Vlani bolo na európskom automobilovom trhu poriadne rušno. Príchod novej homologizačnej normy WLTP stál za letnými a jesennými turbulenciami. Množstvo automobiliek nestihlo do 1. septembra splniť podmienky, a tak z ponuky vypadla veľká časť motorizácií. Nakoniec však celkový trh zaznamenal len mierny prepad. Pre kúpu nového auta sa v roku 2018 rozhodlo podľa Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) 15 624 486 zákazníkov, čo je len o 6 069 menej ako v roku 2017. To je zanedbateľná strata 0,04 %. Najviac áut predal Volkswagen a za ním Renault a Ford. Skvelo sa darilo aj Dacii, či Jeepu.
Teraz tu však máme aktuálne údaje agentúry JATO Dynamics, ktorá zverejnila rebríček predaja jednotlivých modelov. A ten opäť potvrdzuje dominanciu Volkswagenu. Absolútnou trhovou jednotkou ostal totiž v Európe VW Golf. Predalo sa ho síce „len“ 445 754 kusov, čo je až o 8 % menej ako predvlani, no jeho náskok je i tak neprekonateľný. Druhý Renault Clio s nárastom dvoch percent naň stále stráca viac ako 100 000 kusov. No i tak ide o úspech, keďže súčasná generácia francúzskeho subkompaktu končí. Na krk mu však dýcha VW Polo, ďalšia úspešná zbraň Volkswagenu. Tento malý model si dokonca o 10 % polepšil, čo je najväčší nárast v prvej desiatke.
Platí to aj o štvrtej Fieste, ktorá narástla o šesť percent. Ďalší účastníci prvej desiatky však už zväčša strácali. Nissan Qashqai, ktorý nebol koncom roka dostupný z dôvodu WLTP s pohonom 4×4, o šesť percent, podobne ako Peugeot 208 (-6 %) či VW Tiuguan (-5 %) a ôsma Škoda Octavia (-3 %). Výnimkou je Toyota Yaris (+ 9 %), ktorá bodovala v rušných časoch antinaftovej hystérie hybridným pohonom. Prvú desiatku uzatvára vskutku obstarožný Opel Corsa. To napriek strate siedmich percent. Tesne pred bránami TOP 10 ostala lacná Dacia Sandero. Je jedenástym najpredávanejším autom Európy, úspešnejším ako kedysi silný Renault Captur, Citroën C3 či Ford Focus. Zdá sa teda, že ťaženie Dacie je doslova nezastaviteľné.
Zaujímavé je sledovať najúspešnejšie autá aj podľa segmentov. Trieda SUV síce rastie, ale stále nedosiahla z pohľadu popularity na malé hatchbacky, teda na klasické modely nižšej triedy. V prvej desiatke ich napočítame rovných šesť, kým zástupcov SUV a crossoverov len dva. Malé autá si z celkového koláča „odhryzli“ 20,4 %. Na SUV síce pripadá až 34,6 %, lenže túto kategóriu JATO Dynamics nedelí podľa veľkostných segmentov. Jednoducho taký Captur je v jednom vreci s Qashqaiom alebo Volkswagenom Touareg. Ak však pristúpime na túto hru, je nesporné, že športovo-úžitkové autá sú na vzostupe. Ich podiel totiž medziročne narástol o viac ako päť percent.
Samozrejme, na dopyt po týchto autách doplácajú klasické automobilové triedy. Tak napríklad stredná trieda, kde patrí VW Passat, Opel Insignia či Ford Mondeo, padla zo 7,9 už len na 6,7 %. Passat preto nájdete až na 22. priečke. Vany majú len 3,2 % podiel a vyššia stredná trieda spolu s luxusnými autami necelé tri percentá. Takže SUV s nižšiu triedou a nižšou strednou triedou obhospodarujú takmer 73 % európskeho trhu. Ďalším trendom je pád popularity naftových áut. Ich odbyt klesol podľa JATO Dynamics vlani na 36 %, čo je o osem menej ako v roku 2017 a vôbec najhorší výsledok od roku 2001. Z ich ústupu ťažili benzínové autá, ktoré zvýšili svoje zastúpenie o celých sedem percent na konečných 57.
