
Vlaňajší automobilový trh na Slovensku bol ako na hojdačke. Do septembra sa totiž zdalo, že Slováci zázračne zbohatli. Za prvých osem mesiacov sa predalo rekordných 71 202 nových osobných áut, čo bolo takmer o 11 % viac v porovnaní s rokom 2017. A ten bol pritom jeden z najúspešnejších. Registrácie rástli raketovým tempom prakticky od začiatku roka. V medziročnom porovnaní si polepšil január, apríl, máj či júl, ale to, čo nastalo v auguste, nemalo obdobu. V ôsmom mesiaci zamierilo k zákazníkom 7 265 nových „osobákov“, čo bolo o neskutočných 45,8 % viac. Lenže malo to háčik.
Za raketovým rastom registrácií stál, podobne ako v celej Európe, nástup novej homologizácie vozidiel podľa prísnejšej normy WLTP, povinnej pre všetky autá predávané od 1. septembra 2018. Jednoducho, automobilky a predajcovia, ktorí náročný proces homologizácie nezvládli včas, boli nútení skladové vozidlá, schválené ešte podľa NEDC, registrovať na seba. Inak by ich nemohli po zlomovom dátume predať. Dokladoval to aj vysoký podiel registrácií na firmy, ktorý dosiahol v auguste až 72 %. Len 28 tak pripadalo na súkromné osoby.
Vlani ako na hojdačke
„Umelé registrácie poriadne rozhádzali rebríček značiek. Extrémne nárasty dosiahli v auguste napríklad Seat (+ 270 %), Renault (+ 131 %), Ford (+ 120 %), Fiat (+ 153 %), Citroën (+96 %) alebo Peugeot (+ 86 %) a Toyota (+ 82,97 %). Vysoké prírastky hlásilo aj Audi (+ 48,97 %), Volkswagen (+ 42 %) a tiež trhová jednotka – Škoda (+22 %). Podobne to bolo s rebríčkom modelov. Dobrým príkladom je Renault Mégane, ktorý sa v auguste vyšplhal až na desiate miesto, hoci dovtedy mu patrila až 18. priečka. A ešte lepším, Dacia Logan, ktorá sa vyšvihla ôsme miesto, hoci kumulatívne za prvých osem mesiacov bola až šestnásta.

Lenže v deviatom mesiaci bublina spľasla. Automobilový trh bol presýtený a, navyše, z ponuky vypadlo množstvo motorizácii. Buď dočasne, alebo úplne z dôvodu očakávania nových motorov plniacich prísnejšie emisné normy Euro 6d-TEMP. Takže v septembri sa v medziročnom porovnaní predalo o 37, v októbri o 4,4 a v decembri o 25,7 % menej áut ako rok predtým. Bez výkyvov bol len november. Nakoniec ale nedošlo k žiadnym dramatickým pádom. Za celých dvanásť mesiacov putovalo k zákazníkom 98 080 nových osobných áut, čo bol dokonca o 2,08 % lepší výsledok a nový rekord.
Slovensku vládli SUV a benzín
Stále platilo, že podobne ako v celej Európe bol najväčší záujem o SUV a crossovery. Slováci po nich doslova prahli. Predalo sa ich až 33 261, čo znamená, že z celkového koláča si tieto viacúčelové autá prisvojili takmer 34-percentný podiel. Silná bola aj nižšia stredná trieda, kde úradovala Octavia (28,0 %), a nižšia trieda (19,3 %), teda malé autá reprezentované Fabiou. Naopak, ku dnu sa prepadávali autá strednej triedy (4,97 %), s referenčným Passatom či Superbom, ktorých sa predalo dokonca menej ako osobných dodávok, kde nájdeme napríklad Citroën Berlingo alebo Daciu Dokker.

Európsky trend kopírovalo Slovensko aj z pohľadu typu paliva. Nafta zaznamenal zásadný ústup. V roku 2018 dosiahli registrácie naftových áut len 29 432 kusov, čo predstavovalo medziročný pokles o 18,64 percenta a podiel 30,01 % na celkových registráciách. Naopak, Slováci kúpili až 65 209 benzínových áut, čo bolo o 14,39 % viac v porovnaní s rokom 2017. Na celkovom koláči si prisvojili podiel 66,49 %. Polepšili si aj hybridy (+ 27,5%) a elektromobily (+ 49,15 %). Čisto elektrických áut sa však predalo len 293 kusov. S podielom 0,3 % tak tvoria stále okrajový segment trhu. Podobne ako hybridné autá (2,1 %).
Škoda stále jednotkou
Aj napriek vlaňajším turbulenciám sa rebríček značiek príliš nezmenil. Trhovou jednotkou ostala Škoda, ktorá predala 19 355 áut, čo bol dokonca o 2,37 % lepší výsledok. Nasleduje ju VW (8 684 ks), ktorý si však mierne pohoršil (-4,2 %), a za ním kórejská dvojka – Hyundai (7 621 ks) s Kiou (7 043 ks). Aj na piatej priečke je všetko tak ako v roku 2017. Sídli tu Peugeot. A neohrozene, pretože predal až o 19,3 % viac áut. Potom tu máme zmenu. Pôvodne šiesty Renault padol až na desiate miesto, keď predal o 3,7 % menej áut. Túto príležitosť využila sesterská Dacia, ktorá predbehla aj siedmy Opel, ôsmu Toyotu a deviate Suzuki. Rumunskej značke sa naozaj darilo, zaknihovala si až 4 900 áut, čo je o 10,53 % viac. Naopak, Suzuki padlo o 12,73 percenta.

Tesne za bránami TOP 10 zostali Citroën, Mercedes-Benz, BMW a Ford. Obe prémiové nemecké značky sa však museli zmieriť s poklesom odbytu. BMW dokonca až s viac ako 20-percentným. Aj tak ostávajú najúspešnejšími prémiovými automobilkami u nás. Podobne to bolo s Nissanom (-20,7 %) či Fiatom (- 9,78 %). Naopak, darilo sa vďaka novým SUV Seatu, ktorý si pripísal až 31,63-percentný nárast. Rebríček najúspešnejších modelov má v rukách opäť pevne Škoda. Uchmatla si hneď tri prvé miesta, tentoraz v poradí Fabia (5 443 ks), Octavia (5 046 ks) a Rapid (3 800 ks). Nasleduje kórejská dvojka s modelmi Kia Ceed a Hyundai i30, prenasledovaná Hyundaiom Tucson. To zároveň znamená, že Tucson je najúspešnejším SUV na trhu.
Z tejto pozície odsunul Suzuki Vitara, ktorá doplatila na výpadok základného atmosférického motora a s tým súvisiaci rast ceny. Ocitla sa na deviatej priečke, za VW Golfom a Škodou Karoq, teda štvrtým českým modelom v TOP 10. Uzatvára ju Kia Sportage. Lacné rumunské SUV Dacia Duster sa zas vypracovalo až na 11. priečku z pôvodne trinástej a predbehlo Renault Clio, Škodu Superb aj Citroën C3. Práve rebríček modelov ukazuje na popularitu SUV a crossoverov. V prvej desiatke ich nájdeme štyri a v prvej dvadsiatke deväť, teda takmer polovicu. Naopak, niekdajší lídri trhu, ako VW Passat, Ford Fiesta či Opel Astra, sa ocitli na nelichotivých priečkach. Passat dokonca až na priečke s číslom 36.
Tento rok by mohol byť podobne turbulentný ako ten vlaňajší, a to vzhľadom na emisnú normu Euro 6d-Temp, ktorá bude povinná pre všetky autá od 1. septembra 2019. Prvý štvrťrok mal síce veľké výkyvy, keď v januári došlo k poklesu o 11,8 %, ale mnohé zachránil silný marec, ktorý si polepšil o 7,8 %. Takže zatiaľ sa celková bilancia skončila podobne ako vlani. Predalo sa 24 343 áut, čo je len o 1,83 % menej.
Poradie značiek podľa predaja (2018)
Značka | Počet ks. (2018) | Podiel (2018) | Počet ks. (2017) | Podiel (2017) | 2017 vs. 2018 |
---|---|---|---|---|---|
ŠKODA | 19 355 | 19,73% | 18 907 | 19,68% | 2,37% |
VOLKSWAGEN | 8 684 | 8,85% | 9 066 | 9,44% | –4,21% |
HYUNDAI | 7 621 | 7,77% | 7 217 | 7,51% | 5,60% |
KIA | 7 043 | 7,18% | 6 857 | 7,14% | 2,71% |
PEUGEOT | 6 113 | 6,23% | 5 124 | 5,33% | 19,30% |
DACIA | 4 900 | 5,00% | 4 433 | 4,61% | 10,53% |
TOYOTA | 4 812 | 4,91% | 4 249 | 4,42% | 13,25% |
OPEL | 4 522 | 4,61% | 4 291 | 4,47% | 5,38% |
SUZUKI | 4 176 | 4,26% | 4 785 | 4,98% | –12,73% |
RENAULT | 4 071 | 4,15% | 4 230 | 4,40% | –3,76% |
CITROEN | 3 958 | 4,04% | 3 473 | 3,61% | 13,96% |
MERCEDES-BENZ | 3 106 | 3,17% | 3 501 | 3,64% | –11,28% |
BMW | 2 785 | 2,84% | 3 507 | 3,65% | –20,59% |
FORD | 2 459 | 2,51% | 2 403 | 2,50% | 2,33% |
MAZDA | 1 991 | 2,03% | 1 894 | 1,97% | 5,12% |
SEAT | 1 856 | 1,89% | 1 410 | 1,47% | 31,63% |
AUDI | 1 582 | 1,61% | 1 600 | 1,67% | –1,13% |
FIAT | 1 466 | 1,49% | 1 625 | 1,69% | –9,78% |
NISSAN | 1 375 | 1,40% | 1 734 | 1,80% | –20,70% |
MITSUBISHI | 1 258 | 1,28% | 1 249 | 1,30% | 0,72% |
HONDA | 1 211 | 1,23% | 1 079 | 1,12% | 12,23% |
VOLVO | 737 | 0,75% | 570 | 0,59% | 29,30% |
LADA-VAZ | 652 | 0,66% | 528 | 0,55% | 23,48% |
JEEP | 515 | 0,53% | 265 | 0,28% | 94,34% |
SUBARU | 453 | 0,46% | 404 | 0,42% | 12,13% |
LAND ROVER | 427 | 0,44% | 646 | 0,67% | –33,90% |
MINI | 232 | 0,24% | 253 | 0,26% | –8,30% |
JAGUAR | 201 | 0,20% | 156 | 0,16% | 28,85% |
LEXUS | 201 | 0,20% | 192 | 0,20% | 4,69% |
PORSCHE | 133 | 0,14% | 202 | 0,21% | –34,16% |
ALFA ROMEO | 106 | 0,11% | 131 | 0,14% | –19,08% |
SMART | 40 | 0,04% | 38 | 0,04% | 5,26% |
DS | 17 | 0,02% | 35 | 0,04% | –51,43% |
MASERATI | 15 | 0,02% | 17 | 0,02% | –11,76% |
MAHINDRA | 6 | 0,01% | 14 | 0,01% | –57,14% |
IVECO | 1 | 0,00% | 0 | 0,00% | 0,00% |
Spolu | 98 080 | 100,00% | 96 085 | 100,00% | 2,08% |
Najpredávanejšie modely (2018)
Poradie | Model | Počet ks. (2018) |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 5 433 |
2 | Škoda Octavia | 5 046 |
3 | Škoda Rapid | 3 800 |
4 | Hyundai i30 | 2 967 |
5 | Kia Ceed | 2 921 |
6 | Hyundai Tucson | 2 173 |
7 | VW Golf | 2 151 |
8 | Škoda Karoq | 2 107 |
9 | Suzuki Vitara | 1 995 |
10 | Kia Sportage | 1 966 |
11. | Dacia Duster | 1 679 |
12. | Renault Clio | 1 673 |
13. | Škoda Superb | 1 571 |
14. | Citroën C3 | 1 527 |
15. | Hyundai i20 | 1 366 |
16. | Dacia Logan | 1 364 |
17. | VW Tiguan | 1 344 |
18. | Suzuki SX4 S-Cross | 1 289 |
19. | Škoda Kodiaq | 1 258 |
20. | Peugeot 2008 | 1 161 |
21. | Peugeot 208 | 1 134 |
22. | Peugeot 3008 | 1 125 |
23. | Toyota Yaris | 1 119 |
24. | Toyota Auris | 1 050 |
25. | Dacia Sandero | 1 038 |
26. | Ford Focus | 1 034 |
27. | Opel Astra | 989 |
28. | Opel Crossland X | 903 |
29. | Renault Captur | 895 |
30. | Peugeot 308 | 843 |
31. | VW Touran | 833 |
32. | Citroën Berlingo | 805 |
33. | Renault Mégane | 802 |
34. | VW Polo | 789 |
35. | Toyota CH-R | 787 |
36. | VW Passat | 779 |
37. | Kia Rio | 696 |
38. | Seat Leon | 682 |
39. | Nissan Qashqai | 629 |
40. | Toyota Corolla | 619 |
41. | Mercedes-Benz GLC | 610 |
42. | Toyota RAV4 | 605 |
43. | Mitsubishi ASX | 597 |
44. | Opel Mokka | 578 |
45. | Seat Arona | 564 |
46. | Citroën C3 Aircross | 534 |
47. | VW T-Roc | 526 |
48. | Mazda CX-5 | 523 |
49. | Dacia Dokker | 521 |
50. | Mazda CX-3 | 519 |
VIDEO: Pozrite si video z tohtoročného autosalónu, ktorý práve prebieha v Bratislave.