Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie sa doprava ako celok podieľa na tvorbe emisií CO2 22,3 %, pričom podiel osobných automobilov je 12,8 %. Vo väčšej miere môže za tvorbu skleníkového plynu energetický sektor s celkovým podielom 27,8 %. Už na takomto jednoduchom porovnaní badať, že obe odvetvia musia v snahe znížiť produkciu CO2 konať spoločne.
Horúcou témou je v súčasnosti elektromobilita. Ide o jednoznačný technický posun v možnosti dopravy, no s ohľadom na súčasné možnosti ju nemožno pokladať za všeliek. Práve fascinácia elektromobilitou nabáda k ignorancii iných riešení, ktoré môžu značne prispieť k znížení tvorby skleníkových plynov. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) preto volá po zachovaní tzv. technickej neutrality.Hlavnou myšlienkou je využitie všetkých dostupných riešení zníženia produkcie emisií, a to vrátane spaľovacích motorov. Predstavitelia automobiliek zdôrazňujú, že súčasné zážihové a vznetové pohonné jednotky sú oveľa šetrnejšie k životnému prostrediu ako tie spred desaťročia. K celkového vysokému číslu emisií CO2 tak prispieva väčšmi zastaraný vozový park ako využívanie fosílnych palív v doprave. Napríklad na Slovensku je podľa údajov ACEA priemerný vek osobných vozidiel 13,9 roka. V susednej Českej republike je to 14,8 roka, v Maďarsku 14,2 roka, v Grécku 15,7 roka, v Rumunsku 16,3 roka a najviac v Estónsku až 16,7 roka.
V strednej a vo východnej Európe tak jazdí mnoho vozidiel vyrobených na prelome tisícročí. V tom čase produkovali nové autá v priemere viac ako 170 gramov oxidu uhličitého na kilometer. V súčasnosti je to 120 g/km. ACEA preto navrhuje, aby dotačná politika EÚ zohľadnila aj skutočnosť, že ekologický potenciál spaľovacích motorov ešte nie je vyčerpaný a podporila obnovu vozového parku. Napriek doterajším snahám úradov ide stále o preferovaný spôsob pohonu a motoristi by takýto stimul ocenili.
Elektrický pohon však nemusí ostať na okraji záujmu. V rámci filozofie technickej neutrality je treba vytvoriť podmienky aj pre rozvoj elektromobility. Pri využití elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov ide o najekologickejšiu možnosť. Momentálne najväčšou prekážkou je infraštruktúra. V tomto prípade by ACEA ocenila príspevok zo strany EÚ do budovania nabíjacích staníc, keďže automobilky z vlastných zdrojov akcelerujú vývoj elektrických vozidiel. Každý rok výrobcovia v Európe investujú do výskumu a vývoja elektromobility 57,4 miliardy eur, čo predstavuje 28 % všetkých investícii v Európskej únii.
Tu sa však možnosti zlepšenia nekončia. ACEA pripomína, že stále je tu možnosť zvýšiť podiel biozložiek v palivách, zlepšiť plynulosť premávky a optimalizovať logistiku nákladnej dopravy. Netreba však zabúdať na možnosť posilnenia pozície automobilov jazdiacich na LPG či CNG a v Európe stále málo populárneho vodíkového pohonu.
Zároveň sa žiada zdôrazniť, že osobná preprava je dôležitou súčasťou života Európanov. ACEA pripomína, že prechod k uhlíkovej neutralite by nemal mať negatívne ekonomické a sociálne dopady. Ľudia sa radi pridajú k zlepšovaniu životného prostredia, ak to pre nich bude ekonomicky prijateľné. Automobilový priemysel priamo či nepriamo zamestnáva v Európe 13,8 milióna ľudí. Ak veľká časť z nich príde o prácu z ekologických dôvodov, bude v nich celá problematika vzbudzovať zášť. Keď sa však Zelená dohoda postará o zvýšenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu na globálnej úrovni, profitovať z toho budú všetci.