Je to neuveriteľné, ale Irbitský motocyklový závod má stále svojich priaznivcov na celom svete. Pritom vyrába dávno zastaraný motocykel Ural s bočným vozíkom. Ural je čosi ako Lada Niva medzi motocyklami. Vlastne ešte podstatne staršia. Ide doslova o živého veterána, ktorý sa od čias svojho vzniku v roku 1941, keď hľadala Červená armáda vhodný dopravný prostriedok pre pozemné vojsko, príliš nezmenil. Jeho základom je nemecký motocykel BMW R71 z tridsiatych rokov, ktorý ruskí konštruktéri jednoducho skopírovali a upravili na vojenské účely. Vidno to najmä na vzduchom chladenom dvojvalcovom boxeri.
Samozrejme, v priebehu rokov došlo k množstvu zlepšení. Objem motora vzrástol zo 650 na 750 kubických centimetrov, ktorý dáva 30 kW, karburátory nahradilo vstrekovanie a bubnové brzdy vystriedali kotúče od Bremba. Nájdeme tu aj tlmiče Sachs, alternátor Denso, sviečky NGK a množstvo ďalších komponentov od renomovaných výrobcov. To základné však ostalo. Ural vyrábaný s bočným vozíkom má čosi, čo mu dáva nepremožiteľnosť v teréne – pohon oboch zadných kolies, a to aj s diferenciálom. A jeho kolorit dopĺňa ručne ovládaná 4-stupňová prevodovka, samozrejme, so spiatočkou.
Iné verzie dnes už v irbitskej fabrike ani nemontujú. A hoci sa Ural nemôže sťažovať na nezáujem zákazníkov, z času na čas príde na rad aj nejaká tá limitovaná edícia. Spomeňme klasický Ural M70 z roku 2011 alebo krásny Ural Gaucho Rambler z roku 2013, ktorý mieril k americkým kovbojom. V posledných rokoch sme tu mali aj púštny Ural Sahara či Ural Dark Force, inšpirovaná kultovou americkou sci-fi ságou Star Wars. A teraz prichádza na rad ďalšia. Tentoraz pochádza inšpirácia priamo z Ruska. Ural Transsib totiž oslavuje najdlhšiu vlakovú trať na svete – Transsibírsku magistrálu.
Tá vedie z Moskvy až do Vladivostoku a zeleno-žlté vlakové súpravy na nej prekonajú vzdialenosť 9 288 km v teplotách od –40 do 40 stupňov Celzia. Asi neprekvapí, že aj Ural Transsib je lakovaný podobnými odtieňmi. Zelený podklad oživujú žlté pásy. Vagóny prvej triedy zas pripomína hnedé kožené čalúnenie sedadiel, to v sajdkáre aj s opierkou hlavy. Z rovnakého materiálu sú aj kufríky Baraholka uchytené na bočnom vozíku. Aby spolucestujúci nezamrzol, má k dispozícii vak z kožušiny vyrobený v Tirolsku. Ruky môžu chrániť vyhrievané rukavice v pánskom aj dámskom vyhotovení. Ak by to nestačilo, zadný „kanister“ je vlastne barom ukrývajúcim fľašku tvrdého alkoholu.
Základom limitovanej edície je Ural cT, s teleskopickou vidlicou a 18-palcovými vypletanými kolesami, ktoré používajú pneumatiky Heidenau K28. Táto hračka však nie je pre každého. A to nielen preto, že vznikne iba 20-kusová séria, ale jaj z dôvodu ceny. Stojí totiž 16 500 eur. A za tie si môžete kúpiť čosi omnoho modernejšie. Ak však hľadáte štýl, Ural je stále neprekonateľný.