
Asi sa nemáme na čo sťažovať. Aspoň podľa štatistík registrácií nových áut na Slovensku. Padol ďalší rekord, hoci to občas nevyzeralo ružovo. Napríklad hneď v januári padol trh v medziročnom porovnaní o 11,8 a vo februári o 2,8 percenta. Lenže potom začal odbyt prakticky kontinuálne rásť a všetko to zavŕšil extrémne silný december s nárastom až o 29,32 %. Takže nakoniec sa na Slovensku za dvanásť mesiacov predalo 101 568 osobných a 8 508 ľahkých úžitkových áut. Kým však osobné autá narástli o 3,5 %, „užitkáče“ klesli o 6,7. No to nemohlo zmeniť celkový výsledok. Tých 110 076 áut znamenalo nárast o 2,68 % a nový slovenský rekord. To napriek tomu, že začiatkom roka vypadli z dôvodu prechodu na nové emisné normy z ponuky viaceré motorizácie a tie nové často zdraželi.
„Chutili“ nám SUV a benzín
Pritom sa Slováci zamerali na drahšie autá. Hitom boli, napokon tak ako v celej Európe, SUV. Kým v roku 2018 si z celkového koláča ukrojili 34-percentný podiel, vlani to bolo až 37 %. Viac ako každé tretie predané auto tak pochádzalo z tejto kategórie. Konkurovať im dokázala ako-tak nižšia stredná trieda reprezentovaná Octaviou alebo Golfom. Prisvojila si 28 % trhu. Silné sú aj subkompakty ako Polo alebo Fabia, s podielom 18,5 %. Ostatné kategórie sa museli uspokojiť so zvyškom. Kedysi silné modely strednej triedy nemali na viac ako na 4,3 percenta, aj to najmä vďaka Superbu, a MPV všetkých veľkostných tried na 6,8 %. Ostatné kategórie snáď ani nemá význam spomínať.

Trieda | Počet kusov | Podiel (%) |
---|---|---|
SUV | 37 670 | 37,08% |
Nižšia stredná trieda | 28 436 | 28,00% |
Nižšia trieda | 18 862 | 18,57% |
Stredné MPV | 5 042 | 4,96% |
Stredná trieda | 4 429 | 4,36% |
Veľké osobné dodávky | 2 234 | 2,31% |
Veľké MPV | 1 060 | 1,04% |
Mini | 987 | 0,97% |
Malé MPV | 889 | 0,87% |
Off-road | 700 | 0,69% |
Vyššia stredná trieda | 566 | 0,56% |
Športové autá | 383 | 0,33% |
Vyššia trieda | 310 | 0,30% |
Celoeurópsky trend kopírovalo Slovensko aj v ústupe naftových motorov. Kým ešte v roku 2018 mali na registráciách podiel 30,1 %, vlani, keď putovalo k zákazníkom len 25 504 kusov, sa ich zastúpenie znížilo na 25,1 %. O to viac sa darilo tým benzínovým. Ich podiel sa zvýšil zo 66,49 na 69,9 %. Predalo sa ich 70 998 kusov. Z alternatívnych pohonov sa ako-tak darilo len hybridom, samozrejme, vďaka Toyote, no tých 4 307 kusov je stále len 4,24 %. A elektromobily? Tak napriek tomu, že boli kvôli štátnym dotáciám na nákup vlani veľkou témou, predalo sa ich iba 165 kusov, čo sú dve promile trhu. Zástrčkové autá, ktoré majú byť našou budúcnosťou, nezachránili ani plug-in hybridy, pre ktoré sa rozhodlo len 202 ľudí.
Dopredu sa derú Dacia a Citroën
Na čele rebríčka značiek sa toho veľa nemení. Slovenský trh naďalej doslova „okupuje“ Škoda. Predala 20 211 osobných áut, o 4,42 % viac ako rok predtým, čo znamená, že každé piate nové auto na Slovensku má logo okrídleného šípu. Stávka na nové SUV jej jednoducho Škode vyšla. Kodiaq, Kamiq aj Karoq idú na dračku. Najbližší konkurent, Volkswagen, ktorý sa umiestnil na druhom mieste, nedokázal predať ani len polovicu registrácii Škody. A to si nemecká automobilka odbytom 8 869 áut polepšila o 5,37 %. Aj na treťom a štvrtom mieste ostáva všetko po starom. Agresívne kórejské duo Hyundai-Kia dýchajú Volkswagenu na krk. Obe značky si navyše vylepšili skóre, Hyundai o 15 a Kia takmer o 20 %. Takže časom môže byť všetko inak.

Podiel podľa palív (2019)
Palivo | Počet kusov | Podiel |
---|---|---|
Benzín (Petrol) | 70 998 | 69,90% |
Nafta (Diesel) | 25 504 | 25,11% |
Benzín + Hybrid (Petrol + HEV) | 3 860 | 3,80% |
Nafta + hybrid (Diesel+ HEV) | 447 | 0,44% |
Benzín + propán-bután (Petrol + LPG) | 240 | 0,24% |
Elektromobily (BEV) | 165 | 0,16% |
Benzín + Plug-in hybrid (petrol + PHEV) | 191 | 0,18% |
Zemný plyn (CNG) | 119 | 0,12% |
Benzín + zemný plyn (Petrol + CNG) | 33 | 0,03% |
Nafta + plug-in hybrid (Diesel + PHEV) | 11 | 0,01% |
Peugeot síce ostal na piatej priečke, tak ako vlani, ale len tesne odolal tlaku Dacie, ktorá nie a nie zastaviť svoje ťaženie. S počtom 5 953 registrácií zlepšila svoj výsledok o ďalších 21 % a za francúzskou značkou zaostala len o 177 áut. Jej bestsellerom je samozrejme SUV Duster. A to práve prichádza jeho verzia na LPG. Prechod na nové emisné limity zvládol Duster bravúrne. Nasleduje Toyota a Opel, obe značky s výrazným nárastom o 9,3, respektíve 6,2 percenta. Toyota ťažila najmä z nástupu novej generácie Corolly. Zmenu nájdeme až na deviatej priečke. Vlani sa totiž darilo Citroënu. Skóre si vylepšil o desať percent a spolu s ľahkými úžitkovými vozidlami triedy N1 sa prvýkrát takmer dotkol 5-percentného trhového podielu. Aj vďaka modelu C3 a novému Berlingu.
Prémiovým autám sa príliš nedarilo
Do prvej desiatky sa ešte zmestí Renault. Obom francúzskym značkám však trochu „pomohlo“ Suzuki, ktoré spadlo o dve priečky, najmä vďaka zdraženiu populárnej Vitary, ktorá musela prejsť na motorizácie s novou emisnou normou a skoncovala nielen so základným benzínovým motorom ale aj támi dieselovými. To len dokazuje, že nie každá značka dokázala využiť celkový nárast trhu. Ako príklad môžeme uviesť Ford (- 36 %), Mitsubishi (- 13,8 %), Subaru (-22 %), ktoré prišlo o diesely, alebo Nissan (-44,5 %), ktorý nezvládol prechod na novú emisnú normu a v priebehu roka prišiel o viaceré verzie modelov. Menej predali aj nemecké prémiové značky. Najúspešnejší Mercedes-Benz padol o 9,14, BMW o 7,6 a Audi o 8,2 %.

A ako vyzerá rebríček modelov? Tak aj tu drží opraty pevne v rukách Škoda. V prvej desiatke má až štyri modely. Absolútnou jednotkou trhu je Fabia (5 464 ks.) a hneď za ňou Octavia (5 218 ks.). Pôvodne tretí Rapid však odišiel z trhu a jeho nástupca, Škoda Scala, sa ešte nestihla etablovať. Takže tretiu priečku dobila Kia Ceed vrátane verzie Proceed. Postúpila až o dve priečky na hor a porazila aj svojho najväčšieho konkurenta – koncernový Hyundai i30. A to s pomerne veľkým náskokom. Na piatom mieste nájdeme skokana roka – Daciu Duster. Podarilo sa mu získať post najpredávanejšieho SUV na trhu, kde ešte vlani vládol Hyundai Tucson a predtým Vitara.
Z Dusteru sa predalo neuveriteľných 2 762 kusov, viac ako zo šiestej Škody Karoq, siedmehó Tucsonu a ôsmeho Kodiaqu. Mimochodom, v prvej desiatke, ktorú uzatvára VW Golf, napočítame až štyri SUV, to len dokumentuje obrovskú silu tohto segmentu. Tesne za bránami ostal Hyundai i20, nasledovaný spomínanou Scalou, Rapidom a Vitarou, ktorá kvôli zdražovaniu po facelifte spadla o štyri priečky nadol. Stále s z nej ale predalo viac ako z VW Tiguan, Citroënu C3 či Škody Super, ktorá doplatila na klesajúcu popularitu modelov strednej triedy. Pôvodní zákazníci jednoducho presadli do Kodiaqov. A keď sme zas pri SUV, tak v druhej desiatke je ich rovných päť. Takže z dvadsiatich najpredávanejších modelov je ich takmer polovica.
