Osud značky Smart bol v poslednom čase na vážkach. Predaje totiž nikdy celkom nenaplnili očakávania Daimleru. Vlani nemecký koncern predal 2 310 185 áut, ale Smarty z toho tvorili len 128 802 kusov. Analytici odhadujú, že značka, ktorá je na trhu od roku 1998, nebola nikdy zisková. Šušká sa o ročnej strate asi 700 miliónov eur. Nepomohla ani kooperácia s Renaultom, z ktorej vznikla tretia generácia. Dvojičkou Smartu ForFour je Renault Twingo, lenže ani Renault nie je spokojný a už dávnejšie avizoval, že ďalšiu generáciu s Daimlerom vyvíjať nebude. Otázkou teda bolo, ako nemecká automobilka situáciu s „čiernou ovcou“ koncernu vyrieši.
A dnes tu máme definitívnu odpoveď. Daimler sa dohodol s čínskym gigantom Geely na založení spoločného podniku. Podľa dohody prejde štvrtá generácia Smartu na čisto elektrický pohon a vyrábaná bude od roku 2022 výlučne v Číne. „Spoločne s Geely budeme navrhovať, vyvíjať a v Číne vyrábať pre celý svet budúcu generáciu elektrických vozidiel Smart, uviedol šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche. Kým nemecká strana sa postará o dizajn, Číňania poskytnú elektrickú technológiu. Daimler a Geely však nie sú celkom novými partnermi. Nie je tajomstvom, že Geely vlani kúpilo 9,7-percentný podiel v Daimleri, čím sa razom stalo najväčším akcionárom.
To vyvolalo rozruch, preto nemecká vláda založila fond, ktorý má zabrániť čínskym investorom, aby relatívne lacno skupovali nemecké podniky a dostali sa k ich technológiám. V prípade Smartu sa ale Daimler nebránil. Kým však príde na trh nová generácia, do roku 2022 bude Daimler pokračovať vo výrobe tej súčasnej v závode vo francúzskom Hambachu, kde vzniká dvojmiestny Smart ForTwo, a tiež v slovinskej továrni v Novom Meste, kde z liniek schádza nielen Smart ForFour, ale aj sesterský Renault Twingo. V budúcnosti prejde závod v Hambachu premenou a spustí produkciu malých elektromobilov so značkou Mercedes-Benz.