Superb sa nám dnes spája s moderným liftbackom a kombi, ktoré pred pár týždňami absolvovalo modernizáciu. V skutočnosti však siahajú korene tohto modelu až do 30 rokov minulého storočia. V ponuke sa totiž prvý model s označením Superb 640 objavil v roku 1934. A na rozdiel od toho súčasného mieril ešte vyššie, až na samotný Olymp automobilového luxusu. V tom čase doplnil masové modely Popular a Rapid. Veľa spoločného s nimi však nemal.
Dostal nezávislé zavesenie kolies, hydraulické brzdy aj radový 6-valec, ktorý z objemu 2,5 litra ponúkal v tej dobe nadštandardných 55 koní. Sériová produkcia odštartovala v roku 1935. Škoda sa snažila udržať svoju vlajkovú loď stále v kondícii. Postupne preto Superb inovovala. V roku 1938 sa objavil Superb OHV, ktorého objem motora narástol na 3,1 litra, čo znamenalo výkon až 85 k. To však nebol koniec. Korunu nasadil modelovému radu o rok neskôr Superb 4 000 so 4-litrovým 8-valcom. Ten pridal ďalších 11 koní.
Nič luxusnejšie dodnes Škoda nevyrobila. Kariére Superbu však urobila prietrž druhá svetová vojna. Na scéne sa objavil až v roku 1946, keď Škoda obnovila produkciu. K dovtedy 700 vyrobeným exemplárom pribudlo už len 158 podvozkov a len jedenásť z nich dostalo karosériu priamo v Mladej Boleslavi. Ostatné šasi putovali do karosárne Uhlík, slávnej Sodomky a tiež do Kvasín. Prepravované boli po vlastnej osi len s provizórnymi sedadlami. Jedným zo 44 podvozkov, ktoré mierili do Kvasín, bol aj ten s výrobným číslom 81587.
Po finálnej montáži sa stala jeho novým majiteľom 2. marca 1948 Spoločná správa hotelov a ubytovacích podnikov v Karlových Varoch, kde slúžil celých dvadsať rokov, teda až do Pražskej jari. O vyradené auto prejavila záujme priamo Škoda, a tak sa Superb 81587 dostal do jej depozitu, aby neskôr zažiaril v novo budovanom múzeu automobilky. Lenže veci neprebiehali zďaleka hladko. Podrobnejšia analýza stavu ukázala, že vo vozidle chýba množstvo komponentov. Na renováciu si tak musel počkať celé desaťročia.
Nakoniec má príbeh happy end. Škoda pracovala na zachránenom exemplári tri roky. Výsledok však stojí za to. Superb 81587 so zlatým lakom vyzerá možno ešte lepšie, než keď pred 71 rokmi zišiel z výrobných liniek. Svoju majestátnosť nestráca ani keď stojí po boku aktuálneho Superbu. Skôr naopak, demonštruje ambície Škody v prvej polovici minulého storočia, ktoré dnes obhospodarujú luxusnejšie značky materského koncernu VW. Stačí sa pozrieť do interiéru plného kože a orechového dreva. Či na vyleštený 6-valec, ktorý by ste v dnešnom Superbe hľadali márne.
Vozidlo sa stane súčasťou firemného múzea Škody v Mladej Boleslavi, no premiéru absolvuje skôr. Do prvého septembra bude hlavnou hviezdou výstavy „Kvasiny – 70 rokov s okrídleným šípom“.