
Emisie hýbu automobilovým svetom. O to nepochopiteľnejšie je, že Audi a Volkswagen oznámili koniec svojho naftového motora 4,0 TDI v brutálne výkonnom Audi SQ7, SQ8 a Touaregu V8 TDI (320 kW). Túto unikátnu pohonnú jednotku s dvojicou turbodúchadiel a elektrickým kompresorom, nahradí oveľa smädnejší benzínový motor 4,0 TFSI. Kým totiž naftová alternatíva produkovala na kilometer 205 gramov ostro sledovaného oxidu uhličitého, tá nová ich vypustí z výfuku až 278. Postoj koncernu k tomuto motoru zaráža aj v súvislosti s tým, že len nedávno uviedol na trh ostré verzie Audi S6 či S7, kde dal prednosť nafte pred benzínom.
Dôvody tak budú kdesi inde než v emisiách. A sú nimi náklady. Koncern sa jednoducho zbaví výroby motora, ktorý montoval už len do troch spomínaných modelov. Aj to len v Európe. Bentley Bentayga Diesel je už totiž dávno minulosťou, podobne ako Porsche Panamera Diesel a modely SQ7 a SQ8 majú za Atlantikom práve benzínový 8-valec 4,0 TFSI. Takže Audi len zjednotí ponuku a Tourag si bude musieť vystačiť s naftovým 6-valcom 3,0 TDI. Úspora bude pravdepodobne väčšia ako pokuty za nadlimitné gramy skleníkového CO2. A tie nemusia byť až také dramatické, keďže predaje týchto špičkových naftových modelov sa i tak pohybovali len v stovkách kusov.
Na druhej strane dostanú majetní zákazníci do rúk SQ7 a SQ8, ktoré budú ešte výkonnejšie a rýchlejšie ako ich dieselový predchodcovia. Vďaka 378 kilowattom a krútiacemu momentu 707 Nm vystrelia tieto šelmy na stovku za neuveriteľné 3,8 sekundy, to je o sedem desatín sekundy lepší výsledok ako s motorom 4,0 V8 TDI. Pripomeňme, že len pred pár dňami postihol podobný osud aj legendárny naftový 8-valec 4,4 V8 v Range Roveri. A Toyota stiahla takýto motor z ponuky spolu s veľkým Land Cruiserom V8 už dávnejšie.