V roku 2016 predstavila nemecká pošta Deutche Post vlastnú dodávku StreetScooter. A spôsobila s ňou poriadny rozruch. Jednoduchý elektromobil, ktorý vyvinula s rovnomenným nemeckým startupom a doslova poskladala z dielov bežne dostupných od dodávateľov automobilových komponentov, urobil totiž poriadny škrt cez rozpočet Volkswagenu. Ten roky dodával pre nemeckú poštu tisíce dodávok, najmä VW Caddy. Pošta tým chcela ušetriť na nákupe vozidiel od externých firiem. Tie navyše nedokázali v tom čase zareagovať nižšou cenou ani ponukou dostatočného množstva elektrododávok.
Okrem ušetrených prostriedkov pošta plánovala predávať dodávky StreetScooter aj iným spoločnostiam. Zdalo sa, že ide o „kšeft storočia“, ktorému nemôže stáť nič v ceste. Lenže teraz bublina spľasla. Deutsche Post oznámila, že podnik, ktorý otriasol základmi tradičných výrobcov úžitkových áut, je stratový. „Spoločnosť trpí už roky negatívnym hospodárením,“ uviedla finančná riaditeľka Melanie Kreisl. Iba v minulom roku prerobil StreetScooter 100 miliónov eur. Nemeckej pošte sa nepodarilo divíziu elektrododávok predať ani pre ňu nájsť partnera, ktorý by pomohol dostať podnik do čiernych čísiel a financovať jeho rozvoj.
Ešte nedávno najala bývalého riaditeľa spoločnosti Tesla na rozšírenie svojej predajnej siete a tiež plánovala presun výroby do Číny, kde by dodávky produkovala v spoločnom podniku s čínskym Chery Holding Group. Ani to však nevyšlo. Výsledkom je, že výroba elektrických dodávok skončí ešte v tomto roku so „sekerou“ 400 miliónov eur a nemecká pošta sa po tomto excese poslušne vráti k nákupom dodávok od renomovaných automobiliek. V súčasnosti prevádzkuje približne 11 000 vlastných StreetScooterov. Na každom tak prerobila približne 36 000 eur. Tento príbeh je ale varovaním, ktoré má oveľa väčší dosah.
Ide totiž o ďalší dôkaz, že výroba elektromobilov nie je pri súčasných cenách akumulátorov zatiaľ rentabilná. A to ani vtedy, keď si ich vyrába nejaký podnik tak trochu „na kolene“ pre vlastné potreby. V miliardových stratách je aj americká Tesla, hoci na burze láme rekordy. A stratová je aj výroba ďalších elektromobilov, ktoré prichádzajú na trh len pre to, aby automobilky splnili extrémne nízke emisné limity. Inak by sa vystavili v Európe pokutám, ktoré by boli finančne ešte bolestnejšie. Prerábať na elektromobiloch je teda lacnejšie, ale rozhodne to nie sú základy pre udržateľný model biznisu.