Elektromobily budú musieť od leta bzučať. Kvôli chodcom

Elektromobily sú nepochybne ekologické a tiché. Ale majú vážny problém. Sú potenciálne nebezpečnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Nie pre posádku, ale pre chodcov. Tí ich totiž nepočujú. Od tohto roka sa to zmení.

03.04.2019 16:00
debata (1)
Už od júna tohto roka budú musieť byť všetky... Foto: AVAS
Elektromobily - zvukový systém AVAS Už od júna tohto roka budú musieť byť všetky nové elektromobily vybavené akustickým systémom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), ktorý bude šíriť umelý zvuk do okolia tak, aby boli počuteľné pre chodcov tak ako bežné autá so spaľovacím motorom.

Problém príliš tichej prevádzky elektromobilov nie je vôbec nový. Spočíva v tom, že chodci ich jednoducho nepočujú, čo znamená zvýšené riziko nehody. A nezanedbateľné. Zaoberať sa tým začali najprv v USA, už koncom minulej dekády, pretože práve tam sa elektromobilite darilo najviac. Napríklad tamojší úrad pre bezpečnosť cestnej premávky National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) skúmal úroveň hlučnosti elektromobilov a zistil, že pri nízkych rýchlostiach ich chodci zaregistrujú v bežnej premávke priemerne na vzdialenosť 3,4 metra, zatiaľ čo autá so spaľovacím motorom na vzdialenosť 11 metrov. O to väčšia je pravdepodobnosť, že mu vstúpia do cesty a o to menej času majú na reakciu v krízovej situácii.

Ukázalo sa, že z tohto dôvodu sa chodci dostávajú do kolízie s elektromobilmi až dvakrát častejšie ako s bežnými automobilmi. Ďalšie štúdie uvádzajú, že riziko stretu chodca s elektromobilom je o 37 % vyššie. Najväčšie nebezpečenstvo pritom podstupujú nevidiaci. Až 93 % z nich má s elektromobilmi problém. A týka sa to nielen čistých elektromobilov, ale aj hybridov a plug-in hybridov, ktoré pri nízkych rýchlostiach často využívajú iba tichý elektrický pohon. Preto v USA prijali nariadenie, že elektromobily musia pri nízkych rýchlostiach vydávať umelý zvuk v rozmedzí od 47 do 60 dB v kombinácii maximálne štyroch tónov s frekvenciou medzi 315 až 3 500 Hz. Toto nariadenie vstúpilo do platnosti tento rok.

A podobne je to v Európskej únii. Tá už roku 2014 prijala smernicu, ktorá nariaďuje výrobcom elektrických áut vybaviť ich systémom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Podľa nej ním budú vybavené všetky novohomologizované elektrické autá od 1. júna 2019. Európa teda za USA príliš nezaostáva. Od júna 2021 bude pritom tento akustický „záchranca“ povinný pre všetky elektromobily, teda aj tie, ktoré boli homologované ešte pred júnom 2019. Výrobcovia však nečakajú, kým bude systém povinný, a reproduktor šíriaci umelý zvuk inštalujú do svojich elektromobilov už dlhší čas. Spomeňme BMW, ktoré ho ponúka od roku 2013 pre i3 a od júna ho zavedie ako štandardnú výbavu.

Pripravená je aj Toyota so svojimi hybridmi a ďalší výrobcovia, napríklad Nissan, Renault, Kia a, samozrejme, aj ďalšie veľké koncerny, plánujúce veľkú elektrickú ofenzívu, ako Daimler či Volkswagen. Systém zároveň prináša možnosť odlíšiť sa od konkurenčných výrobkov špecifickým zvukom. Nejde teda len o obyčajný „bzukot“, ale o premyslený zvuk, za ktorým stoja špecialisti. Napríklad aj z filmového priemyslu. Volkswagen má pripravené rôzne zvuky pre autá rôznych tried. Iný bude šíriť okolo vozidla nový elektrický hatchback I.D., ktorý sa predstaví už tento rok, a hlbší elektrické SUV I.D. Crozz, čo lepšie ladí s jeho robustnosťou.

A sú tu aj ďalšie možnosti. Napríklad meniť zvuk podľa zvoleného jazdného režimu. V takom Renaulte Zoe, ktorý je najpredávanejším elektromobilom, si môžete vybrať futuristický zvuk zo sci-fi filmu, ale aj zvuk klasického motora. Prináša to tiež príležitosť pre „tunerov“. Veď taký Brabus už v roku 2009 inštaloval do ním upraveného elektromobilu Tesla Roadster akustický systém so zvukom charakteristickým pre výkonný benzínový 8-valec alebo dokonca monopost F1. Majitelia tohto dnes už nevyrábaného ekologického roadsteru si mohli vybrať až zo štyroch zvukových „podpisov“, z toho dvoch ďalších syntetických.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily
Články podľa značiek