ACEA: Najpredávanejšie autá v EÚ? Prémii sa nedarilo

30.07.2018 12:00

Európsky automobilový trh stále rastie. Platí to aj o prvom polroku. Darilo sa veľkým krajinám. A najmä Švédsku, kde zákazníci nakupovali, len sa tak prášilo. Dôvod? Od júla u nich platí nová emisná daň na autá. Prémiové značky však hlásia prepad.

Počet registrácií medziročne vzrástol o 2,8 %....
Počet registrácií medziročne vzrástol o 2,8 %. Aj vďaka Švédsku. Autor: ACEA

Európske združenie automobilových výrobcov ACEA zverejnilo štatistiky predaja áut v Európe. Veľké prekvapenia sa nedejú. Za posledné roky sme si zvykli na rastúci záujem o kúpu. Av prvom polroku to nebolo inak. V dvadsiatich siedmich sledovaných krajinách Európskej únie s výnimkou Malty a štátov CEFTA (Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko) putovalo v prvom polroku k zákazníkom 8 659 758 áut. Počet registrácií tak medziročne vzrástol o 2,8 %. Až na marec, keď došlo k poklesu odbytu o 5,3 %, boli ostatné mesiace v pluse.

Padla len Británia. Švédi excelovali

Darilo sa väčšine kľúčových trhov. Najväčšia automobilová veľmoc Nemecko hlási prírastok 2,9 %, čo znamená, že sa tam predalo až 1,78 milióna áut. Francúzsko poskočilo o 4,7 % na 1,8 milióna registrácií. Španieli kúpili 734-tisíc áut, čo je o 10,1 % viac. Výnimkou je len Veľká Británia, kde vplyvom brexitu klesol odbyt o 6,3 % s výsledkom 1,31 milióna áut. Mierne zhoršenie o 1,4 % hlási Taliansko, kde sa pre kúpu rozhodlo 1,13 milióna motoristov. Mnohé však vykompenzovali menšie trhy.

Zákazníci už asi zabudli na aféru Dieselgate a...
Zákazníci už asi zabudli na aféru Dieselgate a Volkswagenu opäť dôverujú. Za prvých šesť mesiacov predal 993 548, čo bolo takmer o deväť percent viac. Autor: Volkswagen

Napríklad v Bulharsku sa predalo o 22,6, Chorvátsku o 19,3, Litve o 24, Rumunsku o 33,5, Maďarsku o 29 a v Grécku o 23,7 % viac vozidiel. Zaujímavý je aj vývoj vo Švédsku, ktoré zhltlo 225 543 áut, čo je o 16,5 % viac ako vlani. Dôvod je trochu kuriózny. Od júla platí totiž v tejto krajine nová emisná daň a tak sa Švédi poponáhľali k dílerom. Kto to nestihol, bude za každý gram emisií platiť ročne od 2,1 až do 9,5 eura, to podľa toho, do ktorej emisnej triedy auto patrí. Švédsky trh sa teda umelo nafúkol a následne bublina praskla. V júli už predaje klesli.

VW všetkých valcuje. Aj po Dieselgate

Z pohľadu koncernov je na tom najlepšie VW Group s predajom 2,06 milióna áut (+ 8 %) pred PSA Group. Zdá sa, že aféra Dieselgate je už minulosťou. Samozrejme, Francúzom, ktorí narástli o neuveriteľných 65,1 %, keďže na trhoch umiestnili 1,37 milióna vozidiel, pomohol nový člen rodiny – Opel. Na tretej priečke je Renault Group ( + 5 %), s odbytom 906 925 kusov, pričom ťažil s enormného rastu Dacie. Nasleduje BMW, Ford , Daimler a Toyota, aj keď všetky tri koncerny zaznamenali mierny pokles. Zaujímavejšie je však poradie jednotlivých značiek.

Škoda obhájila svoju pozíciu v prvej desiatke....
Škoda obhájila svoju pozíciu v prvej desiatke. Aj keď na jej konci. Lenže stále rastie raketovým tempom. Tento rok o 8,4 percenta, takže ten budúci to už môže vyzerať inak. Navyše, ak Fiat, ktorý je pred ňou, prudko padá. Autor: Škoda-Auto

Neohroziteľnou jednotkou je Volkswagen s rastom ôsmich percent. Vďaka novým SUV sa mu podarilo predať neuveriteľných 993 548 áut. Polepšil si aj druhý Renault s prírastkom 7,3 a Ford, ktorý narástol o 6,3 percenta. Na krk mu však dýcha Peugeot s rastom 8,7 percentuálneho bodu. Navyše sa vzdialil od Opelu, ktorý zaznamenal o 6,2 % horší výsledok ako vlani. Potom je to ešte zaujímavejšie. Nasleduje totiž nemecká prémiová trojka v poradí Mercedes-Benz, Audi, BMW, pričom všetky tri značky v medziročnom porovnaní stratili, najviac Mercedes, ktorý predal o dve percenta menej áut.

Skokanom roka je Dacia. Obchodný výsledok si...
Skokanom roka je Dacia. Obchodný výsledok si zlepšila o 16 %, keď zaznamenala 287 464 registrácií. To je viac, než dokázal Nissan, Kia či Seat. Autor: Dacia

Avšak to je nič oproti Fiatu, ktorý sa síce ešte zmestí do prvej desiatky, ale jeho predaje klesli o rovných deväť percent. Desiatku najlepších uzatvára česká Škoda. Tej sa naozaj darilo. Veď predala až 401 565 áut, čo je až o 8,4 % viac. K skokanom roka môžeme pripočítať aj rumunskú Daciu. Nový Duster jednoducho zabral a tak má na konte 16-percentný rast s výsledkom 287 464 regis­trácií. Naopak, Nissan sa musí vyrovnať s 9,6-percentným prepadom.

Predaj áut v EÚ 2018

Značka Predaj 1–6/2018 (ks) Rozdiel (%) Trhový podiel (%)
1 Volkswagen 993 548 +8,9 11,4
2 Renault 631 208 +0,5 7,3
3 Ford 550 672 –3,9 6,3
4 Peugeot 543 535 +8,7 6,3
5 Opel/Vauxhall 495 312 –6,2 5,7
6 Mercedes-Benz 456 593 –2,0 5,3
7 Audi 433 134 –1,8 5,0
8 BMW 429 585 –1,2 4,9
9 Fiat 423 899 –9,0 4,9
10 Škoda 401 565 +8,4 4,6
11 Toyota 391 370 +5,6 4,5
12 Citroën 334 587 +3,5 3,8
13 Hyundai 291 052 +7,5 3,3
14 Dacia 287 464 +16,0 3,3
15 Nissan 286 319 –9,6 3,3
16 Kia 264 010 +5,0 3,0
17 Seat 253 200 +19,0 2,9
Spolu 8 695 785 +2,8

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#AECA
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk