Vlani sme opäť zbohatli. V predaji áut padol rekord. Najmä v ‘smädných‘ SUV!

07.02.2020 05:00

Vlaňajší automobilový trh na Slovensku sa po turbulenciách z roku 2018 ustálil. A hoci aj v ňom došlo k výkyvom, nakoniec sa skončil rekordom. Len osobných áut sme kúpili viac ako 101 000 a spolu s ľahkými úžitkovými dokonca viac ako 110 000. Prím hrali SUV a benzín. Elektrický ošiaľ sa nekonal.

Vlani sme kúpili rekordných 101 568 nových...
Vlani sme kúpili rekordných 101 568 nových osobných áut. Spolu s kategóriou ľahkých úžitkových to bolo dokonca až 110 076. Autor: SHUTTERSTOCK

Asi sa nemáme na čo sťažovať. Aspoň podľa štatistík registrácií nových áut na Slovensku. Padol ďalší rekord, hoci to občas nevyzeralo ružovo. Napríklad hneď v januári padol trh v medziročnom porovnaní o 11,8 a vo februári o 2,8 percenta. Lenže potom začal odbyt prakticky kontinuálne rásť a všetko to zavŕšil extrémne silný december s nárastom až o 29,32 %. Takže nakoniec sa na Slovensku za dvanásť mesiacov predalo 101 568 osobných a 8 508 ľahkých úžitkových áut. Kým však osobné autá narástli o 3,5 %, „užitkáče“ klesli o 6,7. No to nemohlo zmeniť celkový výsledok. Tých 110 076 áut znamenalo nárast o 2,68 % a nový slovenský rekord. To napriek tomu, že začiatkom roka vypadli z dôvodu prechodu na nové emisné normy z ponuky viaceré motorizácie a tie nové často zdraželi.

„Chutili“ nám SUV a benzín

Pritom sa Slováci zamerali na drahšie autá. Hitom boli, napokon tak ako v celej Európe, SUV. Kým v roku 2018 si z celkového koláča ukrojili 34-percentný podiel, vlani to bolo až 37 %. Viac ako každé tretie predané auto tak pochádzalo z tejto kategórie. Konkurovať im dokázala ako-tak nižšia stredná trieda reprezentovaná Octaviou alebo Golfom. Prisvojila si 28 % trhu. Silné sú aj subkompakty ako Polo alebo Fabia, s podielom 18,5 %. Ostatné kategórie sa museli uspokojiť so zvyškom. Kedysi silné modely strednej triedy nemali na viac ako na 4,3 percenta, aj to najmä vďaka Superbu, a MPV všetkých veľkostných tried na 6,8 %. Ostatné kategórie snáď ani nemá význam spomínať.

Absolútny prím hrá na Slovensku trieda SUV....
Absolútny prím hrá na Slovensku trieda SUV. Vlani si športovo-úžitkové modely privlastnili viac ako 37-percentný podiel. Lídrom medzi nimi bola Dacia Duster. Predbehla Škodu Karoq, Kodiak, Hyundai Tucson aj kedysi neporaziteľnú Vitaru. Autor: Dacia

Podiel podľa segmentov (2019)

Trieda Počet kusov Podiel (%)
SUV 37 670 37,08%
Nižšia stredná trieda 28 436 28,00%
Nižšia trieda 18 862 18,57%
Stredné MPV 5 042 4,96%
Stredná trieda 4 429 4,36%
Veľké osobné dodávky 2 234 2,31%
Veľké MPV 1 060 1,04%
Mini 987 0,97%
Malé MPV 889 0,87%
Off-road 700 0,69%
Vyššia stredná trieda 566 0,56%
Športové autá 383 0,33%
Vyššia trieda 310 0,30%

Celoeurópsky trend kopírovalo Slovensko aj v ústupe naftových motorov. Kým ešte v roku 2018 mali na registráciách podiel 30,1 %, vlani, keď putovalo k zákazníkom len 25 504 kusov, sa ich zastúpenie znížilo na 25,1 %. O to viac sa darilo tým benzínovým. Ich podiel sa zvýšil zo 66,49 na 69,9 %. Predalo sa ich 70 998 kusov. Z alternatívnych pohonov sa ako-tak darilo len hybridom, samozrejme, vďaka Toyote, no tých 4 307 kusov je stále len 4,24 %. A elektromobily? Tak napriek tomu, že boli kvôli štátnym dotáciám na nákup vlani veľkou témou, predalo sa ich iba 165 kusov, čo sú dve promile trhu. Zástrčkové autá, ktoré majú byť našou budúcnosťou, nezachránili ani plug-in hybridy, pre ktoré sa rozhodlo len 202 ľudí.

Dopredu sa derú Dacia a Citroën

Na čele rebríčka značiek sa toho veľa nemení. Slovenský trh naďalej doslova „okupuje“ Škoda. Predala 20 211 osobných áut, o 4,42 % viac ako rok predtým, čo znamená, že každé piate nové auto na Slovensku má logo okrídleného šípu. Stávka na nové SUV jej jednoducho Škode vyšla. Kodiaq, Kamiq aj Karoq idú na dračku. Najbližší konkurent, Volkswagen, ktorý sa umiestnil na druhom mieste, nedokázal predať ani len polovicu registrácii Škody. A to si nemecká automobilka odbytom 8 869 áut polepšila o 5,37 %. Aj na treťom a štvrtom mieste ostáva všetko po starom. Agresívne kórejské duo Hyundai-Kia dýchajú Volkswagenu na krk. Obe značky si navyše vylepšili skóre, Hyundai o 15 a Kia takmer o 20 %. Takže časom môže byť všetko inak.

Lídrom trhu ostáva Škoda. Predal viac ako...
Lídrom trhu ostáva Škoda. Predal viac ako dvojnásobok registrácií druhého Volkswagenu. V prevej desiatke má až štyri modely. Fabia je síce zatiaľ prvá, no nastupujúca Octavia môže jej pozíciu v tomto roku ohroziť. Autor: Škoda-Auto

Podiel podľa palív (2019)

Palivo Počet kusov Podiel
Benzín (Petrol) 70 998 69,90%
Nafta (Diesel) 25 504 25,11%
Benzín + Hybrid (Petrol + HEV) 3 860 3,80%
Nafta + hybrid (Diesel+ HEV) 447 0,44%
Benzín + propán-bután (Petrol + LPG) 240 0,24%
Elektromobily (BEV) 165 0,16%
Benzín + Plug-in hybrid (petrol + PHEV) 191 0,18%
Zemný plyn (CNG) 119 0,12%
Benzín + zemný plyn (Petrol + CNG) 33 0,03%
Nafta + plug-in hybrid (Diesel + PHEV) 11 0,01%

Peugeot síce ostal na piatej priečke, tak ako vlani, ale len tesne odolal tlaku Dacie, ktorá nie a nie zastaviť svoje ťaženie. S počtom 5 953 registrácií zlepšila svoj výsledok o ďalších 21 % a za francúzskou značkou zaostala len o 177 áut. Jej bestsellerom je samozrejme SUV Duster. A to práve prichádza jeho verzia na LPG. Prechod na nové emisné limity zvládol Duster bravúrne. Nasleduje Toyota a Opel, obe značky s výrazným nárastom o 9,3, respektíve 6,2 percenta. Toyota ťažila najmä z nástupu novej generácie Corolly. Zmenu nájdeme až na deviatej priečke. Vlani sa totiž darilo Citroënu. Skóre si vylepšil o desať percent a spolu s ľahkými úžitkovými vozidlami triedy N1 sa prvýkrát takmer dotkol 5-percentného trhového podielu. Aj vďaka modelu C3 a novému Berlingu.

