GAZ-12 ZIM nemá práve dobrú povesť. Ruská limuzína vyrábaná v rokoch 1950 až 1960 slúžila najmä obávanej tajnej službe NKVD. Vyrobili z nej 21 527 exemplárov. Ak zastala v noci pred vaším domom, nemohli ste si byť istý, či neskončíte ako bábka vo vykonštruovaných politických procesoch. Šesťmiestny „tank“ s dĺžkou 5 530 mm a hmotnosťou takmer dve tony poháňal robustný 3,5-litrový 6-valec s výkonom 71 kW, ktorý putoval cez 3-stupňovú prevodovku k zadným kolesám. Nebol to žiaden rýchlik, veď na stovku mu to trvalo 37 sekúnd, no účel šírenia strachu spĺňal dokonale.
Čierna karoséria s množstvom chrómu nebola svojou pompéznosťou ďaleko od vtedajších Buickov či Cadillacov. Lenže kým americké cesty praskali vo švíkoch pod náporom individuálnej dopravy, moskovské ulice boli prázdne. O to viac sa na nich skveli luxusné koráby predstaviteľov komunistického režimu. Dnes je už však iná doba a zadá sa, že auru teroru, ktorá sa s týmto vozidlom spája, odvial čas. GAZ-12 ZIM ohuruje ako veterán a dokonca inšpiruje. Bodkou za jeho čiernou históriou by mohol byť aj návrh modernej interpretácie z pera skvelého ruského dizajnéra Sergeja Barinova.
Ten nie je celkom neznámy, na svet priviedol napríklad vizualizácie novej Volgy GAZ-24 či Pabedy. A teraz si vzal do parády práve ZIM. Navrhol „krížnik“, ktorý svojimi proporciami nijako nezaostáva za smutne slávnym originálom. Prednej časti nechýba typický „nos“, chrómová maska a profilu tretie bočné okno. Lenže teraz sa bavíme o krásnej aerodynamickej limuzíne s panoramatickým čelným oknom, zakrytým zadným kolesom, a so splývavou zadnou časťou. Vyzerá naozaj úchvatne. Biely lak kontrastuje s minulosťou a vyvoláva skôr optimizmus ako ťaživé spomienky.
Podobne ako pri predošlých projektoch je však šanca na výrobu Hyperlineru mizivá. Ale ktovie, možno sa nájde bohatý Rus, ktorý investuje aspoň do výroby funkčného konceptu. Stálo by to za to. Barinov návrh naozaj vytŕča zo šede súčasného automobilového dizajnu.