Bernhard Maier, ktorý zastával post predsedu predstavenstva automobilky Škoda od roku 2015, vo svojej funkcii náhle končí. Škoda to oznámila krátkou tlačovou správou bez uvedenia dôvodu aj bez oznámenia mena nástupcu a ďalšej pozície Maiera. To, samozrejme, vyvoláva dohady, čo môže za takýmto nečakaným rozhodnutím stáť. Najmä ak mala Maierovi zmluva „vypršať“ už na jeseň. Koncern tak mohol jeho odchod „zorganizovať“ oveľa diplomatickejšie. Bez zbytočných špekulácií. Tie sú ale teraz hlavnou témou dňa nemeckých médií.
O to viac, že s obdobím Maierovho šéfovania sa spájajú samé úspechy. Škoda počas jeho vedenia uviedla na trh modely Kodiaq, Karoq, Kamiq, Scala, štrvrtú generáciu Octavie a vyvinula nový elektromobil Enyaq iV. Dosiahla tiež rekordnú produkciu. Zákazníkom dodala vlani približne 1,24 milióna kusov vozidiel. Z toho rekordných 910 000 bolo vyrobených v českých závodoch, o 2,25 % viac ako rok predtým. Obrat Škody vzrástol vlani na 19,8 miliardy eur, teda o nemalých 15 %, a prevádzkový zisk na 1,7 miliardy eur. To všetko v ťažkých časoch investícií do elektromobility a digitalizácie.
Škoda dokonca ukázala chrbát materskému Volkswagenu, keď z každých 100 eur tržieb generovala 8,4-eurový zisk. Značka VW pritom produkovala len 4,3 eura. Úspech Škody bol taký veľký, že Maier sa zasadzoval za výstavbu nového výrobného závodu Škody v Turecku, ktorý mal byť podľa jeho predstáv práve pod taktovkou českej automobilky. Ako vieme, tento projekt je zrušený. Počas nedávnych personálnych rošád v rámci koncernu VW, ktoré boli odštartované problémami s nástupom nového VW Golf a elektrického ID.3, sa dokonca šuškalo, že Maier je horúcim kandidátom na šéfa automobilky Porsche, odkiaľ do Škody prišiel.
Nič také sa ale nedeje. Skôr sa zdá, že Maier sa stal pre vedenie koncernu persona non grata. Nemecký Handelsblatt dokonca tvrdí, že šéf Škody je obeťou svojho úspechu, ktorým zatieňoval vyššie postavených manažérov. Jednoducho, modely Škody začalo množstvo zákazníkov uprednostňovať pred Volkswagenom. Škoda mala byť pritom lowcostovou značkou koncernu a akousi hrádzou pred ostatnou lacnou konkurenciou. Maier však vždy bojoval proti akýmkoľvek snahám urobiť zo Škody Daciu, naposledy minulý rok, keď chcel šéf stratégie koncernu VW Michael Jost pristrihnúť Škode krídla a namieriť ju smerom „na východ“.
Vietor však môže fúkať aj z vrcholu koncernovej pyramídy. Šéf celého koncernu Herbert Diess síce personálne zmeny ustál, no prišiel o vedúcu stoličku v značke Volkswagen, kde ho nahradil dovtedajší prevádzkový riaditeľ Ralf Brandstätter. Na ďalší personálny vývoj v Škode si budeme musieť počkať. Automobilka oznámila, že nástupcu Maiera, ktorý oficiálne skončil 31. júna, zvolí na najbližšom zasadnutí predstavenstva spoločnosti v priebehu augusta. Skloňuje sa meno Michaela Oeljeklausa, zodpovedného v Škode za výrobu a logistiku, šéfa vývoja Christiana Strubeho, ale aj juhoafrického šéfa Volkswagenu Thomasa Schäfera, ktorému dáva šancu nemecký denník Automobilwoche.