Prémiovým autám sa príliš nedarilo

Do prvej desiatky sa ešte zmestí Renault. Obom francúzskym značkám však trochu „pomohlo“ Suzuki, ktoré spadlo o dve priečky, najmä vďaka zdraženiu populárnej Vitary, ktorá musela prejsť na motorizácie s novou emisnou normou a skoncovala nielen so základným benzínovým motorom ale aj támi dieselovými. To len dokazuje, že nie každá značka dokázala využiť celkový nárast trhu. Ako príklad môžeme uviesť Ford (- 36 %), Mitsubishi (- 13,8 %), Subaru (-22 %), ktoré prišlo o diesely, alebo Nissan (-44,5 %), ktorý nezvládol prechod na novú emisnú normu a v priebehu roka prišiel o viaceré verzie modelov. Menej predali aj nemecké prémiové značky. Najúspešnejší Mercedes-Benz padol o 9,14, BMW o 7,6 a Audi o 8,2 %.

Kia je síce v rebríčku značiek za Hyundaiom,...
Kia je síce v rebríčku značiek za Hyundaiom, ale v rebríčku modelov porazil nový Ceed koncernový Hyundai i30. Aj vďaka verzii Proceed. Autor: Kia

A ako vyzerá rebríček modelov? Tak aj tu drží opraty pevne v rukách Škoda. V prvej desiatke má až štyri modely. Absolútnou jednotkou trhu je Fabia (5 464 ks.) a hneď za ňou Octavia (5 218 ks.). Pôvodne tretí Rapid však odišiel z trhu a jeho nástupca, Škoda Scala, sa ešte nestihla etablovať. Takže tretiu priečku dobila Kia Ceed vrátane verzie Proceed. Postúpila až o dve priečky na hor a porazila aj svojho najväčšieho konkurenta – koncernový Hyundai i30. A to s pomerne veľkým náskokom. Na piatom mieste nájdeme skokana roka – Daciu Duster. Podarilo sa mu získať post najpredávanejšieho SUV na trhu, kde ešte vlani vládol Hyundai Tucson a predtým Vitara.

Z Dusteru sa predalo neuveriteľných 2 762 kusov, viac ako zo šiestej Škody Karoq, siedmehó Tucsonu a ôsmeho Kodiaqu. Mimochodom, v prvej desiatke, ktorú uzatvára VW Golf, napočítame až štyri SUV, to len dokumentuje obrovskú silu tohto segmentu. Tesne za bránami ostal Hyundai i20, nasledovaný spomínanou Scalou, Rapidom a Vitarou, ktorá kvôli zdražovaniu po facelifte spadla o štyri priečky nadol. Stále s z nej ale predalo viac ako z VW Tiguan, Citroënu C3 či Škody Super, ktorá doplatila na klesajúcu popularitu modelov strednej triedy. Pôvodní zákazníci jednoducho presadli do Kodiaqov. A keď sme zas pri SUV, tak v druhej desiatke je ich rovných päť. Takže z dvadsiatich najpredávanejších modelov je ich takmer polovica.

