Prispievajú k šíreniu COVID-19 aj autá? Štúdia to nepriamo potvrdzuje!

25.03.2020 16:00

Smog z dopravy môže byť „skvelým“ nosičom koronavírusu. Tvrdia to talianski vedci z Bolone a Bari. Vysvetľovalo by to raketový nástup infekcie v preľudnených metropolách.

Nedávne centrum  epidémie, mesto Wu-chan, patrí...
Nedávne centrum epidémie, mesto Wu-chan, patrí k najviac znečisteným priemyselným regiónom Číny. Vedci predpokladajú, že práve smog mohol byť významným faktorom, ktorý prispel k rýchlemu šíreniu nákazy. Autor: Tchien-Ťin

Smog je čosi, čo nás pomaly zabíja. Z veľkej časti ho tvorí automobilová doprava. V čase pandémie však nejde len o to, že znížená kvalita ovzdušia vplýva nepriaznivo na naše dýchacie cesty a následne na celý organizmus. Talianski vedci z univerzít v Boloni a Bari totiž tvrdia, že momentálne môže byť smog jedným z faktorov prispievajúcim k šíreniu koronavírusu. Podľa ich štúdie obsahuje smog častice PM 2.5 (2,5 mikrometra), ktoré sú pre smrtiaci COVOD-19 ideálnym nosičom. V tomto aerosolovom prostredí, vrátane dymu, zostáva živý až tri hodiny. O ostatné sa postará vietor.

Vedci sa domnievajú, že vďaka tomu sa môžete infikovať od človeka, ktorý zakašľal na druhej strane znečisteného mesta, alebo na mieste, kde sa nakazený nachádzal pred dvoma či troma hodinami. Vedci jednoducho vidia súvislosť medzi rýchlosťou šírenia koronavírusu a množstvom smogu v atmosfére. Dobrým príkladom je práve čínska provincia Chu-pej, ktorá je priemyselným regiónom a prakticky neustále zahalená v smogu. Podľa vedcov mal za takýchto podmienok vírus v tejto oblasti ideálne podmienky, aby sa rýchlo rozšíril v metropole Wu-chan z nej následne do celého sveta.

Po prijatí tvrdých opatrení, ktoré v Číne prakticky zastavili život, kleslo podľa údajov americkej vesmírnej agentúry NASA znečistenie ovzdušia v tejto krajine asi o štvrtinu tým, že veľké podniky zastavili prevádzku ale tiež preto, že sa výrazne znížila hustota dopravy. Povzbudivé výsledky sa dostavili pomerne skoro, ale po tom, čo sa Čína opäť snaží vrátiť k pôvodnému životu, tu mám prvé náznaky opätovného rastu počtu nakazených. Môže to byť dané práve pozvoľným nábehom priemyselnej výroby a dopravy, ktoré opäť zvyšujú koncentráciu smogu v ovzduší.

Ak by sa smog nakoniec ukázal, ako jedna z hlavných príčin šírenia vírusu COVID-19, viedlo by to pravdepodobne k ďalším reštrikciám – napríklad k obmedzeniu výroby a tiež objemu dopravy. Prechod automobilového priemyslu na alternatívne pohony by potom mohol významne prispieť k zníženiu rizík šírenia vírusových ochorení. Problémom ale je, že pandémia bude mať na automobilky negatívny ekonomický dopad, čo môže obmedziť výšku investícií, ktorú plánovali vynaložiť na elektrifikáciu áut.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#smog #koronavírus #doprava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR