August znamenal v predajoch áut v Európe doslova búrku. Registrácie vyskočili medziročne podľa agentúry JATO Dynamics o neuveriteľných 30 %, keď sa predalo približne 1,17 milióna osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Takáto explózia nemá žiaden racionálny základ. Stojí za ňou nová norma merania spotreby a emisií WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), podľa ktorej musia byť od 1. septembra homologizované všetky nové autá predávané v Európskej únii.
Aby sa tie staré, schválené ešte podľa starej procedúry NEDC (New European Driving Cycle), mohli vôbec po zlomovom dátume dostať k zákazníkom, museli ich automobilky predať so zľavou alebo registrovať na seba, napríklad prostredníctvom predajcov. „Ako sme očakávali, augustové registrácie boli silne ovplyvnené výrobcami, ktorí museli registrovať vozidlá pred zavedením WLTP. Tieto výsledky ukazujú, aké umelé môžu byť registrácie a ako ľahko s nimi možno manipulovať,“ povedal analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.
Dodal, tiež, že boom registrácií len potvrdil, že mnohé automobilky neboli na nové pravidlá pripravené. V prechodnom období jedenástich mesiacov bola homologizovaná podľa nových pravidiel len pätina modelov! Umelé registrácie potvrdzuje aj obrovský podiel áut napísaných na firmy. Vo Francúzsku sa vyšplhali v medziročnom porovnaní na 54, v Španielsku na 86, a vo Fínsku na 73 percent. Podstatne viac ako obyčajne. Prekvapením je aj podiel inak okrajového segmentu vozidiel MPV. Po dlhom čase zaznamenali dvojpercentný rast. Naopak, diesely padli na 35 %, kým benzínové autá si prisvojili až 57 % podiel.
Rošáda sa diala aj v rebríčku modelov. Golf síce ostáva trhovou jednotkou, ale v prvej desiatke nájdeme hneď dve Dacie, ktoré by ste tu v minulosti hľadali márne – siedmy Duster a ôsme Sandero. Registrácie Dustera vyleteli o 84 % na 17 500 a Sandera o 24 % na 17 415 kusov. Nezvyčajnú „akceleráciu“, až o 97 % (!), zaznamenal Nissan Qashqai s 24 407 registráciami. Takže poskočil až na tretiu priečku, hneď za druhým Renaultom Clio s nárastom o 54 %. Rekordérom je však nepochybne celkom iný Renault. Crossover Captur si polepšil o 106 %, keď sa z neho predalo 20 479 kusov, takže zakotvil na piatom mieste.
Spoločnosť mu robí aj deviaty Mégane (+ 95 %).V prvej desiatke nájdeme ešte VW Polo (+ 69 %), VW Tiguan (+ 39 %) a Škodu Octavia, ktorá ako jedna z mála stagnovala. Tesne za bránami ostali Seat Leon (+ 51 %), Ford Fiesta (+ 88 %) a Škoda Fabia (+ 37 %). Dvoma modelmi, ktoré nedokázali z tohto trendu vyťažiť, sú len Opel Astra a Opel Corsa. Oba padli o dve, respektíve päť percent. Samozrejme, vysoký rast augustových registrácií neznamená úspech. Je skôr dôkazom nepripravenosti plniť podmienky novej homologizácie.
V nasledujúcich mesiacoch tak môžeme pri najväčších „skokanoch“ očakávať prudký pokles odbytu. Netají sa tým ani Volkswagen, ktorý tvrdí, že do normálu sa jeho predaje dostanú až koncom roka.
Najpredávanejšie modely v auguste
Model | Predaj 8/2018 (ks) | Medziročný trend (%) |
---|---|---|
1. VW Golf | 34 659 | + 11 |
2. Renault Clio | 25 734 | + 54 |
3. Nissan Qashqai | 24 407 | + 97 |
4. VW Polo | 21 325 | + 69 |
5. Renault Captur | 20 479 | + 106 |
6. VW Tiguan | 19 356 | + 39 |
7. Dacia Duster | 17 500 | + 84 |
8. Dacia Sandero | 17 415 | + 24 |
9. Renault Mégane | 16 857 | + 92 |
10. Škoda Octavia | 15 900 | 0 |
11. Seat Leon | 15 209 | + 51 |
12. Ford Fiesta | 15 087 | + 88 |
13. Škoda Fabia | 14 927 | + 37 |
14. VW Passat | 14 519 | + 23 |
15. VW T-Roc | 14 295 | – |
16. Toyota Yaris | 14 041 | + 15 |
17. Citroën C3 | 14 006 | + 24 |
18. Peugeot 208 | 13 329 | + 7 |
19. Fiat 500 | 12 668 | + 18 |
20. Peugeot 3008 | 12 653 | + 41 |
21. Audi A4 | 12 194 | + 40 |
22. Audi A3 | 12 103 | + 19 |
23. Opel Astra | 11 884 | – 2 |
24. Opel Corsa | 11 755 | – 5 |
25.Peugeot 2008 | 10.838 | +33 |