Zdieľané autá nezaujali. Skončili ako šrot

Služby zdieľaných áut majú na svojom konte fiasko. Malé elektrické vozidlá určené na spoločné používanie zaplavujú takmer každé väčšie mesto v Európe a v USA. Majú byť odpoveďou na trvalo udržateľnú mestskú mobilitu. Navyše ich výhodou má byť aj fakt, že ich netreba vlastniť. Používateľ nemusí platiť poistky, riešiť pravidelné parkovanie, servis a taktiež nečelí ani poklesu hodnoty auta.

11.06.2020 18:00
debata

V americkom meste Indianapolis sa ukázalo, že miestni obyvatelia a návštevníci po spoločnom používaní áut netúžia. Služba BlueIndy po piatich rokoch prevádzky končí. Firma to oznámila 21. mája. Jej koniec však nemôžeme pripísať len pandémii koronavírusu. O nízkom záujme o tieto vozidlá sa hovorilo už aj na konci minulého roka.

Služba začala v Indianapolise fungovať v polovici roka 2015. Od jej začiatku sa do jej systémov zaregistrovalo 11-tisíc používateľov, ktorí celkovo vykonali 180-tisíc jázd. To je na mesto, v ktorom žije viac ako 850-tisíc obyvateľov, málo.

Elektrický model odvezie štyroch ľudí. Foto: BlueIndy
BlueIndy Elektrický model odvezie štyroch ľudí.

Nepomohlo zvyšovanie počtu automobilov ani nabíjacích staníc. Služba začínala s 50 elektrickými vozidlami Bollore BlueCar a s 25 nabíjacími stanicami. Flotila áut sa rozšírila na 250 automobilov a 85 nabíjacích mi­est.

Plány hovorili o ďalšom masívnom rozširovaní. Po Indianapolise malo jazdiť 500 elektrických automobilov tejto služby, ktoré mali mať k dispozícii až tisíc nabíjacích miest. Problémy, ktoré služba začala pociťovať v priebehu minulého roka, vyústili do zníženia počtu áut. V januári ich po uliciach mesta jazdilo len 200 kusov.

V Indianapolise malo byť až 1 000 nabíjacích... Foto: BlueIndy
BlueIndy V Indianapolise malo byť až 1 000 nabíjacích miest.

Až 50 kusov elektromobilov skončilo na šrotovisku. Ich batérie budú využité ako powerbanky. Zvyšok áut firma presunula do Los Angeles, kde budú aj naďalej fungovať v projekte zdieľania automobilov. Mesto sa bude musieť vyrovnať aj s pozostalými nabíjacími miestami. V hre je aj možnosť, že časť z nich bude prebudovaná na štandardné parkovacie miesta.

Záujemcovia o využívanie týchto áut mali v Indianapolise na výber jeden z dvoch programov. V prvom si automobil mohli predplatiť na 20 minút za 8 dolárov. Každá ďalšia minúta používania ich stála 40 centov. Pravidelní používatelia mohli zaplatiť 10-dolárový ročný poplatok. Následne ich 20 minút používania stálo len 4 doláre a každá ďalšia minúta 20 centov.

Američanov k tejto službe nepriťahovalo ani samotné auto. Bollore BlueCar je malý mestský elektromobil, ktorý odvezie štyroch pasažierov. Vozidlo pochádzajúce z Talianska má batérie s kapacitou 30 kWh. Elektrický pohon poskytuje výkon 68 koní. V meste má vozidlo zvládnuť prejsť na jedno nabitie 250 km. Na diaľnici dojazd klesá na 150 km. Tieto automobily jazdia aj po Singapure, Londýne alebo Paríži.

Investori do tejto služby na jej začiatku naliali 50 miliónov dolárov. Výrobca elektromobilu prispel sumou 41 miliónov, miestne úrady investovali do služby 6 miliónov a firma Indianapolis Power & Light Co. poskytla 3 milióny dolárov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zdieľanie áut
Články podľa značiek