Nie je to tak dávno, čo koncern VW ohlásil veľkú logistickú rošádu. Súvisela s preťažením kapacít českej automobilky Škoda, nástupom výroby elektromobilov a čiastočne vyťaženými kapacitami kzávodov Volkswagenu. Automobilka chcela presunom výroby modelov dosiahnuť vyššiu efektivitu. Týkať sa to malo aj vlajkovej lode Škody Superb. Najprv mala skončiť jej montáž v Nemecku, čo sa stretlo s veľkou nevôľou škodováckych odborov. Koncom vlaňajšieho roka však došlo k rozhodnutiu, že predsa len ostane na linkách v českých Kvasinách. A navyše, že k Superbu sa pridá aj VW Passat.
Neuplynul ani rok a všetko je inak. Súvisí to s rozhodnutím o výstavbe nového európskeho závodu, ktorý podľa severu Automotive News vyrastie v Turecku, asi 40 km od mesta Manisa. Nový závod vytvorí podmienky pre prerozdelenie výroby jednotlivých modelov. Podľa toho istého zdroja sa tak nová generácia Superbu a Passatu „presťahuje“ práve do Turecka. Z toho dve tretiny kapacity novej fabriky, plánovanej na 300 000 áut ročne, má obsadiť Passat a jednu Superb. Závod v Kvasinách sa preorientuje výlučne na výrobu populárnych SUV. Už dnes tam vzniká Škoda Karo a Kodiaq či Seat Ateca.
Či turecká výroba imidžu českej vlajkovej lode prospeje, je otázne. Ale čísla sú čísla. Kategória klasických modelov strednej triedy, najmä sedanov, stráca na popularite, kým SUV rastú raketovým tempom. Ak bude chcieť koncern VW ešte z Passatu a Superbu vyťažiť maximum zostávajúceho potenciálu, bude pre tieto modely lacnejšia výroba v Turecku jednoznačnou výhodou. Navyše budú bližšie k zákazníkom preferujúcim klasické segmenty. Naopak, pri SUV náklady až takú veľkú rolu nehrajú. Zákazníci ich chcú a spolu s tým akceptujú vyššiu cenu spôsobenú aj drahšou pracovnou silou.