Európske združenie automobilových výrobcov ACEA zverejnilo štatistiky predaja áut v Európe. Veľké prekvapenia sa nedejú. Za posledné roky sme si zvykli na rastúci záujem o kúpu. Av prvom polroku to nebolo inak. V dvadsiatich siedmich sledovaných krajinách Európskej únie s výnimkou Malty a štátov CEFTA (Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko) putovalo v prvom polroku k zákazníkom 8 659 758 áut. Počet registrácií tak medziročne vzrástol o 2,8 %. Až na marec, keď došlo k poklesu odbytu o 5,3 %, boli ostatné mesiace v pluse.
Padla len Británia. Švédi excelovali
Darilo sa väčšine kľúčových trhov. Najväčšia automobilová veľmoc Nemecko hlási prírastok 2,9 %, čo znamená, že sa tam predalo až 1,78 milióna áut. Francúzsko poskočilo o 4,7 % na 1,8 milióna registrácií. Španieli kúpili 734-tisíc áut, čo je o 10,1 % viac. Výnimkou je len Veľká Británia, kde vplyvom brexitu klesol odbyt o 6,3 % s výsledkom 1,31 milióna áut. Mierne zhoršenie o 1,4 % hlási Taliansko, kde sa pre kúpu rozhodlo 1,13 milióna motoristov. Mnohé však vykompenzovali menšie trhy.
Napríklad v Bulharsku sa predalo o 22,6, Chorvátsku o 19,3, Litve o 24, Rumunsku o 33,5, Maďarsku o 29 a v Grécku o 23,7 % viac vozidiel. Zaujímavý je aj vývoj vo Švédsku, ktoré zhltlo 225 543 áut, čo je o 16,5 % viac ako vlani. Dôvod je trochu kuriózny. Od júla platí totiž v tejto krajine nová emisná daň a tak sa Švédi poponáhľali k dílerom. Kto to nestihol, bude za každý gram emisií platiť ročne od 2,1 až do 9,5 eura, to podľa toho, do ktorej emisnej triedy auto patrí. Švédsky trh sa teda umelo nafúkol a následne bublina praskla. V júli už predaje klesli.
VW všetkých valcuje. Aj po Dieselgate
Z pohľadu koncernov je na tom najlepšie VW Group s predajom 2,06 milióna áut (+ 8 %) pred PSA Group. Zdá sa, že aféra Dieselgate je už minulosťou. Samozrejme, Francúzom, ktorí narástli o neuveriteľných 65,1 %, keďže na trhoch umiestnili 1,37 milióna vozidiel, pomohol nový člen rodiny – Opel. Na tretej priečke je Renault Group ( + 5 %), s odbytom 906 925 kusov, pričom ťažil s enormného rastu Dacie. Nasleduje BMW, Ford , Daimler a Toyota, aj keď všetky tri koncerny zaznamenali mierny pokles. Zaujímavejšie je však poradie jednotlivých značiek.
Neohroziteľnou jednotkou je Volkswagen s rastom ôsmich percent. Vďaka novým SUV sa mu podarilo predať neuveriteľných 993 548 áut. Polepšil si aj druhý Renault s prírastkom 7,3 a Ford, ktorý narástol o 6,3 percenta. Na krk mu však dýcha Peugeot s rastom 8,7 percentuálneho bodu. Navyše sa vzdialil od Opelu, ktorý zaznamenal o 6,2 % horší výsledok ako vlani. Potom je to ešte zaujímavejšie. Nasleduje totiž nemecká prémiová trojka v poradí Mercedes-Benz, Audi, BMW, pričom všetky tri značky v medziročnom porovnaní stratili, najviac Mercedes, ktorý predal o dve percenta menej áut.
Avšak to je nič oproti Fiatu, ktorý sa síce ešte zmestí do prvej desiatky, ale jeho predaje klesli o rovných deväť percent. Desiatku najlepších uzatvára česká Škoda. Tej sa naozaj darilo. Veď predala až 401 565 áut, čo je až o 8,4 % viac. K skokanom roka môžeme pripočítať aj rumunskú Daciu. Nový Duster jednoducho zabral a tak má na konte 16-percentný rast s výsledkom 287 464 registrácií. Naopak, Nissan sa musí vyrovnať s 9,6-percentným prepadom.
Predaj áut v EÚ 2018
Značka | Predaj 1–6/2018 (ks) | Rozdiel (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|
1 Volkswagen | 993 548 | +8,9 | 11,4 |
2 Renault | 631 208 | +0,5 | 7,3 |
3 Ford | 550 672 | –3,9 | 6,3 |
4 Peugeot | 543 535 | +8,7 | 6,3 |
5 Opel/Vauxhall | 495 312 | –6,2 | 5,7 |
6 Mercedes-Benz | 456 593 | –2,0 | 5,3 |
7 Audi | 433 134 | –1,8 | 5,0 |
8 BMW | 429 585 | –1,2 | 4,9 |
9 Fiat | 423 899 | –9,0 | 4,9 |
10 Škoda | 401 565 | +8,4 | 4,6 |
11 Toyota | 391 370 | +5,6 | 4,5 |
12 Citroën | 334 587 | +3,5 | 3,8 |
13 Hyundai | 291 052 | +7,5 | 3,3 |
14 Dacia | 287 464 | +16,0 | 3,3 |
15 Nissan | 286 319 | –9,6 | 3,3 |
16 Kia | 264 010 | +5,0 | 3,0 |
17 Seat | 253 200 | +19,0 | 2,9 |
Spolu | 8 695 785 | +2,8 | – |