Nová móda v uliciach? Elektrická kolobežka vzbĺkla. Pozrite si video

V týchto dňoch zachvátil oheň elektrickú kolobežku v litovskom meste Kaunas. Majiteľ zamenil originálnu batériu za neoriginálnu v neodbornom servise. Odborník pre TV Pravda zhodnotil, že ak je nekvalitne spravená ochrana voči vode a vlhkosti, aj to teoreticky môže byť jeden z dôvodov požiaru, pokiaľ nedošlo k mechanickému nárazu.

16.11.2019 07:00
debata (6)

VIDEO: Elektrická kolobežka vzbĺkla. Pozrite si autentické video.

Video

Video si pozrel aj Peter Tunega, predajca a servisný odborník z eCyklo.sk, špecializujúci sa na elektrobicykle a elektrokolobežky.

„Najpravdepodob­nejšie, na čo li-ion batéria takto zareaguje, je mechanické poškodenie – prerazenie článku batérie. Čo môže pri kolobežke nastať pri náraze, nehode, páde, tak ako je to pri elektrických autách. Ak je nekvalitne spravená ochrana voči vode a vlhkosti, aj to by teoreticky mohol byť jeden z dôvodov,“ uviedol Tunega dôvody požiaru kolobežky.

Značkové články majú celkom premyslenú vnútornú ochranu. Mechanické poškodenie je však stále fatálne a ak dôjde k horeniu, ako na videu, nedá sa s tým ani nič spraviť. „Určite sa neodporúča hasiť ich vodou alebo hasiacimi prístrojmi na báze vody, pretože pri teplote, k akej dochádza pri horení, a styku lítia s vodou sa mení voda v podstate na palivo (vďaka rozkladu na vodík a kyslík) a ešte viac podporí horenie,“ upozorňuje Tunega.

Ľahko sa momentálne dá dostať k po domácky vyrobeným batériám, ktoré sú na predaj aj na internete na Slovensku, a ako vysvetľuje Tunega ide o tzv. bodovačky. Špekulanti chcú vybabrať s cenou a zabezpečia si lacno takéto zariadenie a neznačkové články pochybnej kvality.

„Aby som to priblížil, moderná li-ion batéria nie je jeden veľký monočlánok, ale sú to vlastne akupacky, t. j. väčšie množstvo menších článkov pospájaných niklovým plechom serio-paralelne tak, aby ste pospájaním článkov dostali vhodné napätie (najpoužívanejšie 36 V) a aj kapacitu batérie (čím viac paralelne zapojených článkov, tým je väčšia kapacita a aj dojazd kolobežky, bicykla, auta atď.). Práve na spojenie článku s niklovým plechom sa používa bodovačka – zváračka, ktorá silným, ale zároveň krátkym impulzom naboduje plech k článku,“ priblížil Tunega.

Laik si môže riadne ublížiť, prípadne spôsobiť škodu či požiar už rovno pri výrobe batérie alebo neskôr jej používaním.

Problémom dnešnej doby je, že ak je aj kolobežka od výrobcu legálne nastavená, veľa ľudí sa snaží tento zákonný limit obísť, ich batérie potom môžu byť výrazne preťažované. „To je na úkor životnosti motora, elektroniky, ale hlavne batérie pre zvýšené prehrievanie a v nejakom extrémnom prípade aj poškodenie batérie, ako je vidieť na videu. Kvalitná batéria by sa mala sama vedieť ochrániť proti preťaženiu i prehriatiu a odpojiť sa,“ dodal Tunega.

„V našom obchode eCyklo.sk, kde robíme aj servis elektrobicyklov, by sme bicykel či kolobežku s takto po domácky vyrobenou batériou určite neprijali ani do servisu. Batérie si tiež nevyrábame ani neopravujeme, jedine diagnostikujeme a vieme otestovať kapacitu,“ dopĺňa.

Sám Tunega potvrdil obrovský boom záujmu o elektrokolobežky, väčšinou pochybnej kvality, lacno dovezených z Ázie, bez náhradných dielov, odborného servisu, jednoducho úmerne ich cene, na jedno použitie, ktorých majitelia následne márne hľadajú servis.

„Navyše je z nich väčšina na našich cestách podľa vyhlášky o premávke po verejných komunikáciách nelegálna – nedodržujú zákonné podmienky nemotorového vozidla, resp. vozidla s pomocným motorom, ako je to napr. pri elektrobicykloch (výkon motora do max. 250 W, maximálna asistovaná rýchlosť do 25 km/h atď.) – aby jazdec nepotreboval vodičské opravenie, poistku a podobne ako na skúter či motorku,“ vysvetlil v závere Tunega.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #požiar #batéria pre elektromobil
Články podľa značiek