Sergio Marchionne: ‘Génius vo svetri‘ už nie je šéfom FCA. Zasiahla vyššia moc

Kontroverzný šéf Fiatu a Chrysleru, Sergio Marchionne, upadol po operácii ramena do kómy. Vyhliadky nie sú dobré. Koncern FCA preto nečakal, a počas víkendu urobil veľkú rošádu vo vedení spoločnosti. Napriek častým posmeškom však manažér, ktorý neznášal obleky, zanechal taliansko-americký automobilový gigant v omnoho lepšej kondícii ako pred štrnástimi rokmi, keď prevzal opraty Fiatu.

24.07.2018 18:00
debata
Do Fiatu nastúpil Marchionne v roku 2003, o rok... Foto: FCA
Sergio Marchionne Do Fiatu nastúpil Marchionne v roku 2003, o rok neskôr bol už jeho šéfom. Neskôr šéfoval aj Chrysleru a Ferrari. Podarilo sa mu americké a talianske značky previesť zložitým obdobím ekonomickej krízy a odvrátiť ich zánik.

Minulý víkend obletela svet smutná správa. Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles), upadol po júnovej operácii ramena vplyvom nečakaných komplikácií do kómy. Situácia je pravdepodobne veľmi vážna. Tomu nasvedčuje nielen okamžitá výmena na jeho poste, a celková rošáda vo vedení spoločnosti, ktorú stihol taliansko-americký automobilový gigant doslova z večera do rána, ale aj list šéfa materského holdingu Exor, Gianniho Agnelliho, ktorý adresoval zamestnancom koncernu, ktorý pripomína skôr smútočný prejav.

„S hlbokým zármutkom vám musím oznámiť, že stav nášho generálneho riaditeľa sa v posledných hodinách prudko zhoršil a nedovolí mu vrátiť sa späť do FCA,“ píše sa v liste. A ďalej konštatuje, že Marchionne ho od prvého stretnutia zaujal inteligenciou a ľudskými kvalitami. Ocenil tiež jeho prínos pre vytvorenie novej kultúry v spoločnosti. Nejde pritom len o formálne ocenenie. Hoci bol Marchionne kontroverzným manažérom a často aj terčom posmeškov pre svoj neortodoxný prístup a záľubu vo svetroch, namiesto slušivých oblekov, koncern FCA zanecháva v lepšom stave, než keď sa v roku objavil na scéne.

Taliansky „účtovník“

Marchionne sa narodil v Taliansku, ale keď mal trinásť rokov, jeho rodičia sa presťahovali do Kanady. Spočiatku pracoval ako daňový špecialista v audítorskej spoločnosti Deloitte & Touche a neskôr ako riaditeľ konzultačnej firmy Lawson Group. K spojeniu s Fiatom došlo v roku 2003, keď nastúpil ako nezávislý člen predstavenstva. Už vo februári nasledujúceho roka bol menovaný na pozíciu šéfa automobilky. Vzhľadom na svoju finančnícku minulosť si rýchlo vyslúžil prezývku „účtovník“. A mal čo robiť. Fiat na tom nebol práve najlepšie. Roky vykazoval straty, takže prísny šéf, ktorý hľadí na peniaze, prišiel firme vhod.

Sergio vytvoril veľký reštrukturalizačný plán, ktorý rýchlo priniesol svoje ovocie. Už v roku 2007 sa z Fiatu stala najrýchlejšie rastúca európska automobilka. Len v prvom štvrťroku vykázala zisk 593 miliónov eur. Nebolo to bezbolestné. Marchionne sa postaral o zníženie nákladov, za čo prichádzal do konfliktu s odbormi. Fiat navyše vyrukoval s úspešnými novinkami ako Grande Puntom, Sedici alebo sedanom Linea. A rok 2007 sa niesol v znamení novodobej päťstovky. Tam sa však Marchionnove ambície nezastavili. Vyhlásil, že do troch rokov vráti automobilky Lancia a Alfa Romeo do čiernych čísiel a že Alfa sa v roku 2009 vráti späť do USA.

Novým šéfom koncernu FCA je Mike Manley, ktorý... Foto: Jeep
Mike Manley Novým šéfom koncernu FCA je Mike Manley, ktorý doteraz viedol úspešný Jeep.

Plánoval veľký a luxusný model ako nástupcu Alfy 166 aj Lanciu Aureliu. Z toho však zišlo. Podarila sa aspoň reinkarnácia Delty. Škrt cez rozpočet urobila Marchionnemu hospodárska kríza. Už v roku 2008 vyhlásil, že Fiat nemôže vyrábať a predávať autá sám a že potrebuje partnera, ktorý vytvorí väčšie výrobné zázemie a možnosť synergie. Bol tiež nútený zastaviť viacero projektov, napríklad aj SUV od Alfy. Jednoducho, hľadal partnera. „Terénnu“ Alfu tak videl ako preznačkovaný model sesterskej značky, čo by automobilku stálo neporovnateľne menej investícií. Sergio tvrdil, že to dokáže urobiť za 100 miliónov eur.

