
Koronakríza poriadne zamávala s európskym automobilovým priemyslom aj automobilovým trhom. Predaje áut sa prepadli v marci a apríli na historické minimá. Mimo dramatických udalostí neostalo ani Nemecko – najväčší automobilový trh Európy. V apríli padli predaje vozidiel o 61,1 % a v marci o 37,7 %. Za prvý štvrťrok hlási táto automobilová veľmoc v medziročnom porovnaní zníženie odbytu o 20,3 percenta. Problémom je, že uvoľnenie opatrení nebude automaticky znamenať obnovenie predajov. Ekonomicky zneistené obyvateľstvo jednoducho nákup nových áut odloží na „lepšie časy“. A v Nemecku to už jasne cítiť.
Nemecká asociácia automobilového priemyslu ZDK, presnejšie jej skupina predajcov oznámila, že nemeckí díleri majú v súčasnosti na skladoch nepredané autá v hodnote 14,8 miliárd eur! Plné sú autosalóny aj sklady. Chýbajú len zákazníci. Združenie to považuje za kritický stav, ktorý môže viesť nielen ku kolapsu mnohých predajcov ale aj ku kríze v automobilovej výrobe. „Ak sa nezačnú predávať nové autá, nemôže nabehnúť ani ich výroba,“ vysvetľuje Thomas Peckruhn, viceprezident ZDK. Nemecký autopriemysel sa preto dožaduje vládnej podpory na nákup nových áut, nielen elektromobilov ale aj vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré spĺňajú emisné normy.
Očakávané zľavy zo strany automobiliek a predajcov, ktoré veštia viacerí analytici, nemusia totiž stačiť, aby sa obchod sa autami vrátil do koľají aspoň podobných pred koronakrízou. A zdá sa, že volanie predstaviteľov nemeckého autopriemyslu bolo vypočuté. Podľa Automobilwoche podporí nemecká vláda výrobcov a predajcov formu priamej dotácie zákazníkov. Má ísť o sumu 4 000 eur na nákup batériových vozidiel a 3 000 eur na nákup vozidiel so spaľovacími motormi. Polovicou sumy sa má ale na bonuse podieľať výrobca. Pri elektrických autách, vrátane plug-in hybridov, má byť možné spomínanú dotáciu pripočítať k už existujúcej.
Takáto politika by mohla podporiť predaj áut a následne nielen vyprázdniť preplnené sklady ale aj rozbehnúť montážne linky automobiliek vo viacerých zmenách.