Škode sa nepáčia plány na lacnú značku. ‘Nie sme ovce,‘ tvrdí šéf odborov

Naznačená zmena stratégie českej Škody, ktorá by sa mala uberať smerom k lacnejším a praktickejším autám, narazila na tvrdú kritiku odborov.

24.10.2019 19:00
debata (18)
Škodováckym odborom sa nové plány Wolfsburgu... Foto: X-Tomi design
Škoda Scala Škodováckym odborom sa nové plány Wolfsburgu urobiť zo Škody lacnejšiu značku nepáčia. Asi takto by mohla podľa predstáv ilustrátora X-Tomi Design vyzerať najlacnejšia verzia Scaly bez akýchkoľvek príplatkov. Čosi ako Scala Junior.

Nie je to tak dávno, čo hlavný stratég koncernu Volkswagen Michael Jost opäť otvoril tému stratifikácie jednotlivých koncernových značiek. „Chceme dosiahnuť jasnejšiu identifikáciu. Seat by mohol reprezentovať emotívnejšie autá, čo sme už ilustrovali značkou Cupra. Škoda by sa zas mohla zamerať na trhy východnej Európy a zákazníkov hľadajúcich funkčnosť,“ povedal. Ak to trochu zveličíme, podľa jeho slov by sa mala stať zo Škody akási sofistikovanejšia Dacia, kým zo Seatu automobilka, ktorá by sa pokúsila získať solventnejších klientov. Problémom však je, že kým Škoda je hviezdou koncernu Volkswagen a každým rokom rastie, Seatu sa len nedávno podarilo „vyhrabať“ z červených čísiel.

Navyše pre dčasom Škoda deklarovala, že chce byť emotívnejšou značkou, ako je v súčasnosti. Samozrejme, wolfsburské plány nemohli ostať bez reakcie automobilky, presnejšie jej odborov. Šéf škodováckych zamestnancov Jaroslav Povšík si vo svojom vyjadrení pre firemný týždenník Škodovácky odborár nedával servítku pred ústa. „Zapojíme sa a budeme bojovať. Nie sme ovce, ktoré len z diaľky pozorujú, ako nás chce niekto poškodiť. Chceme pokračovať v nastolenom úspešnom trende. Chceme zamestnanosť, budúcnosť, dobré mzdy a bonusy,“ uviedol Povšík. Tiež dodal, že Škoda nechce prísť o českú výrobu modelu Superb, ktorý má dobrú maržu a vytvára zisk a ktorý má skončiť na linkách nového závodu mimo Českej republiky.

Jednoducho, orientácia smerom k „Dacii“ sa podľa Šovčíka vo firme nikomu nepáči. A možno ani samotnému šéfovi Škody Bernhardovi Maierovi, ktorý sa ešte nedávno netajil záujmom urobiť zo Škody atraktívnejšiu značku, ktorá nebude o zákazníkov bojovať len nižšou cenou a funkčnosťou. Dokonca sa vyjadril, že by rád „priviezol“ do Európy SUV-kupé Kodiaq GT, ktorý ponúka Škoda zatiaľ len v Číne. A že by Škoda mala rada pod kontrolou novú fabriku koncernu VW, ktorá mala vyrásť v Turecku. Teraz je však omnoho diplomatickejší. V liste, ktorý zaslal zamestnancom ako reakciu na vyjadrenia odborov, píše: „V koncerne, ktorý zahŕňa viacej značiek, je preverovanie produktového smerovania jednou z pravidelných úloh oddelenia stratégie.“ Maier tiež dodal, že ide o bežný postup.

„Škoda už niekoľko rokov naplňuje jasne stanovenú stratégiu značky, ktorá je celosvetovo veľmi úspešná. A na tom sa nebude ani v budúcnosti nič meniť,“ upokojuje Maier zamestnancov. Lenže tí asi jeho slovám veľmi nedôverujú. Odbory už odštartovali protest. „Momentálne protestuje tým, že sme nepodpísali dohodu s firmou o požadovanej nadpráci. Nebudeme ukazovať aktivitu, keď sme demotivovaní. Dlho sme prezentovali našu flexibilitu, aktivitu aj nasadenie. A ako vidieť, k ničomu to neviedlo,“ konštatoval odborársky šéf Povšík.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto
Články podľa značiek