však nikdy nedošlo na komercionalizáciu. Žiadna z automobiliek nemala o Project Sound záujem. To však neplatilo o americkej firme ClearMotion, ktorá kúpila licenciu na všetky potrebné patenty a pokračovala vo vývoji. A to s cieľom urobiť systém ešte dokonalejší a menej nákladný. To sa vraj podarilo. Podľa šéfa ClearMotionu Shaka Avadhanyho je nový systém najrýchlejšie reagujúcim pružením na svete, lepším než vzduchové aktívne odpruženia Mercedesu-Benz triedy S či BMW radu 7. Rozdiely v zmenách charakteristiky majú byť citeľné už po pár metroch.

Srdcom je tento elektromagnetický ventil, ktorý... Foto: ClearMont
ClearMont - tlmiče Activalve Srdcom je tento elektromagnetický ventil, ktorý reaguje na nerovnosti v predstihu vďaka údajom o profile vozovky. Každé koleso je riadené individuálne.
„Náš systém počíta s tlmičmi s aktívnym ventilom Activalve, ktorý umožňuje prietok kvapaliny zvonka dnu a naopak. Ten spolupracuje s monitorovaním terénu v reálnom čase a reaguje okamžite, vďaka čomu je jazda bezkonkurenčne hladká,“ vysvetľuje šéf spoločnosti. Ide teda skôr o aktuátory než pasívne tlmiče. Na nerovnosť vozovky budú totiž reagovať v predstihu, vďaka čomu ostane karoséria v takmer konštantnej úrovni. Pre posádku to znamená vysoký komfort. Systém tiež úplne skoncuje s náklonmi v zákrutách a odstredivými silami pri brzdení a akcelerácii.
To môže skrátiť brzdnú dráhu a urobiť auto stabilnejším vo všetkých jazdných situáciách. A kedy sa systému dočkáme v sériovej produkcii? Avadhany tvrdí, že spoločnosť je v rokovaní s piatimi vplyvnými výrobcami. V menšom objeme sa má Activalve objaviť na produkčných autách už na budúci rok a v masovejšom meradle od roku 2020. Pravdepodobne vo vozidlách vyšších tried. Cena by pritom nemala byť oveľa vyššia ako v prípade vzduchových odpružení. Zatiaľ spoločnosť testovala nový podvozok na upravenom BMW radu 5 či elektrickej Tesle S. Výsledky sú priam magické.
ClearMont - tlmiče Activalve
ClearMont - tlmiče Activalve
+3ClearMont - tlmiče Activalve

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #tlmiče #ClearMotion
Články podľa značiek