Rolls-Royce Ghost: V Goodwoode sťahujú oponu. Nová generácia končí s BMW

Ghost, predstavený v roku 2009, bol historicky najúspešnejším modelom značky Rolls-Royce. A nová generácia, ktorej premiéra je naplánovaná na jeseň, má ešte väčšie ambície. Rodila sa spolu so zákazníkmi.

30.07.2020 16:00
debata
Nový Ghost má byť extraktom tradície a nových... Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Ghost - skice 2020 Nový Ghost má byť extraktom tradície a nových technológií. Automobilka sľubuje minimalistický dizajn. Vystačiť si však zatiaľ musíme len s jedinou skicou, ktorá toho veľa nenapovedá.

Menší brat veľkého Phantomu znamenal pre automobilku Rolls-Royce obrovský úspech. Model, ktorý prišiel na svet v roku 2009, sa rýchlo vypracoval na pozíciu najúspešnejšieho rollsu všetkých čias. V 116– ročnej histórii sa práve jemu podarilo zlomiť dovtedajšie predajné rekordy. Bolo to dané tým, že Ghost zamieril k zákazníkom, ktorí síce požadovali prestíž Rolls-Royce, no zároveň nemali chuť sedieť len na zadnom sedadle. Ghost nebol taký opulentný a neosobný ako vlajková loď Phantom. Nadviazať naň chce nová generácia, ktorá sa predstaví už na jeseň. Rolls-Royce jej venoval intenzívnych šesť rokov vývoja.

Výsledkom má byť auto, ktoré bude „rezonovať“ so zákazníkmi. Tentoraz však nejde len o marketingové klišé. Automobilka totiž venovala veľa úsilia výskumu, aby zistila, čo klienti očakávajú. „Zistili sme, že naši zákazníci majú vzťah k luxusným objektom založeným na minimalizme a zdržanlivosti. Objekty, ktoré nekričia, ale skôr šepkajú. Hľadajú čistotu dizajnu tým, že odmietajú zbytočné zdobenie a komplikované detaily. Na druhej strane však vyžadujú inovatívne technológie a inžiniersku dokonalosť zabudovanú priamo v podstate auta,“ povedal na tému nového Ghostu šéf automobilky Torsten Müller-Ötvös.

To všetko by mal Ghost pretaviť do reality. A hoci nemáme čakať revolúciu v dizajne, novinka je nová od základu. Jediné, čo od svojho predchodcu preberie, bude soška Spirit of Ecstasy a dáždnik. Všetko ostatné vyvinul Rolls-Royce na čistom hárku papiera. Ghost sa dokonca odpúta od platformy BMW radu 7 (F01), ktorú doteraz využíval. Použije ešte ušľachtilejšie základy z Phantomu, teda skrátenú hliníkovú platformu Architecture of Luxury, aby zákazníci nemali pocit, že Ghost je len luxusnejšou verziou vlajkovej lode z Mníchova. S tým je definitívne koniec, každý detail a každý ovládač budú mať pôvod v Goodwoode.

Aj preto prebiehal celý vývoj v centre automobilky v západnom Sussexe. O technike pod kapotou nepadlo ani slovo. Očakávať však môžeme opäť aristokratický 12-valec, ktorému sa možno nevyhne nejaká forma elektrifikácie. Čo už, emisné limity musí rešpektovať aj značka, ktorej zákazníkov spotreba paliva až tak nezaujíma. Viac sa dozvieme v nasledujúcich mesiacoch počas virtuálnej prezentácie, ktorá je rozdelená na viacej častí, napríklad aj formou štyroch animovaných videí. Prvá epizóda je už na svete a venuje sa dizajnu. Šéf exteriéru, dizajnér Henry Cloke v nej hovorí, že vytvorenie dokonalej jednoduchosti, ktorá odstránila všetok nepotrebný dizajn, bolo pre tím mimoriadne náročné.

Nás môže mrzieť len to, že na novom Ghoste pravdepodobne neuvidíme vplyv slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa, ktorý sa po vlaňajšom krátkom pôsobení na poste šéfa dizajnu v Goodwoode rozhodol z britskej automobilky neočakávane odísť. V súčasnosti „hlavou“ dizajnu značky Volkswagen.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rolls-Royce #Rolls-Royce Ghost
Články podľa značiek