ACEA: Turbulentný rok skončil miernym poklesom. VW jednotkou, Dacia exceluje

22.01.2019 12:00

To čo sa dialo vlani s registráciami áut v Európe, nemožno označiť inak ako za chaos. Nakoniec sa ale rozbúrené vody upokojili a celkové čísla utriasli na úrovni blízkej roku 2017. Jednotkou ostal Volkswagen. Darilo sa aj Škode, Audi či Dacii.

Predaje áut v Európe vlani extrémne kolísali....
Predaje áut v Európe vlani extrémne kolísali. Silných prvých osem mesiacov však stačilo na to, aby takmer vykompenzovali pád odbytu koncom roka. Autor: ACEA

Nástup novej homologizácie áut podľa normy WLTP, povinnej od 1. septembra, rozhádzal predaje áut v Európe na nepoznanie. Najprv v lete, kedy sa automobilky snažili umelými registráciami a výpredajom modelov schválených ešte podľa NEDC, zbaviť skladových zásob a následne v posledných štyroch mesiacoch, keď boli výrobcovia nútení okresať ponuku modelov len na tie, ktoré stihli schváliť podľa nových predpisov. Kým teda v auguste stúpol predaj o zázračných 29,8 %, v septembri to bolo v medziročnom porovnaní o 23,4 % menej. Bublina jednoducho spľasla.

Volkswagen patril k tým značkám, ktoré najviac...
Volkswagen patril k tým značkám, ktoré najviac doplatili na nové homologizačné pravidlá. Nakoniec však ostal európskou jednotkou a to dokonca s nárastom o 2,7 %. Autor: Volkswagen

Predaje padali aj v októbri (-7,4 %), novembri (- 8,1 %) a tiež v decembri (-8,7 %). Turbulentné obdobie pritom prinieslo množstvo anomálií, keď sa napríklad v septembri na čelo rebríčka najpredávanejších značiek vyšvihol Opel a Volkswagen prepadol na piatu priečku. Podobne to bolo s Corsou a Golfom. Teraz tu ale máme sumár za celý rok 2018, a jeho čísla dokazujú, že ku kríze nedošlo. I keď niet čo oslavovať. Vlani sa pre kúpu nového auta rozhodlo podľa Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) 15 624 486 zá­kazníkov, čo je len o 6 069 menej ako v roku 2017. To je zanedbateľná strata 0,04 %.

Dacii sa opäť darilo. Poskočila na 14. priečku...
Dacii sa opäť darilo. Poskočila na 14. priečku a zaznamenala jeden z najvyšších rastov. Až o 11,7 %. Autor: Dacia

Čiastočne za to môže pokles registrácií na niektorých kľúčových trhoch. Najmä vo Veľkej Británii, kde sa registrácie vplyvom brexitu prepadli o 6,8 %. Menej áut sa predalo aj v Nemecku (-0,2 %) a Taliansku (-3,1 %). Naopak, Francúzsko hlási rast o tri a Španielsko o sedem percent. Konečný rebríček značiek sa tak príliš nemení od toho v roku 2017. Úraduje mu stále Volkswagen. Napriek enormnému septembrovému pádu predal vlani 1 752 162 vozidiel, čo je dokonca medziročné zlepšenie o 2,7 %. Nič sa nemení ani na druhom a treťom mieste, kde nájdeme Renault a Ford. Obe značky ale so stratou 3,9, respektíve 2,4 %.

Nissan má za sebou v Európe zlý rok. Svoj...
Nissan má za sebou v Európe zlý rok. Svoj výsledok zhoršil o 12,8 % a padol z 13. na 16. miesto. Autor: GIMS

Peugeot a Opel si vymenili štvrté a piate miesto. Úspešnejšia bola tento krát francúzska značka. Dokonca si polepšila o päť percent, čo je najviac v TOP 10. V prvej desiatke ostal aj Mercedes-Benz a za ním v tesnom závese BMW. Tešiť sa môže česká Škoda. Tá sa posunula z desiatej na ôsmu priečku, keď predbehla Audi a Toyotu. Veď Audi si pohoršilo až o 12,4 %, čo je najväčší prepad v prvej desiatke. Japonská značka navyše vytlačila z desiatky najlepších Fiat. Ani sa niet čomu čudovať. Kým Toyota pridala 3,3 % registrácii, Fiat predal vlani takmer o deväť percent menej áut.

V druhej desiatke stojí za zmienku Citroën s päť percentným nárastom, vďaka čomu si udržal dvanástu priečku. Predal viac áut ako ambiciózny Hyundai. No najväčším rastom sa môže pochváliť Dacia. Tá narástla o rekordných 11,7 %, takže poskočila na štrnáste miesto pred Kiu. A v úspešnom ťažení pokračuje aj Seat. Ten zaregistroval vôbec najvyšší rast o 12,8 %, i keď to stačilo stále iba na sedemnáste miesto. V tomto roku sa očakáva rast. Automobilky totiž postupne vracajú do ponuky modely, ktoré nestihli homologizovať podľa WLTP a navyše prichádzajú s novými motormi plniacimi normu Euro 6d Temp, ktorá vstúpi do platnosti 1. septembra tohto roku.

Najpredávanejšie autá v Európe (2018)

Poradie Značka Počet ks. 2018 vs. 2017 (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 1 752 162 +2,7 11,2
2. Renault 1 105 778 –3,9 7,1
3. Ford 994 397 –2,4 6,4
4. Peugeot 971 437 +5,0 6,2
5. Opel/Vauxhall 884 412 +1,2 5,7
6. Mercedes-Benz 871 221 –2,5 5,6
7. BMW 815 179 –1,5 5,2
8. Škoda 729 224 +3,4 4,7
9. Audi 724 168 –12,4 4,6
10. Toyota 713 374 +3,9 4,6
11. Fiat 711 285 –8,8 4,6
12. Citroën 598 254 +5,0 3,8
13. Hyundai 543 292 +3,9 3,5
14. Dacia 528 249 +11,7 3,4
15. Kia 494 304 +4,7 3,2
16. Nissan 493 862 –12,8 3,2
17. Seat 452 372 +12,8 2,9
Spolu 15 624 486 –0,04 100

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ACEA #predaj áut
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR