Tento krok má oznámiť premiér Boris Johnson oficiálne na klimatickom summite COP26, ktorý sa uskutoční v novembri v Glasgowe. Pôvodne mal byť kľúčovým dátumom rok 2040. Veľká Británia sa tým chce pridať ku krajinám, ktoré sa rozhodli urýchliť postup v boji proti klimatickým zmenám. Napríklad Nórsko si dalo nezáväzný cieľ ukončiť predaj áut s motormi s vnútorným spaľovaním už v roku 2025. Samozrejme, reakcia britského automobilového priemyslu, reprezentovaného Združením výrobcov a predajcov automobilov (SMMT), na seba nenechala dlho čakať. Zvlášť preto, že už tri roky sa toto odvetvie zmieta v neistote spôsobenej brexitom. Automobilky zatvárajú prevádzky a prepúšťajú.
SMMT vláde vyčíta, že zmenu avizuje bez akejkoľvek zmienky o dodatočnej vládnej podpore automobilovému priemyslu. „Potrebujeme počuť, ako mieni vláda plniť svoje ambície udržateľným spôsobom, ktorý chráni priemysel a pracovné miesta. Dátum bez plánu nás dnes iba poškodzuje,“ povedal Mike Hawes, generálny riaditeľ SMMT. A ani to, čo vláda sľúbila sa neplní. Konzervatívna strana Borisa Johnsona pred voľbami ohlásila napríklad podporu výstavby gigafactory na batérie pre elektromobily. Na projekt však nevyčlenila žiadne prostriedky a odvtedy sa o ňom nezmienila. Pritom ide o kľúčovú investíciu, ak má britský autopriemysle konvertovať na elektrický pohon. Johnson však hýri optimizmom.
„Summit COP26 je dôležitou príležitosťou pre Spojené kráľovstvo a národy na celom svete, aby zintenzívnili boj proti klimatickým zmenám. V tomto roku sme stanovili naše ciele na dosiahnutie uhlíkovej neutrality Veľkej Británie do roku 2050 a vyzývame ostatných, aby sa k nám pripojili,“ vyhlásil premér. Mnohí sa však domnievajú, že Johnson sa len snaží zapáčiť svetu, no nevie, čo hovorí. „Moja rada každému, komu Boris čosi sľubuje, či už sú to voliči, svetoví lídri, ministri, zamestnanci alebo rodinní príslušníci, je dostať to na papieri, požiadať právnika, aby sa na to pozrel a ubezpečiť sa, že peniaze sú už v banke, “povedal štipľavo pre BBC Clare O'Neill, bývalý minister energetiky.
Na masový prechod k elektromobilom to však zatiaľ nevyzerá ani na strane britských motoristov. Situácia sa tu nijako extra nelíši od zvyšku Európy. Vlani sa tam predalo 37 850 elektromobilov, čo bol síce medziročný nárast o 144 %, ale stále len 1,6 % z celkových registrácií. A to vláda vyčlenila mohutné dotácie na ich podporu. Zvyšok tvorili benzínové autá v objeme 1 498 640 kusov a naftové, ktorých sa predalo 583 488 kusov. Je preto ťažké si predstaviť, že by milióny britských motoristov presadlo do 15 rokov do čistých elektromobilov.