Európa bojuje proti naftovým motorom zákazom vjazdu dieselových áut do miest. V hre sú však aj zákazy pre benzínové autá starších emisných noriem. To však nemusí byť koniec. Do hry môžu vstúpiť aj samotní výrobcovia áut, aby si zlepšili svoj emisný kredit. Existuje totiž spôsob, ako zákazníkov donútiť využívať svoje autá čo najekologickejšie. Dnes tomu už vlastne ani nič nebráni. Chcete príklad? Na autosalóne v Los Angeles ho uviedol Klaus Fröhlich, člen predstavenstva BMW.
Tvrdí, že môže majiteľom ich plug-in hybridných modelov, teda áut, ktoré dokážu absolvovať vďaka batériám časť trasy v čisto elektrickom režime, vypnúť v mestách na diaľku spaľovací motor. Stačí na to navigačný systém a online pripojenie. Len čo navigácia zistí, že vozidlo sa nachádza v mestskej zóne, prepne vozidlo do elektrického režimu bez toho, či to mal jeho majiteľ v pláne, alebo nie. A, samozrejme, nedovolí mu naštartovať benzínovú jednotku. Napríklad také plug-in hybridné BMW X5 zvládne prejsť na elektrinu približne 80 km. To by malo stačiť na každodenné cesty do práce.
Nejde pritom o žart. Nemecká automobilka už túto technológiu, ktorá ide tak trochu proti jej vlastným zákazníkom, prezentuje orgánom vo viacerých nemeckých mestách, najmä tým s veľkým znečistením ovzdušia. Samozrejme, má to veľa otáznikov. Napríklad čo sa stane, ak nebude mať vozidlo dobité batérie? Ostane na krajnici alebo bude mať povolený dojazd so spaľovacím motorom aspoň po najbližšiu nabíjaciu stanicu? Alebo vypnutie motora bude možné len v prípade, ak budú batérie dostatočne nabité?
Možno o všetkom rozhodnú práve zákazníci. Pri takomto druhu represie sa môžu totiž ľahko odvrátiť od plug-in hybridov. To by však ochrane ovzdušia v mestách určite neprospelo.