Americkí díleri Mercedesu-Benz sú „smutní“. Zákazníkov lákali na nové elektrické SUV EQC, ktoré je konkurentom pre Teslu X a Audi e-tron, no do predajní dorazí s veľkým časovým sklzom. Ako píše web Automotive News Europe, automobilka odkladá uvedenie svojho prvého elektromobilu za Atlantikom najmenej o rok. Pritom sa mal v amerických dílerstvách objaviť na jar 2020. Mercedes-Benz zdôvodnil sklz silným dopytom po EQC v Európe.
„Naším strategickým rozhodnutím je podporiť najprv Európu,“ uviedla automobilka. Naliehavosť tejto stratégie sa zvýšila po tom, čo Európsky parlament nariadil znížiť emisie oxidu uhličitého pri nových autách do roku 2030 o 37,5 %, čo bude znamenať, že priemerne budú môcť produkovať len 60 gramov na kilometer. Toto rozhodnutie však postaví Mercedes-Benz v USA v oblasti elektromobility na vedľajšiu koľaj a umožní vyniknúť súperom, ako sú Tesla, BMW, Audi či Jaguar.
„V niektorých štátoch USA existuje veľký dopyt po elektromobiloch,“ povedal Jeff Aiosa, díler Mercedesu-Benz z Connecticutu. „Akékoľvek oneskorenie je prekážkou, ktorá nám bráni v schopnosti konkurovať. Ak by som bol predajcom v Kalifornii, kde sa predáva viac ako 50 % všetkých vyrobených Tesiel, bol by som naozaj sklamaný,“ dodal Aiosa. EQC je pritom prvým modelom očakávanej elektrickej flotily nemeckej automobilky.
Kým bude Mercedes-Benz váhať, konkurencia privedie na svet novú Teslu Y, BMW svoj nový elektrický crossover iX3 a Audi bude veselo predávať elektrický e-tron vrátane športovej verzie e-tron Sportback. Mercedes-Benz vyrába EQC na rozdiel od ostatných SUV v európskom závode v Brémach. Predpokladá, že postupným zvýšením produkcie na dvojnásobok, teda na 200 áut denne, sa mu podarí vyrábať 50 000 EQC ročne.
Pripomeňme, že elektrické SUV má výkon 300 kW, batérie s kapacitou 80 kWh a na jedno nabitie dokáže podľa európskej normy NEDC zvládnuť 450 km. Uvidíme však, či sa aj EQC nestretne pri americkej homologizácii podľa metodiky EPA s podobným problémom ako Porsche Taycan. Ukázalo sa totiž, že podľa amerických noriem, ktoré sú realite bližšie než tie európske, nehovoriac o NEDC, má prvé elektrické Porsche dojazd len 323 km, namiesto deklarovaných 463. Pritom Taycan má väčšiu kapacitu akumulátorov (93,4 kWh), lepšiu aerodynamiku a je aj ľahší ako stuttgartské EQC.