Všetko sa to začalo vlaňajšou objednávkou rovnej stovky vozidiel Tesla 3 v objeme asi päť miliónov eur, ktoré chcela zaradiť do svojej flotily nemecká požičovňa elektromobilov NextMove. Prvých pätnásť prebrala na jar a nevychádzala z údivu. Kvalita vozidiel Tesla je síce často terčom kritiky, ale reálny stav dodaných vozidiel prekonal aj tie najhororovejšie scenáre. Podľa NextMove bola bez chýb len štvrtina áut. Priemer nedostatkov sa vyšplhal na sedem na každom z ďalších vozidiel.
Väčšinou išlo o optické nedostatky ako škrabance na laku alebo v interiéri, ale tiež skondenzovanú vodu v jednom z reflektorov či zle lícujúcu panoramatickú strechu. Oveľa vážnejšie boli však defekty súvisiace s bezpečnosťou. Napríklad vážne poškodená pneumatika. V tlačovej správe spoločnosť NextMove tiež spomína chybné ovládače nabíjania, nesprávne káblové zväzky alebo chýbajúce tlačidlá núdzového volania. „Takéto nedostatky by ohrozili bezpečnosť našich zákazníkov a ekonomiku spoločnosti,“ uvádza sa v správe NextMove. NextMove sa domnieva, že v takomto stave by nemohla vozidlá na cestách ani legálne využívať.
„Tesla sa zjavne rúti do servisného pekla,“ dodal generálny riaditeľ spoločnosti NextMove Stefan Moeller. Po konzultácii s Teslou o ďalšom postupe opráv vozidiel stanovila požičovňa 24-hodinové ultimátum. Keďže po uplynutí tohto limitu nedosiahla dohodu, okamžite zrušila objednávku na 85 ďalších áut. „Neviem, či sme izolovaný prípad, alebo či ide o bežné zaobchádzanie Tesly so zákazníkmi. Veľmi nás to mrzí, ale trvali sme len na dodržiavaní štandardov kvality a procesov obvyklých na ochranu spotrebiteľov," vysvetľuje Moeller, inak fanúšik amerických elektromobilov.
„Chápem, že Tesla má veľa práce s rozvojom svojho biznisu, nemôže však svojou neschopnosťou zaťažovať iných.“ Tesla si však nemieni sypať popol na hlavu. „Sme presvedčení, že rozhodnutie NextMove sa nezakladalo len na kvalitatívnych problémoch“, tvrdí hovorca americkej strany. Podľa neho bol razantný krok NextMove „silne ovplyvnený frustráciou z nesúvisiaceho sporu začiatkom tohto roka“. O aký spor išlo, Tesla nespresnila.
Podľa agentúry Bloomberg by však mohlo ísť o problém, keď sa NextMove sťažovala, že jej americký výrobca dodal vozidlá, ktoré už boli prihlásené, a preto si na ne nemôže uplatniť daňové stimuly poskytované nemeckou vládou. Tesla však argumentovala, že išlo o dočasný problém s číslami VIN, ktorý bol nakoniec odstránený. Tak či tak ťahá americký producent elektromobilov za kratší koniec. Má totiž na krku sťažnosti aj zo strany iných veľkých klientov.
Napríklad čínskej spoločnosti iUnicorn, ktorá zakúpila 278 vozidiel a z ktorých malo až 20 % vážnejšie nedostatky. Každé z 55 vozidiel nakoniec strávilo v servise priemerne 55 dní. Snahu o kompenzáciu za každú stratenú minútu prenájmu, ktorému sa iUnicorn venuje, sa čínskej firme dosiahnuť nepodarilo. Svet sa o tom dozvedel až po tom, čo si Číňania prenajali tri bilbordy priamo na newyorskom Times Square s otázkami typu: „Tesla, opravíš to, alebo nie?“