A pridali sa aj autá s alternatívnymi pohonmi. Elektromobilov sa v Európe predalo vlani 195 300 kusov, o 47 % viac v medziročnom porovnaní. Dokonca predbehli plug-in hybridy. Tých putovalo k zákazníkom 180 000, čo je síce o 22 % viac ako predvlani, ale na čisté elektroautá nestačili. Výsledných približne 375 300 vozidle s alternatívnym pohonom je však stále kvapkou v mori z pohľadu celkového odbytu áut v EÚ. Predstavujú približne 2,4 % z celoročných registrácií. Z pohľadu značiek vyzdvihuje JATO Dynamics úspech Jeepu, ktorého predaje vzrástli vlani o 56 %, a Dacie, ktorá po prvý raz prekonala polmiliónovú hranicu a predstihla aj sesterský Nissan.
Najpredávanejšie modely (2018)
Model | Počet ks 2018 | vs. 2017 |
---|---|---|
1. VW Golf | 445 754 | –8 |
2. Renault Clio | 336 268 | +2 |
3. VW Polo | 299 920 | +10 |
4. Ford Fiesta | 270 738 | +6 |
5. Nissan Qashqai | 233 026 | –6 |
6. Peugeot 208 | 230 049 | –6 |
7. VW Tiguan | 224 788 | –5 |
8. Škoda Octavia | 223 352 | –3 |
9. Toyota Yaris | 217 642 | +9 |
10. Opel Corsa | 217 036 | –7 |
11. Dacia Sandero | 216 306 | +8 |
12. Renault Captur | 214 720 | 0 |
13. Citroën C3 | 210 082 | +1 |
14. Peugeot 3008 | 204 197 | +26 |
15. Ford Focus | 196 583 | –9 |
16. Fiat 500 | 191 205 | +1 |
17. Dacia Duster | 182 100 | +22 |
18. Peugeot 2008 | 180 204 | 0 |
19. Škoda Fabia | 172 511 | –5 |
20. Fiat Panda | 168 697 | –10 |
21. Opel Astra | 160 275 | –27 |
22. VW Passat | 157 986 | –14 |
23. Mercedes-Benz A | 156 020 | +8 |
24. Peugeot 308 | 155 925 | –2 |
25. Ford Kuga | 154 125 | +1 |
Podiel segmentov (2018)
Segment | Podiel na trhu 2018 (%) | Podiel na trhu 2017 (%) |
---|---|---|
SUV | 34,6 | 29,2 |
Malé autá | 20,4 | 20,8 |
Kompaktné autá | 17,8 | 19,4 |
Miniautá | 7,8 | 7,8 |
Stredná trieda | 6,7 | 7,9 |
MPV | 5,7 | 7,8 |
Vany | 3,2 | 3,2 |
Vyššia stredná trieda | 2,7 | 2,7 |
Športové autá | 0,7 | 0,7 |
Luxusné autá | 0,3 | 0,3 |
Najpredávanejšie s alternatívnym pohonom (2018)
Poradie | Hybridy – ks | Plug-in hybridy – ks | Elektromobily – ks |
---|---|---|---|
1. | Toyota Yaris-129 105 | Mitsubishi Outlander PHEV – 23 110 | Nissan Leaf – 38 792 |
2. | Toyota C-HR-117 631 | Volvo XC60 T8–13 814 | Renault Zoe-38 167 |
3. | Toyota Auris-87 148 | BMW 530e-13 360 | VW e-Golf-21 108 |
4. | Toyota RAV4–59 378 | BMW 225×e AT-12 493 | BMW i3–18 100 |
5. | Kia Niro-34 116 | VW Passat GTE-11 316 | Tesla Model S-16 414 |