V Británii sú z letísk sklady nových áut. Niet ich komu predať

13.05.2020 18:15

Koronavírus zasiahol aj britský automobilový priemysel. Zastavil jeho montážne linky a zavrel dílerstvá. A ani vyrobené autá nik nechce. Automobilky riešia, čo s nimi.

Tisíce nových áut stoja na základni britského...
Tisíce nových áut stoja na základni britského kráľovského letectva v Upper Heyforde. Sklady britských automobiliek sú preplnené a tak riešia, kam s vyrobenými vozidlami. Autor: Daily Mail

Britský premiér Boris Johnson bagatelizoval nebezpečenstvo koronavírusu, až kým sám neskončil s COVID-19 na jednotke intenzívnej starostlivosti. Británia preto patrila ku krajinám, ktoré prijímali epidemiologické opatrenia s veľkým sklzom. Výsledkom je, že je v súčasnosti zasiahnutá vírusom najviac z krajín Európy. S uvoľňovaním reštrikcií môžu Briti počítať najskôr v priebehu júna ak nie ešte neskôr. To je pre paralyzovanú ekonomiku strašne dlhá doba. Pritom už teraz sú niektoré odvetvia priam na kolenách. Automobilový priemysel nevynímajúc.

Predaj áut v Británii padol v apríli, keď konečne krajina pristúpila k tvrdším opatreniam proti šíreniu epidémie, o 97,3 %. Za Lamanšským prielivom sa predalo len 4 321 áut, kým vlani to bolo 161 064 kusov. To sú najhoršie čísla od roku 1946. A budúcnosť nie je ružová. Vzhľadom na predĺženie reštrikcií sa zákazníci do predajní nepohrnú ani v máji a určite ani neskôr, pretože finančne zneistené obyvateľstvo kúpu auta jednoducho odloží. To môže byť pre britský autopriemysel, ktorý mal problémy kvôli brexitu už dávno predtým, priam smrtiace. Analytici hovoria o podobných dosahoch ako v roku 1992, keď bola ekonomika v recesii.

Medzi autami sa nachádzajú luxusné modely Range...
Medzi autami sa nachádzajú luxusné modely Range Roveru aj Jaguaru. Autor: Daily Mail

Rozsah krízy dobre ilustrujú snímky, ktoré zverejnil Daily Mail. Ukazujú vojenské letisko britského kráľovského letectva RAF v Upper Heyforde, ktoré sa zmenilo na skladisko nových áut. Podľa tohto zdroja majú mať tisícky vozidiel, medzi ktorými sú luxusné modely Land Roveru či Jaguaru, hodnotu približne 35 miliónov libier, čo je takmer 40 miliónov eur. Tieto už mali byť v garážach majiteľov a peniaze v „kase“ výrobcov a predajcov, ale nie sú. Vozidlá boli síce vyrobené, no nie je ich komu predať alebo ako ich doručiť. Namiesto toho stoja na pristávacích dráhach, pretože sklady automobiliek sú preplnené.

Koronavírus však obrátil na hlavu aj rebríček tých áut, ktoré sa k zákazníkom nejakým spôsobom predsa len dostali. Takže najpredávanejším autom vo Veľkej Británii bola v apríli Tesla 3 a za ňou jej najväčší konkurent – Jaguar I-Pace. Trhu teda vládli, ak sa to vôbec dá tak povedať, elektromobily. Z Tesly sa predalo 658 a z Jaguaru 367 kusov. Tesla ťažila najmä z toho, že nemá klasickú sieť predajcov a vozidlá predáva cez internet. Navyše zákazníkom ponúkla v čase pandémie bezkontaktné doručovanie priamo domov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Veľká Británia #predaj áut #kríza #koronavírus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR