JATO Dynamics: Clio v júni ‘vyprášilo‘ Golf. Tak často sa to nestáva

31.07.2020 06:00

Agentúra JATO Dynamics zverejnila európske štatistiky predaja áut za jún. Prekvapia lídrom medzi modelmi aj nárastom registrácií elektrifikovaných áut, vrátane elektromobilov.

V prvých šiestich mesiacoch sa v Európe predalo...
V prvých šiestich mesiacoch sa v Európe predalo len 5,09 milióna áut, to je až o 39 % menej v porovnaní s prvým polrokom 2019. Autor: ACEA

Od januára do konca júna sa podľa údajov agentúry JATO Dynamics rozhodlo pre kúpu nového auta v Európe len 5,09 milióna zákazníkov. To predstavuje pokles odbytu o hrozivých 39 %. Samozrejme, stojí za tým pandémia koronavírusu, ktorá začala „úradovať“ na európskom trhu v marci. Výnimkou nebol ani jún, keď bolo registrovaných 1,13 milióna nových vozidiel, o 24 % menej v medziročnom porovnaní. Je to síce menší pokles ako v marci, apríli a v máji, ale na optimizmus je ešte priskoro.

Renault Clio bol v máji a najnovšie aj v júni...
Renault Clio bol v máji a najnovšie aj v júni vôbec najpredávanejším autom v Európe. Tak trochu mu však pomohol Golf. Nemecká ikona mala totiž problém s nábehom predaja ôsmej generácie. Autor: Renault

„Momentálne nemôžeme hovoriť o zotavení, pretože pandémia je v Európe stále prítomná. Spotrebitelia však pomaly reagujú na nové ponuky a stimuly na oživenie predaja,“ konštatuje Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics. Tie sa týkali najmä áut s ekologickým pohonom, a tak neprekvapí, že pandémia sa takmer vôbec nedotkla hybridov, plug-in hybridov a čistých elektromobilov. Práve naopak. A výnimkou nebol ani jún.

Elektrifikácii sa darí

Kým registrácie benzínových a naftových áut klesli o 32, respektíve o 31 % v porovnaní s júnom 2019, objem registrácií elektrifikovaných áut sa zvýšil zo 111 300 na 183 300 kusov, čo je nárast o neuveriteľných 65 %. Zaujímavý je najmä pomer medzi predajom naftových a elektrifikovaných áut. Na každé registrované elektrické vozidlo pripadlo totiž v júni len 1,7 vozidla s dieselovým motorom. