Môže byť výroba elektromobilov rentabilná? Tak to je ťažká otázka. Zatiaľ tu nie je veľa kladných odpovedí. V strate je aj americká Tesla, v súčasnosti najúspešnejší producent batériových vozidiel. Jej sekera sa pohybuje v miliardách dolárov a dva posledné plusové kvartály na tom veľa nezmenia. Okrem Elona Muska však uveril v elektrickú budúcnosť aj „ostrieľaný“ britský miliardár James Dyson, vynálezca bezvreckových vysávačov. Bol presvedčený, že jeho kompetencia v oblasti elektrických spotrebičov mu zabezpečí úspech na poli elektromobility.
Dnes už 73 ročný megaúspešný podnikateľ odštartoval v roku 2017 projekt 7-miestneho elektromobilu s kódovým označením N526, ktorým chcel podkúriť práve americkej Tesle. Na projekt vyčlenil dve miliardy libier. Polovica z tejto sumy mala ísť na vývoj samotného auta a tá druhá do vývoja revolučných batérií s tuhým elektrolytom (solid-state), ktoré mali novinke zabezpečiť dojazd 600 míľ, čo je rozprávkových 966 kilometrov. Vlani ale Dyson projekt vozidla náhle zastavil. Zistil totiž to, čo mnohí iní pred ním. Priznal, že jeho elektromobil by nebol ziskový.
Prototyp vozidla, ktoré malo mať premiéru tento rok zošrotoval potom, čo z vlastného vrecka investoval 500 miliónov libier a ďalších 7,8 milióna minul z britskej štátnej pokladne, ktorá sa rozhodla projekt podporiť. Dyson sa jednoducho, na rozdiel od Elona Muska, rozhodol v stratovom biznise nepokračovať a dať mu stopku ešte predtým, než sa „sekera“ začne počítať v miliardách. Dyson najnovšie v rozhovore pre britský The Times, ktorého obsah citoval web www.driving.co.uk povedal, že aby bol jeho elektromobil v pluse, musel by každý exemplár predať za 150 000 libier, čo je na auto neznámej značky vskutku nereálne.
Celkom to ale nevzdal. Päťsto zamestnancov, ktorých najal, preradil do iných sekcií s tým, že bude pokračovať aspoň vývoj revolučných batérií. V súvislosti s tým Dyson po prvýkrát ukázal fotografiu svojho elektromobilu a informoval o jeho vlastnostiach. Novinka mala mať dva elektromotory, výkon 400 kW a zrýchlenie na stovku za 4,8 sekundy. Kabína tohto crossoveru mala odviezť v maximálnom komforte sedem členov posádky. Infotainment počítal s holografickým head-up displejom. Hlavnou zbraňou však mali byť práve batérie zabezpečujúce ohromný dojazd, rýchle nabíjanie a dlhú životnosť.
Dyson sa spolieha, že ak vývoj akumulátorov dokončí, začne ich dodávať iným automobilkám, čo by bol nepochybne vynikajúci biznis. Batérií je dnes absolútny nedostatok, pričom tie solid-state sa v elektromobiloch zatiaľ nepoužívajú. Sú drahé a ich vývoj ešte len prebieha. Práve dodávka batérií by mohla Dysonovi vytrhnúť tŕň z päty a postarať sa o návrat vynaložených miliónov libier do zastaveného projektu elektromobilu. Samotný Dyson netají sklamanie. „Som smutný. Snažíme sa o veci a oni zlyhávajú. Život nie je ľahký, “ povedal britský miliardár pre The Times.