
Čína je pre Škodu kľúčovým trhom. Vlani tam predala 341 000 áut, o 4,4 % viac ako v roku 2017. A to napriek tomu, že v ríši stredu došlo po dvadsiatich rokoch rastu k prvému poklesu registrácií. Nie div, že pre čínskych zákazníkov je ochotná urobiť prakticky čokoľvek. Predáva tam v Európe neznáme modely. Začalo sa to predĺženou Škodou Yeti, aj s rezervným kolesom na zadných dverách, a pokračovalo Rapidom vo verzii sedan. Neskôr pribudol atraktívny Kodiaq GT, predĺžený Karoq a najnovšie čínsky Kamiq, ktorý prišiel na svet skôr ako ten európsky. To však nie je koniec modelovej expanzie v ríši stredu.
Na autosalóne v Šen-Čene predstavila Škoda koncept Vision GT. Ide o predzvesť ďalšieho SUV, tentoraz dokonca druhého SUV kupé, ktoré do Európy nedorazí. Jeho základom je práve čínsky Kamiq, ktorý stojí na staršej platforme s kratším rázvorom, používa tvrdšie plasty v interiéri a pod kapotou má atmosférický motor 1,5 FSI (81 kW) spojený s klasickým 6-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom a predným náhonom. Výsledkom je priaznivá cena, na ktorú čínski zákazníci okamžite zareagovali. Už dnes je z Kamiqu jedno z najpredávanejších SUV v Číne. A čoskoro dostane derivát v podobe kupé.

Technika bude pravdepodobne identická, prvé husle hrá dizajn. A ako naznačuje štúdia, bude zásadne prepracovaný. Maska a úzke svetlá sú inšpirované novou Scalou. Platí to aj o zadných partiách s elkovou grafikou svetiel. Nechýbajú veľké kolesá, zapustené kľučky dverí, spätné zrkadlá na nožičkách ani dvojfarebné lakovanie karosérie. Vlastne trojfarebné, pretože zadné stĺpiky sú strieborné. Rozmery nepoznáme, ale možno očakávať, že Vision GT je v porovnaní s Kamiqom nižší. Tajomstvom ostáva aj interiér. Dlho však nebude, pretože finálna verzia Vision GT sa ukáže ešte tento rok.
A pôjde o jednu zo štyroch noviniek, ktoré pošle Škoda na najväčší trh planéty v najbližšom čase. Byť medzi nimi má aj elektrické SUV, ale nie to, ktoré očakávame v Európe na báze konceptu Vision iV. Pôjde o ďalší čínsky model, prispôsobený požiadavkám tamojších zákazníkov, a to najmä cenou. S niektorými exkluzívnymi čínskymi modelmi by sme sa však na starom kontinente stretnúť predsa len mali. Šéf automobilky Bernhard Maier sa totiž netají, že najviac ľúto mu je za Kodiaqom GT. Ten je už postavený na platforme MQB, takže by spĺňal požiadavky európskej produkcie z pohľadu bezpečnosti aj emisií.
Škoda však v súčasnosti nemá dostatok európskych výrobných kapacít. Jeho osud je tak závislý od výstavby nového produkčného závodu, ktorý má vyrásť v Turecku alebo v Bulharsku, o čom sa práve v Mladej Boleslavi rozhoduje.