JATO: Najpredávanejšie autá EÚ v auguste? Dacia dvakrát v prvej desiatke!

27.09.2018 16:00

Augustové predaje áut „rozhodila“ nová procedúra merania emisií WLTP. Dotkla sa aj rebríčka modelov. Golf ostáva stálicou, ale o prekvapenia nie je núdza.

V auguste sa podľa JATO Dynamics „predalo“ v...
V auguste sa podľa JATO Dynamics „predalo“ v Európe rekordných 1,17 milióna osobných áut, to je o až o 30 % viac ako rok predtým. V skutočnosti však ide o umelé registrácie áut, ktoré sa nestihli prispôsobiť podmienkam novej homologizácie. Autor: ACEA

August znamenal v predajoch áut v Európe doslova búrku. Registrácie vyskočili medziročne podľa agentúry JATO Dynamics o neuveriteľných 30 %, keď sa predalo približne 1,17 milióna osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Takáto explózia nemá žiaden racionálny základ. Stojí za ňou nová norma merania spotreby a emisií WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), podľa ktorej musia byť od 1. septembra homologizované všetky nové autá predávané v Európskej únii.

Aby sa tie staré, schválené ešte podľa starej procedúry NEDC (New European Driving Cycle), mohli vôbec po zlomovom dátume dostať k zákazníkom, museli ich automobilky predať so zľavou alebo registrovať na seba, napríklad prostredníctvom predajcov. „Ako sme očakávali, augustové registrácie boli silne ovplyvnené výrobcami, ktorí museli registrovať vozidlá pred zavedením WLTP. Tieto výsledky ukazujú, aké umelé môžu byť registrácie a ako ľahko s nimi možno manipulovať,“ povedal analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.

Tak toto tu ešte nebolo. Do prvej desiatky...
Tak toto tu ešte nebolo. Do prvej desiatky najpredávanejších modelov sa dostali až dve Dacie. Duster s nárastom o 84 a Sandero o 24 percent. Autor: Dacia

Dodal, tiež, že boom registrácií len potvrdil, že mnohé automobilky neboli na nové pravidlá pripravené. V prechodnom období jedenástich mesiacov bola homologizovaná podľa nových pravidiel len pätina modelov! Umelé registrácie potvrdzuje aj obrovský podiel áut napísaných na firmy. Vo Francúzsku sa vyšplhali v medziročnom porovnaní na 54, v Španielsku na 86, a vo Fínsku na 73 percent. Podstatne viac ako obyčajne. Prekvapením je aj podiel inak okrajového segmentu vozidiel MPV. Po dlhom čase zaznamenali dvojpercentný rast. Naopak, diesely padli na 35 %, kým benzínové autá si prisvojili až 57 % podiel.

Extrémny rast o 97 % zaznamenal aj Nissan...
Extrémny rast o 97 % zaznamenal aj Nissan Qashqai. Vďaka tomu poskočil až na tretiu priečku. Autor: Nissan

Rošáda sa diala aj v rebríčku modelov. Golf síce ostáva trhovou jednotkou, ale v prvej desiatke nájdeme hneď dve Dacie, ktoré by ste tu v minulosti hľadali márne – siedmy Duster a ôsme Sandero. Registrácie Dustera vyleteli o 84 % na 17 500 a Sandera o 24 % na 17 415 kusov. Nezvyčajnú „akceleráciu“, až o 97 % (!), zaznamenal Nissan Qashqai s 24 407 regis­tráciami. Takže poskočil až na tretiu priečku, hneď za druhým Renaultom Clio s nárastom o 54 %. Rekordérom je však nepochybne celkom iný Renault. Crossover Captur si polepšil o 106 %, keď sa z neho predalo 20 479 kusov, takže zakotvil na piatom mieste.

Spoločnosť mu robí aj deviaty Mégane (+ 95 %).V prvej desiatke nájdeme ešte VW Polo (+ 69 %), VW Tiguan (+ 39 %) a Škodu Octavia, ktorá ako jedna z mála stagnovala. Tesne za bránami ostali Seat Leon (+ 51 %), Ford Fiesta (+ 88 %) a Škoda Fabia (+ 37 %). Dvoma modelmi, ktoré nedokázali z tohto trendu vyťažiť, sú len Opel Astra a Opel Corsa. Oba padli o dve, respektíve päť percent. Samozrejme, vysoký rast augustových registrácií neznamená úspech. Je skôr dôkazom nepripravenosti plniť podmienky novej homologizácie.

V nasledujúcich mesiacoch tak môžeme pri najväčších „skokanoch“ očakávať prudký pokles odbytu. Netají sa tým ani Volkswagen, ktorý tvrdí, že do normálu sa jeho predaje dostanú až koncom roka.

Najpredávanejšie modely v auguste

Model Predaj 8/2018 (ks) Medziročný trend (%)
1. VW Golf 34 659 + 11
2. Renault Clio 25 734 + 54
3. Nissan Qashqai 24 407 + 97
4. VW Polo 21 325 + 69
5. Renault Captur 20 479 + 106
6. VW Tiguan 19 356 + 39
7. Dacia Duster 17 500 + 84
8. Dacia Sandero 17 415 + 24
9. Renault Mégane 16 857 + 92
10. Škoda Octavia 15 900 0
11. Seat Leon 15 209 + 51
12. Ford Fiesta 15 087 + 88
13. Škoda Fabia 14 927 + 37
14. VW Passat 14 519 + 23
15. VW T-Roc 14 295
16. Toyota Yaris 14 041 + 15
17. Citroën C3 14 006 + 24
18. Peugeot 208 13 329 + 7
19. Fiat 500 12 668 + 18
20. Peugeot 3008 12 653 + 41
21. Audi A4 12 194 + 40
22. Audi A3 12 103 + 19
23. Opel Astra 11 884 – 2
24. Opel Corsa 11 755 – 5
25.Peugeot 2008 10.838 +33

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#predaje áut #JATO Dynamics
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk