Nissan sa potáca na kraji priepasti. Potrebuje 4,2 miliardy eur

Po zatknutí Carlosa Ghosna, bývalého šéfa aliancie Renault–Nissan, to ide s jej japonskou divíziou dole vodou. Koronavírus situáciu ešte skomplikoval. Japonská automobilka žiada o pôžičku vo výške 4,2 miliardy eur.

20.04.2020 16:00
debata (1)
Nissan nebol v poslednom roku v dobrej... Foto: Nissan
Nissan - výroba Nissan nebol v poslednom roku v dobrej kondícii. Koronavírus jeho situáciu ešte vyhrotil.

Nissanu sa už dlhší čas nedarí. Situácia nabrala rýchly spád po zatknutí bývalého šéfa aliancie Carlosa Ghosna v decembri 2018, ktorý chcel presadiť väčší vplyv Renaultu v Nissane. Podľa agentúry Refinitiv Smart Estimate sa mal zisk japonskej automobilky v poslednom fiškálnom roku, končiacom sa v marci, prepadnúť o 85 %, na 49 miliárd jenov, čo je 450 miliónov dolárov (410,47 mil. €). Znamená to najhorší výsledok od roku 2009, ovplyvneného globálnou finančnou krízou.

Automobilka bojovala s poklesom predajov v USA, Číne aj v Európe, kde nedokázala pružne zareagovať na novú homologizačnú normu WLTP. V Japonsku sa zas musela vyrovnávať s chýbajúcimi dielcami od domácich dodávateľov. Posledný štvrťrok bol už jasne stratový, na čom mala podiel aj svetová pandémia. Jej dosah cítia všetci výrobcovia, ale Nissan je v porovnaní s mnohými konkurentmi zraniteľnejší. Že je situácia vážna, naznačuje snaha Nissanu požičať si na prekonanie krízy 4,2 miliardy eur. Agentúre Reuters to uviedol nemenovaný zdroj blízky automobilke.

Finančný denník Nikkei tvrdí, že Nissan rokuje o pôžičke s troma významnými bankovými skupinami, vrátane japonskej rozvojovej banky Development Bank of Japan. Nissan odmietol tieto informácie potvrdiť. Jeho hovorkyňa sa ale vyjadrila, že automobilka má dostatok hotovosti na finančné operácie, no tiež nepoprela, že hľadá možnosti, ako sa pripraviť na krízu. Okrem finančnej injekcie sa očakáva aj predstavenie agresívneho revitalizačného plánu, ktorý má predložiť nový generálny riaditeľ Makoto Uchida po tom, čo sa správna rada firmy vyjadrila, že plánované zníženie počtu zamestnancov o 10 % nebude dostatočné na prežitie spoločnosti.

Nissan sa už v minulosti ocitol na kraji priepasti. Bolo to v roku 1999, keď vykázal stratu 6,46 miliardy dolárov. Práve vtedy využil príležitosť Renault, vo vedení ktorého bol Carlos Ghosn, a odkúpil 36,8 % akcií Nissanu. Za tri roky sa pod jeho vedením dostal podnik opäť do čiernych čísiel. Nasledovali roky nepretržitého rastu. Dnes mu ale v Nissane nevedia prísť na meno. Ghosn bol obvinený a zatknutý za spreneveru firemných financií. Z Japonska vlani ušiel a dnes je mimo dosahu japonskej justície v Bejrúte. Za zmienku stojí, že v januári predpovedal Nissanu bankrot, ktorý sa má uskutočniť do troch rokov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #Nissan
Články podľa značiek