Čína je stále najväčším elektrickým trhom planéty. Už v roku 2015 odštartovala program dotácií na elektromobily. Vlani sa tam predalo 1,2 milióna elektromobilov a plug-in hybridov. Bolo však jasné, že priame finančné stimuly nebudú môcť byť večné. Program mal skončiť v roku 2020. Už vlani došlo na obmedzenia. Dotácie na elektromobily s dojazdom do 250 km boli od júla úplne zrušené a dotácie pre nákup áut s vyšším dojazdom obmedzil štát o 60 %. To viedlo, samozrejme, k prepadu predajov, pretože bez finančnej injekcie nie sú elektromobily cenovo konkurencieschopné. Odbyt klesá kontinuálne už deviaty mesiac po sebe. Celkovo padol približne na polovicu v medziročnom porovnaní.
Čínska vláda však stále trvá na povinných kvótach elektrifikované autá. Dobíjateľné vozidlá musia v tomto roku predstavovať 12 % tržieb v Číne operujúcich automobiliek. To napriek tomu, že na konci roka mali byť všetky finančné stimuly pre elektromobily zrušené. Koronavírus, ktorým bola Čína postihnutá ako prvá, však tieto ciele ohrozil. Preto sa Čína rozhodla dotačný program predĺžiť o dva roky, teda do konca roka 2022. Stimuly však nebudú zďaleka také veľkorysé ako v minulosti. Kým vlani si mohli záujemcovia odpočítať z ceny 25 000 juanov, tento rok to bude o 10 % menej, teda 22 500 juanov. Budúci rok príde ďalšie zníženie o 10 % v porovnaní s rokom 2019 a v roku 2022 o ďalších 10 %.
Čína tiež zruší podporu drahých elektromobilov. Maximálna cena bude limitovaná na 300 000 juanov, čím vypadávajú z hry elektromobily značiek BMW, Mercedes-Benz či Jaguar. S najväčšou pravdepodobnosťou sa to dotkne aj americkej Tesly, ktorá už v Číne vyrába Teslu 3 s cenou 323 800 juanov. Pritom práve v Číne videla svoj najväčší potenciál. Ak sa bude chcieť o dotácie uchádzať, bude musieť cenu znížiť. Postupný útlm stimulácií však pocítia všetci výrobcovia. Z dôvodu povinných kvót totiž produkciu batériových vozidiel v Číne zvyšujú, či už ide o Volkswagen, General Motors alebo Toyotu. Dostať ich k zákazníkom nebude ľahké. Už veľa krát sa totiž ukázalo, že tam kde nie je vládna podpora, spotrebitelia ekologické autá ignorujú.