Elektromobilita môže zamávať Nemeckom

Automobilový priemysel je chrbticou nemeckej ekonomiky. Prechod na elektromobilitu mu však môže zlomiť väz. Paralelou je príbeh Nokie po príchode moderných smartfónov.

26.04.2019 06:00
debata (35)
V Dingolnfingne vyrába BMW nielen úžasné... Foto: BMW
BMW - Dingolfingen V Dingolnfingne vyrába BMW nielen úžasné benzínové 8-valce pre ultimatívny sedan M5 ale aj elektromotory pre čisto elektrické BMW i3.

Elektromobilita má oveľa väčšie súvislosti ako len tie, ktoré sa týkajú samotných produktov – dojazdu, výkonu či dobíjania. Prechod zo spaľovacích motorov na pohon elektromotormi zmení naruby štruktúru automobilového priemyslu. Je len pochopiteľné, že s tým súvisiace riziká zasiahnu najviac automobilové mocnosti. Napríklad Nemecko, ktoré dalo svetu prvý spaľovací motor aj prvý automobil. Od čias Karla Benza sa stala z tohto odvetvia chrbtica nemeckej ekonomiky, štvrtej najsilnejšej na svete. Výroba áut zamestnáva 834 500 ľudí a predstavuje pätinu nemeckého exportu v hodnote 1,3 bilióna dolárov. Audi, BMW a Mercedes-Benz vyrábajú osem z desiatich prémiových áut a Volkswagen je najväčšou automobilkou planéty.

Čo sa však stane, ak toto odvetvie „presedlá“ na elektrické autá? To približuje americký Bloomberg na príklade najväčšieho závodu BMW v Dingolfingene, kde pracuje približne 18 000 ľudí. Práve tu sa stretáva bok po boku 140-ročná tradícia automobilového priemyslu, založeného na spaľovacích motoroch, s budúcnosťou, ktorou je elektromobilita. Je to mikrokozmos zmien, ktoré čoskoro zasiahnu automobilovú výrobu na celom svete. Montujú sa tu úžasné preplňované 8-valce pre BMW M5 s výkonom 441 kW, ale aj elektromotory pre BMW i3, prvý čisto elektrický produkt automobilky, ktorým v roku 2013 odštartovala mníchovská značka novú éru. Tieto dve pohonné jednotky nemôžu byť viac odlišné. Posúďte sami.

Motor ultimatívneho nemeckého sedanu váži 200 kg, má asi 1 200 súčiastok, z toho približne 150 pohyblivých. Naproti tomu elektromotor i3 sa skladá z dvadsiatich hlavných súčiastok a zdvihne ho jeden chlap. Samozrejme, vyrobiť takýto motor zaberie menej času a na jeho montáž treba menej ľudí. Keď BMW začalo s jeho produkciou, vytvorilo malé oddelenie v rohovej časti haly, s dvoma zamestnancami, ktorí kontrolovali roboty. Dnes už zaberá „elektrická“ výroba asi 10 % komplexu. A s rozširovaním produkcie elektrických áut, bude jej podiel stúpať. BMW už preškolilo asi tretinu zo svojich 133 000 zames­tnancov pre potreby elektrifikácie, ale je jasné, že množstvo z tých ostatných potrebovať nebude.

Upozorňujú na to aj nemecké odbory IG Metal a rešpektovaný inštitút Fraunhofer Institute for Industrial Engineering, ktorý tvrdí, že do roku 2030 bude 75 000 z dnešných 210 000 zames­tnancov v Nemecku pracujúcich na výrobe spaľovacích motorov a prevodoviek zbytočných, i keď elektrifikácia zároveň vytvorí 25 000 nových pracovných pozícií. Tu sa však redukcia pozícií zďaleka nekončí. Menej ľudí bude potrebných aj na samotnú montáž áuta výstupnú kontrolu. Ochránená pred rizikami nebude ani dodávateľská sieť výrobcov tradičných komponentov pre autá so spaľovacími motormi. Elektromobily totiž nepotrebujú výfuky ani nádrže. Zdrojom energie budú batérie, ktorých produkcia je lokalizovaná najmä v Ázii.

Pritom batérie sú tou najdrahšou súčasťou elektrických áut. Automobilky ich nakupujú od kórejského Samsungu, LG Chemu, Pansonicu či čínskeho Amprexu. Následne ich vkladajú do svojich vozidiel. Vyrábajú len potrebné puzdrá. Produkcia kľúčového komponentu pre elektromobily sa tak ocitá mimo Nemecka. A je tu ešte jeden vážny problém. Je otázne, či si nové elektrické modely výrobcov, ktorí doteraz produkovali vozidlá so spaľovacími motormi, udržia rokmi budovaný imidž a technologický náskok. Tradícia nemusí razom nič znamenať. Pozrime sa na mladú americkú Teslu, ktorá uviedla svoj model S na trh len pred deviatimi rokmi a jej kapitálová hodnota sa už dnes rovná BMW.

Jednoducho, odchod spaľovacích motorov, na ktorých si napríklad BMW, ale aj ďalšie významné značky vybudovali svoj imidž, bude znamenať čiastočnú stratu identity. Ak ju nebude čím nahradiť, môže to mať ďalekosiahle následky. Autá si budú technologicky podobnejšie a ich produkciu zvládne podstatne viac výrobcov. Do popredia môžu vystúpiť celkom neznáme značky, ktoré uhádnu tú správnu stratégiu a, naopak, tradiční producenti môžu padnúť až na dno. Opäť sa núka paralela s fínskou Nokiou, ktorá sa ešte pred dekádou zdala byť neohrozeným kráľom sveta mobilných telefónov, no nové smartfóny jej zlomili väz rýchlejšie, ako by sa kto nazdal.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #elektromobily #automobilový priemysel
Články podľa značiek