IIHS: Ako fungujú autonómne brzdy v SUV? Dvoch sa treba báť

Automatické pohotovostné brzdenie dokáže zmierniť nehody alebo im dokonca zabrániť. To však neznamená, že u všetkých áut funguje rovnako spoľahlivo.

05.03.2019 06:00
CR-Inlinehero-Cars-ped-crash-prevention-systems... Foto:
Americká organizácia IIHS sa rozhodla otestovať automatické brzdy v jedenástich modeloch populárnych, a teda aj rozšírených SUV a crossoverov.
debata

Funkcia automatického pohotovostného brzdenia sa postupne stane povinnou súčasťou každého nového vozidla. Už v súčasnosti ich však mnoho modelov má. Vďaka nim môžu výrobcovia dosiahnuť lepšie skóre v nárazových testoch. Americká organizácia IIHS sa rozhodla otestovať automatické brzdy v jedenástich modeloch populárnych, a teda aj rozšírených SUV a crossoverov. Z výsledkov vyplýva, že účinnosť tohto bezpečnostného prostriedku sa rôzni.

Základnou funkciou automatických bŕzd je zabrániť zrážke s vozidlom, ktoré pred idúcim autom náhle zabrzdí. Prípadne si vodič nevšimol, že auto pred ním už zastavilo a on nespomaľuje. Pri nárazových testoch sa však viac dbá na zraniteľných členov premávky, ktorými sú chodci a cyklisti. Autá dokážu rozpoznať ich siluety a zareagovať.

Pri teste amerického inštitútu pre bezpečnosť premávky sa zamerali na bezpečnosť chodcov. Zároveň si vybrali veľmi rozšírené automobily kategórie SUV a crossoverov. Dohromady testy podstúpilo jedenásť modelov. Skúška sa skladala z troch častí. Automatické brzdy museli zareagovať na dospelého chodca prechádzajúceho cez vozovku, na rovnako pohybujúce sa dieťa a na chodca, ktorý ide po pravej strane vozovky a prichádzajúce auto nevidí. V prvých dvoch prípadoch išli autá rýchlosťami 20 km/h a 40 km/h a v treťom 40 km/h a 60 km/h.

Výsledky sú vcelku priaznivé. Z jedenástich modelov získali štyri hodnotenie nadpriemerné, a to Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volvo XC40. Za dobrý výsledok možno pokladať aj hodnotenie priemerné, ktoré získali Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue u nás predávaný pod názvom X-Trail. Všetky tieto modely pred chodcami buď úplne zastavili, alebo výrazne znížili rýchlosť, čím by predišli usmrteniu chodcov.

Mitsubishi Outlander získal hodnotenie podpriemerné pre nedostatočné zníženie rýchlosti pri niektorých scenároch. Najhorší výsledok zaznamenalo BMW X1, ktoré v jednom prípade chodca ani nezaregistrovalo a v niekoľkých spomalilo len minimálne.

Cieľom IIHS je podobnými testami vplývať na výrobcov, aby bezpečnosť v autách nepodceňovali a aby ich vybavovali čo najdokonalejšími systémami čím skôr a nečakali na štátne nariadenia. Zároveň poskytujú spotrebiteľom cenné informácie o bezpečnosti vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #crossover #IIHS #automatické brzdy
Články podľa značiek