Foto: AvtoVaz
Výrobu Lady Priora odštartoval ruský AvtoVAZ v roku 2007, takže celkom o „relikviu“ nejde. Jej história je však spätá ešte s časmi pred pádom železnej opony. Priora je totiž len modernizovanou Ladou 110, ktorá sa predstavila v roku 1990, no k prvým zákazníkom sa dostala až v roku 1995. Celý jej vývoj z druhej polovice osemdesiatych rokov prebiehal ešte v Sovietskom zväze za pomoci inžinierov z konštrukčnej kancelárie Porsche, s ktorou Lada spolupracovala aj na Samare.
Foto: AvtoVaz
Stodesiatka nakoniec vydržala na linkách do roku 2009, takže dva roky mala Lada v ponuke oba modely. Potom už vládla ruskému trhu Priora. Ponuka sa rozšírila zo sedanu aj na kombi a dokonca troj- a 5-dverový hatchback. O konci produkcie sa špekulovalo už v roku 2014, keď AvtoVAZ predstavil celkom novú Vestu. História sa však opakovala. Priora zostala v ponuke popri svojej nástupkyni, a to až do júla, i keď už len ako sedan. Za jedenásť rokov z nej v Togliatti vyrobili viac ako 860 000 kusov.
Po piatku trinásteho tak ostali linky Priory prázdne. Automobilka sa rozlúčila so svojím typom ozdobením posledného exemplára balónikmi, bez účasti zamestnancov. Mimochodom, tí budú presunutí na výrobu legendárnej Lady „Niva“, ktorá dnes nesie obchodný názov Lada 4×4. O tú je stále záujem. Lada zároveň zreviduje ponuku starších modelov Granta a Kalina, pričom názov Kalina sa celkom vytratí. Niektoré jej verzie ostanú v cenníku ako Lada Granta.