Od Fiatu ku Chrysleru

Fiat sa teda obzeral po automobilovej brandži. Šuškalo sa, že potenciálnym súrodencom Fiatu sa môže stať Opel alebo Saab. Nakoniec padla voľba na americký Chrysler, ktorý krátko predtým vyhlásil bankrot. Spolupráca so ziskovým Fiatom sa zdala ako účinný liek proti likvidácii značky. Šéfom Chrysleru sa stal opäť Marchionne. Postupné navyšovanie podielu v Chrysleri viedlo v roku 2014 až k vzniku koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Vstup na americkú pôdu otvoril nové možnosti. Sergio nezaprel svoju účtovnícku povahu a vyhlásil, že by najradšej zavrel všetky stratové fabriky v Taliansku. A na rodnú krajinu si nespomenul ani vtedy, keď zvolil za sídlo centrály nového koncernu Londýn.

V ten istý rok odčlenil od Fiatu slávne Ferrari, s ktorého akciami začal obchodovať na newyorskej burze. Alfa, o ktorú mal eminentný záujem koncern VW, mu stále ležala na srdci. Odmietol všetky ponuky a plánoval z nej vytvoriť perlu koncernu. Radšej zvolil drahú a náročnú cestu vývoja nových modelov, ktoré prišli podstatne neskôr, ako sa plánovalo. Sedan Giulia sa predstavil až v roku 2016. Celkom nevyšli ani plány s Lanciou. Obrat mala zaistiť nová Thema, pri ktorej využil Marchionne Chrysler 300. Úspech sa však nedostavil, podobne ako s Lanciou Voyager, ktorá nebola ničím iným ako prezlečeným rovnomenným Chryslerom.

Dnes je Lancia na úpadku s jediným modelom – Lanciou Ypsilon, predávanou výlučne v Taliansku. Aj keď vo veľkých sériách. Na odplatu sa zas do USA dostal Fiat 500 a jeho deriváty. Unifikácia prebehla aj v Jeepe. Na svet prišli dvojičky Jeep Renagade a Fiat 500X. Obrovské škrty sa udiali aj za Atlantikom. Chrysler zrušil neziskové modely a v ponuke ponechal len MPV Pacifica či sedan 300. Marchionne naštartoval aj Maserati, ktoré prišlo so záplavou noviniek, i keď nie veľmi úspešnými v porovnaní s nemeckou konkurenciou. V každom prípade sa FCA ekonomicky darilo, aj keď časy slávy mali jeho kľúčové značky dávno za sebou. Ďalším krokom posilnenia stability mala byť fúzia FCA s ďalším koncernom.

Zasiahol osud

Marchionneho však vyprevadili s dlhým nosom z Volkswagenu aj z General Motorsu. O FCA však prejavil záujem kórejský Hyundai. K spojeniu spoločností by malo dôjsť podľa neoficiálnych informácií začiatkom budúceho roka, v čase, keď mal podľa pôvodných plánov Marchionne opustiť pozíciu šéfa. Nakoniec však zasiahol osud. Neočakávané pooperačné komplikácie viedli k urýchlenej výmene na najvyššom poste. Nástupcom sa stal Mike Manley, doterajší šéf Jeepu, najúspešnejšej značky koncernu FCA. Táto kandidatúra bola pravdepodobne pripravená, vzhľadom na očakávaný koniec Marchionneho pôsobenia v čele koncernu.

Uvidíme, či Manley splní Marchionneho sľuby. Na nedávnej tlačovej tlačovej konferencii, nezvykle oblečený v saku, predostrel totiž „účtovník“ ambiciózne plány na elektrické kupé od Maserati, dve športové novinky od Alfy Romeo či najmenší Jeep. Samotný Fiat však veľa priestoru nedostal. Dokonca sa šušká o konci Typa v Európe. FCA musí tiež dohnať náskok konkurencie v elektrifikácii a autonómnych technológiách. S pomocou kórejského Hyundai, ktorý má v portfóliu nové elektromobily, ako napríklad Konu, Ioniq či vodíkové Nexo a usilovne pracuje na autopilote, by mohla značky Fiat, Chrysler či Jeep čakať svetlá budúcnosť. Marchionnemu patrí vďaka, že ich previedol ťažkými časmi ekonomickej krízy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Chrysler #FCA #Sergio Marchionne #Mike Manley #FCA Automobiles
Články podľa značiek