Vlaňajší turbulentný rok, poznačený nástupom novej homologizácie áut podľa normy WLTP, skončil z pohľadu predaja stagnáciou. A to si môžeme v podstate gratulovať. Celkovo sa v Európe predalo 15 634 486 nových vozidiel, čo bolo len o 0,04 % menej ako v roku 2017. To ale rozhodne neplatí o elektromobiloch. Tie akcelerovali priam raketovým tempom. Samozrejme, z mála sa ľahko robia veľké skoky. Takže čisto elektrické autá sa môžu podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics chváliť až 47 % nárastom registrácií. Rozhodlo sa pre ne 195 200 zákazníkov. Z pohľadu celkových registrácií je to však stále kvapka v mori, len 1,25 %.
Navyše záujem Európanov o autá s nulovými emisiami je v jednotlivých krajinách extrémne nevyvážený. Môže za to dotačná politika na nákup elektromobilov. Potom sa nemožno čudovať, že Nórsko, ktoré podporuje elektromobily všemožnými daňovými a užívateľskými bonusmi, kraľuje „elektrickým“ predajom. Vlani dosiahol podiel elektromobilov na celkových registráciách v tejto krajine neuveriteľných 31,2 %, teda takmer tretinu. Predalo sa ich tu 46 092 kusov. To je viac ako štvrtina celoeurópskych registrácií! A to má Nórsko len približne päť miliónov obyvateľov.
Druhým najväčším trhom pre elektromobily je Nemecko, ktoré je síce z hľadiska podpory elektromobility oveľa opatrnejšie, ale má najväčší automobilový trh v Európe. Takže tu skončilo 34 543 kusov elektrických áut. Nasleduje Francúzsko s počtom 30 939 a Holandsko s 24 284 predanými elektromobilmi. Všetky krajiny zaznamenali vysoký rast. Najviac Holanďania, kde predaje elektrických áut poskočili o 202 %. Nórsko, Nemecko a Francúzsko si tak odhryzli z celkového koláča viac ako 57 % a spolu s Holandskom až 69 %. Zvyšných asi 31 pripadá na ostatné krajiny.
K tým väčším elektrickým trhom môžeme priradiť Veľkú Britániu, Švédsko, Rakúsko, Španielsko či Taliansko. Len na porovnanie, na Slovensku sa predalo vlani 293 kusov elektrických áut, čo predstavuje len tri promile na celkových registráciách. V susednej Českej republike skončilo 553 elektromobilov. Podľa analytikov spoločnosti JATO Dynamics nie je rast predaja spôsobený zvyšujúcou sa popularitou elektromobilov, ale najmä rozširujúcou sa ponukou elektrických áut a zlepšujúcim sa dojazdom či infraštruktúrou. Z celkovo 336 všemožných elektrických modelov sa pritom len 25 podarilo vlani prekročiť hranicu 10 predaných kusov za rok.
A ktorým sa najviac darilo? Šampanské otvára najmä Nissan. Druhá generácia Leafu sa po prestávke vrátila na trón najpredávanejšieho elektromobilu Európy. Porazila totiž Renault Zoe. Pre Leaf sa rozhodlo 38 790 zákazníkov, kým pre Zoe „len“ 38 167. Leaf ťažil najmä z Nórska, kde sa vyšvihol na priečku vôbec najpredávanejšieho osobného auta, kým Zoe fandili najmä Francúzi. VW e-Golf s 21 111 predanými kusmi zas oslovil Nemcov, Holanďanov a Britov. Tesla S sa preto prepadla až na piate miesto za BMW i3. Do prvej desiatky sa ešte zmestia Tesla Model X, Hyundai iOniq, Smart Electric Drive, Kia Soul EV a nováčik v podobe Jaguaru I-Pace. V Holandsku sa dokonca predával lepšie ako bežný Jaguar XE.
Najväčšie európske trhy elektromobilov
Poradie | Krajina | Počet ks. | vs. 2018 |
---|---|---|---|
1. | Nórsko | 46 057 | +39 |
2. | Nemecko | 34 543 | +40 |
3. | Francúzsko | 30 939 | +24 |
4. | Holandsko | 24 284 | +202 |
5. | Veľká Británia | 14 504 | +7 |
6. | Švédsko | 7 069 | +68 |
7. | Rakúsko | 6 695 | +23 |
8. | Španielsko | 6 087 | +53 |
9. | Švajčiarsko | 5 141 | +4 |
10. | Taliansko | 4 949 | +157 |
Najpredávanejšie elektromobily v Európe (2018)
Poradie | Model | Počet ks. | vs. 2018 |
---|---|---|---|
1. | Nissan Leaf | 38 790 | 16 887 |
2. | Renault Zoe | 38 167 | 30 523 |
3. | VW e-Golf | 21 111 | 12 681 |
4. | BMW i3 | 18 018 | 14 390 |
5. | Tesla Model S | 16 414 | 15 954 |
6. | Tesla Model X | 12 589 | 11 870 |
7. | Hyundai Ioniq | 9 213 | 5 837 |
8. | Smart ForTwo ED | 8 703 | 5 033 |
9. | Kia Soul EV | 6 591 | 5 470 |
10. | Jaguar I-Pace | 6 294 | – |