Je 'Alfa' na kolenách? V USA už krachujú díleri

Mal to byť veľkolepý návrat na mapu prémiových značiek. Talianska Alfa Romeo však predáva stále žalostne málo. V Európe aj za Atlantikom.

24.07.2019 18:00
debata
Predávať krásne Alfy Romeo nie je práve ľahké.... Foto: Kamkad
Alfa Romeo - Kamkad Predávať krásne Alfy Romeo nie je práve ľahké. Najmä v USA, kde jej registrácie dosahujú mizivé percentá v porovnaní s Mercedesom-Benz alebo BMW. V Európe to však, bohužiaľ, nie je oveľa lepšie.

S Alfou to bolo vždy ako na hojdačke. Mala buď silné obdobia, napríklad na prelome tisícročí, alebo krízy, ktoré zaváňali bankrotom. A to mohla vždy počítať s emocionálnym faktorom, empatickými a vernými zákazníkmi, ktorí jej vedeli čo-to odpustiť. Pripomeňme, že spoľahlivosť krásnych talianskych sedanov, kombi, kupé či roadsterov nebola nikdy ich silnou stránkou. Všetko to vyústilo začiatkom tohto desaťročia do situácie, keď predaje históriou nabitej značky padali na úroveň nezlučiteľnú s rentabilitou.

Na ilustráciu uveďme, že kým v predchádzajúcom desaťročí či ešte tom poslednom v minulom tisícročí, vedela Alfa držať predaje nad hranicou 200 000 kusov ročne, v posledných rokoch sa jej registrácie prepadli pod 60 000 exemplárov. To napriek tomu, že už v roku 2010 oznámila štvorročný ozdravný plán s cieľom predávať v roku 2014 pol milióna áut. Realita? K zákazníkom na celom svete putovalo len 68 000 vozidiel. Fúzia Fiatu a Chrysleru v roku 2014, teda vznik koncernu FCA, však viedla k rozhodnutiu, že Alfa Romeo dostane ďalšiu šancu. Predstava vstupu na americký trh, z ktorého sa tento taliansky producent stiahol v roku 1995, sľubovala, že Alfa bude môcť výrazne zlepšiť svoje odbytové čísla.

A to s úplne novými modelmi. Výsledkom ďalšej obrej investície sa stali sedan Giulia a SUV Stelvio. Od nich si Taliani sľubovali, že akcelerujú svoje predaje aspoň na 400 000 kusov. No ani dve atraktívne novinky nepriniesli želané výsledky. Vlani predali z týchto modelov v Európe 83 000 a v USA 23 800 kusov. Za Atlantikom to bol síce historický rekord, ale na zásadný obrat do čiernych čísiel to určite nestačí. Taký Mercedes-Benz predal v USA minulý rok vyše 354 000 áut a v Európe takmer 878 000. Pokus návratu Alfy medzi elitu je teda zatiaľ viac-menej fiaskom, najmä ak nielenže nerozširuje svoje modelové portfólio, ale ani dostatočne pružne neinovuje to súčasné.

Cítiť to začínajú aj díleri, zvlášť v USA, ktorí uverili, že duch Alfy stále žije a má šancu zamiešať karty v prémiovom segmente, ktorému na tamojšom trhu vládne nemecké prémiové trio, ale aj švédske Volvo. Napríklad spoločnosti Kamkad Automotive, ktorá je dílerom Alfy v Texase, hrozí bankrot po tom, čo si objednala veľké množstvo vozidiel. Nedokázala ich predať ani za ne zaplatiť. Problémy s Alfou nakoniec zasiahli aj jej dílerstvo s vozidlami Hyundai. Samozrejme, môže to byť chybou jej obchodnej politiky a zlého odhadu, v každom prípade je stávka na Alfu v USA stále rizikom. A v časoch hroziaceho zvýšenia cla na dovoz osobných áut z Európy dvojnásobným.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #USA #Alfa Romeo
Články podľa značiek