
Technológia palivových článkov je nesmierne elegantná. Fúziou vodíka a kyslíka v nich vzniká elektrická energia, odpadom je čistá voda, čosi ako opak elektrolýzy. V oblasti osobných áut sa už vodík objavil. Toyota má na trhu svoj Mirai, Honda vyrába druhú generáciu FCX Clarity a, samozrejme, spomenúť musíme aj Hyundai. Kórejská automobilka patrí tiež k priekopníkom presadzovania vodíkového pohonu. Svoj prvý komerčný model s palivovými článkami (ix35) uviedla na trh už v roku 2013 a v súčasnosti má v ponuke nový vodíkový crossover Nexo. Do vývoja investovala už 6,3 miliardy dolárov.

Hyundai je však presvedčený, že vodík má šance aj vo svete úžitkových áut. Dokladuje to novým konceptom HDC-6 Neptune. Ide o súpravu diaľkového ťahača a chladiarenského návesu. V americkej špecifikácií patrí do triedy Class 8 s maximálnou hmotnosťou 15 ton. Na diaľnici by vašej pozornosti iste neušiel. Nepodobá sa totiž na nič, čo dnes poznáme. Dizajnéri sa zamerali najmä na aerodynamiku a inšpiráciu hľadali v štýle art déco a najmä v aerodynamických parných lokomotívach Streamliner zo začiatku minulého storočia. Výsledok je fascinujúci.

So štýlom ťahača ladí aj chladiarenský náves HT Nitro ThermoTech s kryogénnym chladením dusíkom, ktorý v porovnaní s bežnými technológiami chladenia znižuje uhlíkovú stopu až o 90 %. Aj vďaka penovej izolácii. Presné výkonové parametre konceptu nepoznáme, isté však je, že prevádzka by sa zaobišla bez akýchkoľvek emisií, pretože kolesá poháňajú výlučne elektromotory. V porovnaní s batériovými ťahačmi, akými má byť aj avizovaná Tesla Semi, by mal vodíkový kamión výhodu rýchleho tankovania. Dopĺňanie tohto plynu trvá totiž približne rovnaký čas ako tankovanie klasickej nafty.
Problémom je ale nedostatočná infraštruktúra vodíkových staníc. To je aj dôvod, prečo sa osobné vodíkové autá objavujú na cestách len veľmi zriedkavo. Pre kamióny by to však až takým veľkým obmedzením byť nemuselo. Najmä ak by vodíkové súpravy premávali na pravidelných diaľkových trasách, kde je možné vybudovať takéto stanice. Napokon, v USA už existuje „vodíková“ diaľnica medzi Los Angeles a San Franciscom. Tam by sa HDC-6 Neptune cítilo ako doma. Možno aj preto má Hyundai so svojím vodíkovým konceptom najväčšie plány za Atlantikom.
Neptune je súčasťou stratégie Hyundai FCEV Vision 2030, podľa ktorej by chcela kórejská automobilka dostať na cesty do konca budúceho desaťročia 500 000 áut využívajúcich palivové články.