
S elektromobilmi súvisí množstvo problémov. Lenže vývoj ide rýchlo dopredu. Napríklad čas nabíjania sa zrýchľuje s rastúcim výkonom rýchlonabíjačiek. Keď Tesla predstavila svoje prvé 120-kilowatové Superchargeri, zdal o sa to ako čosi neuveriteľné. Bežné nabíjačky ponúkali vtedy tak maximálne 40 – 50 kW. Lenže aj to je už minulosť. Nová generácia nabíjačiek V3 od Tesly sľubuje výkon 200 kW a nabíjacie stanice siete Ioniti, ktoré buduje v Európe BMW, Ford, GM, Daimler či Volkswagen, majú plánovaný výkon až 350 kW.
Siemens dokonca spolu s Porsche predstavil a uviedol koncom vlaňajšieho roka do prevádzky prvú skúšobnú nabíjačku s výkonom 450 kW. A teraz prichádza ďalšia „rekordná“ správa. Spoločnosť ITT Cannon oznámila, že má rýchlonabíjaciu stanicu Cannon High Power Charging, ktorá ponúka nabíjanie prúdom až 500 A pri napätí 1000 V, čo znamená výkon 500 kW. Je taký vysoký, že za tri až päť minút nabíjania dokáže „natankovať“ elektromobil na ďalších 100 km jazdy. Využívať môže konektor typu CCS1 aj CCS2, čo znamená použitie v Európe aj v USA.

Tieto extrémne parametre si vyžiadali špeciálne chladenie nevodiacou kvapalinou. Tá cirkuluje káblom nabíjačky až ku konektoru, čo má udržiavať teplotu nabíjania na maximálne 50 stupňov Celzia. Bez chladenia by pravdepodobne došlo k roztaveniu kábla aj konektoru. Zatiaľ sa ale netešte. Je tu háčik. Žiadne sériové elektrické auto takýto výkon nepodporuje. Rýchle nabíjanie, zvlášť také rýchle, o akom je reč, znižuje totiž životnosť drahých li-ion akumulátorov. Automobilky sú preto opatrné. Väčšina elektromobilov, s výnimkou Tesly, nepovolí vyšší nabíjací výkon ako 50 kW.
No sú tu prvé lastovičky. Revolučné Porsche Taycan bude podporovať nabíjanie s výkonom 250 kW a neskôr dokonca sľubovaných 350 kW. Stále však platí, že ako Tesla, tak aj Porsche odporúčajú majiteľom, aby nabíjali svoje elektromobily najmä z domácich Wallboxov, ktoré majú výkon maximálne 22 kW. Rýchlonabíjačky majú využiť len pri dlhších jazdách. Práve z dôvodu ochrany batérií. Akumulátory sú totiž najdrahšou súčasťou elektromobilov a ich výmena za nové nedáva pri niekoľkoročnom elektrickom aute príliš veľký ekonomický zmysel.