Rebríček podľa značiek
Značka | Počet ks (2019) | Podiel (2019) | Počet ks. (2018) | Podiel (2018) | Trend (2018 vs. 2019) |
---|---|---|---|---|---|
1. ŠKODA | 20 211 | 19,90% | 19 355 | 19,73% | 4,42% |
2. VOLKSWAGEN | 8 869 | 8,73% | 8 684 | 8,85% | 2,13% |
3. HYUNDAI | 8 792 | 8,66% | 7 621 | 7,77% | 15,37% |
4. KIA | 8 508 | 8,38% | 7 043 | 7,18% | 20,80% |
5. PEUGEOT | 6 130 | 6,04% | 6 113 | 6,23% | 0,28% |
6. DACIA | 5 953 | 5,86% | 4 900 | 5,00% | 21,49% |
7. TOYOTA | 5 261 | 5,18% | 4 812 | 4,91% | 9,33% |
8. OPEL | 4 802 | 4,73% | 4 522 | 4,61% | 6,19% |
9. CITROEN | 4 350 | 4,28% | 3 958 | 4,04% | 9,90% |
10. RENAULT | 3 958 | 3,90% | 4 071 | 4,15% | –2,78% |
11. SUZUKI | 3 709 | 3,65% | 4 176 | 4,26% | –11,18% |
12. MERCEDES-BENZ | 2 822 | 2,78% | 3 106 | 3,17% | –9,14% |
13. BMW | 2 572 | 2,53% | 2 785 | 2,84% | –7,65% |
14. MAZDA | 2 349 | 2,31% | 1 991 | 2,03% | 17,98% |
15. SEAT | 1 827 | 1,80% | 1 856 | 1,89% | –1,56% |
16. FORD | 1 573 | 1,55% | 2 459 | 2,51% | –36,03% |
17. AUDI | 1 451 | 1,43% | 1 582 | 1,61% | –8,28% |
18. FIAT | 1 337 | 1,32% | 1 466 | 1,49% | –8,80% |
19. HONDA | 1 199 | 1,18% | 1 211 | 1,23% | –0,99% |
20. MITSUBISHI | 1 084 | 1,07% | 1 258 | 1,28% | –13,83% |
30. LADA-VAZ | 1 023 | 1,01% | 652 | 0,66% | 56,90% |
40. VOLVO | 838 | 0,83% | 737 | 0,75% | 13,70% |
41. NISSAN | 768 | 0,76% | 1 375 | 1,40% | –44,15% |
42. JEEP | 440 | 0,43% | 515 | 0,53% | –14,56% |
43. LAND ROVER | 410 | 0,40% | 427 | 0,44% | –3,98% |
44. SUBARU | 352 | 0,35% | 453 | 0,46% | –22,30% |
45. PORSCHE | 201 | 0,20% | 133 | 0,14% | 51,13% |
46. JAGUAR | 200 | 0,20% | 201 | 0,20% | –0,50% |
47. LEXUS | 199 | 0,20% | 201 | 0,20% | –1,00% |
48. MINI | 193 | 0,19% | 232 | 0,24% | –16,81% |
49. ALFA ROMEO | 110 | 0,11% | 106 | 0,11% | 3,77% |
50. SSANG YONG | 57 | 0,06% | 0 | 0,00% | 0,00% |
51. MASERATI | 9 | 0,01% | 15 | 0,02% | –40,00% |
52. SMART | 8 | 0,01% | 40 | 0,04% | –80,00% |
53. RENAULT TRUCKS | 2 | 0,00% | 0 | 0,00% | 0,00% |
54. BRUTAL | 1 | 0,00% | 0 | 0,00% | 0,00% |
55. DS | 0 | 0,00% | 17 | 0,02% | –100,00% |
56. IVECO | 0 | 0,00% | 1 | 0,00% | –100,00% |
57. MAHINDRA | 0 | 0,00% | 6 | 0,01% | –100,00% |
58. Spolu | 101 568 | 100,00% | 98 080 | 100,00% | 3,56% |
Rebríček podľa modelov
Poradie | Model | Počet ks (2019) |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 5 474 |
2. | Škoda Octavia | 5 218 |
3. | Kia Ceed/Proceed | 4 045 |
4. | Hyundai i30 | 3 482 |
5. | Dacia Duster | 2 762 |
6. | Škoda Karoq | 2 344 |
7. | Hyundai Tucson | 2 265 |
8. | Škoda Kodiaq | 1 949 |
9. | VW Golf | 1 772 |
10. | Hyundai i20 | 1 743 |
11. | Škoda Scala | 1 664 |
12. | Škoda Rapid | 1 641 |
13. | Suzuki Vitara | 1 568 |
14. | VW Tiguan | 1 515 |
15. | Citroën C3 | 1 503 |
16. | Škoda Superb | 1 484 |
17. | Opel Crossland X | 1 435 |
18. | Peugeot 3008 | 1 400 |
19. | Toyota Corolla | 1 227 |
20. | Kia Sportage | 1 198 |
21. | Dacia Logan | 1 172 |
22. | Suzuki SX4 S-Cross | 1 172 |
23. | Renault Captur | 1 076 |
24. | Dacia Sandero | 1 039 |
25. | Peugeot 208 | 917 |
26. | VW Polo | 912 |
27. | Toyota RAV4 | 877 |
28. | Toyota Auris | 857 |
29. | Peugeot 308 | 855 |
30. | VW Touran | 797 |
31. | Kia Stonic | 759 |
32. | Kia Rio | 758 |
33. | Citroën Berlingo | 745 |
34. | Opel Astra | 739 |
35. | Opel Grandland X | 708 |
36. | VW T-Roc | 680 |
37. | Renault Mégane | 673 |
38. | Dacia Dokker | 636 |
39. | Mazda CX-5 | 624 |
40. | VW Passat | 615 |
41. | Citroën C3 Aircross | 611 |
42. | Seat Leon | 597 |