Rebríček podľa značiek

Značka Počet ks (2019) Podiel (2019) Počet ks. (2018) Podiel (2018) Trend (2018 vs. 2019)
1. ŠKODA 20 211 19,90% 19 355 19,73% 4,42%
2. VOLKSWAGEN 8 869 8,73% 8 684 8,85% 2,13%
3. HYUNDAI 8 792 8,66% 7 621 7,77% 15,37%
4. KIA 8 508 8,38% 7 043 7,18% 20,80%
5. PEUGEOT 6 130 6,04% 6 113 6,23% 0,28%
6. DACIA 5 953 5,86% 4 900 5,00% 21,49%
7. TOYOTA 5 261 5,18% 4 812 4,91% 9,33%
8. OPEL 4 802 4,73% 4 522 4,61% 6,19%
9. CITROEN 4 350 4,28% 3 958 4,04% 9,90%
10. RENAULT 3 958 3,90% 4 071 4,15% –2,78%
11. SUZUKI 3 709 3,65% 4 176 4,26% –11,18%
12. MERCEDES-BENZ 2 822 2,78% 3 106 3,17% –9,14%
13. BMW 2 572 2,53% 2 785 2,84% –7,65%
14. MAZDA 2 349 2,31% 1 991 2,03% 17,98%
15. SEAT 1 827 1,80% 1 856 1,89% –1,56%
16. FORD 1 573 1,55% 2 459 2,51% –36,03%
17. AUDI 1 451 1,43% 1 582 1,61% –8,28%
18. FIAT 1 337 1,32% 1 466 1,49% –8,80%
19. HONDA 1 199 1,18% 1 211 1,23% –0,99%
20. MITSUBISHI 1 084 1,07% 1 258 1,28% –13,83%
30. LADA-VAZ 1 023 1,01% 652 0,66% 56,90%
40. VOLVO 838 0,83% 737 0,75% 13,70%
41. NISSAN 768 0,76% 1 375 1,40% –44,15%
42. JEEP 440 0,43% 515 0,53% –14,56%
43. LAND ROVER 410 0,40% 427 0,44% –3,98%
44. SUBARU 352 0,35% 453 0,46% –22,30%
45. PORSCHE 201 0,20% 133 0,14% 51,13%
46. JAGUAR 200 0,20% 201 0,20% –0,50%
47. LEXUS 199 0,20% 201 0,20% –1,00%
48. MINI 193 0,19% 232 0,24% –16,81%
49. ALFA ROMEO 110 0,11% 106 0,11% 3,77%
50. SSANG YONG 57 0,06% 0 0,00% 0,00%
51. MASERATI 9 0,01% 15 0,02% –40,00%
52. SMART 8 0,01% 40 0,04% –80,00%
53. RENAULT TRUCKS 2 0,00% 0 0,00% 0,00%
54. BRUTAL 1 0,00% 0 0,00% 0,00%
55. DS 0 0,00% 17 0,02% –100,00%
56. IVECO 0 0,00% 1 0,00% –100,00%
57. MAHINDRA 0 0,00% 6 0,01% –100,00%
58. Spolu 101 568 100,00% 98 080 100,00% 3,56%

Rebríček podľa modelov

Poradie Model Počet ks (2019)
1. Škoda Fabia 5 474
2. Škoda Octavia 5 218
3. Kia Ceed/Proceed 4 045
4. Hyundai i30 3 482
5. Dacia Duster 2 762
6. Škoda Karoq 2 344
7. Hyundai Tucson 2 265
8. Škoda Kodiaq 1 949
9. VW Golf 1 772
10. Hyundai i20 1 743
11. Škoda Scala 1 664
12. Škoda Rapid 1 641
13. Suzuki Vitara 1 568
14. VW Tiguan 1 515
15. Citroën C3 1 503
16. Škoda Superb 1 484
17. Opel Crossland X 1 435
18. Peugeot 3008 1 400
19. Toyota Corolla 1 227
20. Kia Sportage 1 198
21. Dacia Logan 1 172
22. Suzuki SX4 S-Cross 1 172
23. Renault Captur 1 076
24. Dacia Sandero 1 039
25. Peugeot 208 917
26. VW Polo 912
27. Toyota RAV4 877
28. Toyota Auris 857
29. Peugeot 308 855
30. VW Touran 797
31. Kia Stonic 759
32. Kia Rio 758
33. Citroën Berlingo 745
34. Opel Astra 739
35. Opel Grandland X 708
36. VW T-Roc 680
37. Renault Mégane 673
38. Dacia Dokker 636
39. Mazda CX-5 624
40. VW Passat 615
41. Citroën C3 Aircross 611
42. Seat Leon 597

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ZAP SR #SUV #predaj áut #elektromobily
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR