Nástup novej homologizácie áut podľa normy WLTP, povinnej od 1. septembra, rozhádzal predaje áut v Európe na nepoznanie. Najprv v lete, kedy sa automobilky snažili umelými registráciami a výpredajom modelov schválených ešte podľa NEDC, zbaviť skladových zásob a následne v posledných štyroch mesiacoch, keď boli výrobcovia nútení okresať ponuku modelov len na tie, ktoré stihli schváliť podľa nových predpisov. Kým teda v auguste stúpol predaj o zázračných 29,8 %, v septembri to bolo v medziročnom porovnaní o 23,4 % menej. Bublina jednoducho spľasla.
Predaje padali aj v októbri (-7,4 %), novembri (- 8,1 %) a tiež v decembri (-8,7 %). Turbulentné obdobie pritom prinieslo množstvo anomálií, keď sa napríklad v septembri na čelo rebríčka najpredávanejších značiek vyšvihol Opel a Volkswagen prepadol na piatu priečku. Podobne to bolo s Corsou a Golfom. Teraz tu ale máme sumár za celý rok 2018, a jeho čísla dokazujú, že ku kríze nedošlo. I keď niet čo oslavovať. Vlani sa pre kúpu nového auta rozhodlo podľa Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) 15 624 486 zákazníkov, čo je len o 6 069 menej ako v roku 2017. To je zanedbateľná strata 0,04 %.
Čiastočne za to môže pokles registrácií na niektorých kľúčových trhoch. Najmä vo Veľkej Británii, kde sa registrácie vplyvom brexitu prepadli o 6,8 %. Menej áut sa predalo aj v Nemecku (-0,2 %) a Taliansku (-3,1 %). Naopak, Francúzsko hlási rast o tri a Španielsko o sedem percent. Konečný rebríček značiek sa tak príliš nemení od toho v roku 2017. Úraduje mu stále Volkswagen. Napriek enormnému septembrovému pádu predal vlani 1 752 162 vozidiel, čo je dokonca medziročné zlepšenie o 2,7 %. Nič sa nemení ani na druhom a treťom mieste, kde nájdeme Renault a Ford. Obe značky ale so stratou 3,9, respektíve 2,4 %.
Peugeot a Opel si vymenili štvrté a piate miesto. Úspešnejšia bola tento krát francúzska značka. Dokonca si polepšila o päť percent, čo je najviac v TOP 10. V prvej desiatke ostal aj Mercedes-Benz a za ním v tesnom závese BMW. Tešiť sa môže česká Škoda. Tá sa posunula z desiatej na ôsmu priečku, keď predbehla Audi a Toyotu. Veď Audi si pohoršilo až o 12,4 %, čo je najväčší prepad v prvej desiatke. Japonská značka navyše vytlačila z desiatky najlepších Fiat. Ani sa niet čomu čudovať. Kým Toyota pridala 3,3 % registrácii, Fiat predal vlani takmer o deväť percent menej áut.
V druhej desiatke stojí za zmienku Citroën s päť percentným nárastom, vďaka čomu si udržal dvanástu priečku. Predal viac áut ako ambiciózny Hyundai. No najväčším rastom sa môže pochváliť Dacia. Tá narástla o rekordných 11,7 %, takže poskočila na štrnáste miesto pred Kiu. A v úspešnom ťažení pokračuje aj Seat. Ten zaregistroval vôbec najvyšší rast o 12,8 %, i keď to stačilo stále iba na sedemnáste miesto. V tomto roku sa očakáva rast. Automobilky totiž postupne vracajú do ponuky modely, ktoré nestihli homologizovať podľa WLTP a navyše prichádzajú s novými motormi plniacimi normu Euro 6d Temp, ktorá vstúpi do platnosti 1. septembra tohto roku.
Najpredávanejšie autá v Európe (2018)
Poradie | Značka | Počet ks. 2018 | vs. 2017 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 752 162 | +2,7 | 11,2 |
2. | Renault | 1 105 778 | –3,9 | 7,1 |
3. | Ford | 994 397 | –2,4 | 6,4 |
4. | Peugeot | 971 437 | +5,0 | 6,2 |
5. | Opel/Vauxhall | 884 412 | +1,2 | 5,7 |
6. | Mercedes-Benz | 871 221 | –2,5 | 5,6 |
7. | BMW | 815 179 | –1,5 | 5,2 |
8. | Škoda | 729 224 | +3,4 | 4,7 |
9. | Audi | 724 168 | –12,4 | 4,6 |
10. | Toyota | 713 374 | +3,9 | 4,6 |
11. | Fiat | 711 285 | –8,8 | 4,6 |
12. | Citroën | 598 254 | +5,0 | 3,8 |
13. | Hyundai | 543 292 | +3,9 | 3,5 |
14. | Dacia | 528 249 | +11,7 | 3,4 |
15. | Kia | 494 304 | +4,7 | 3,2 |
16. | Nissan | 493 862 | –12,8 | 3,2 |
17. | Seat | 452 372 | +12,8 | 2,9 |
– | Spolu | 15 624 486 | –0,04 | 100 |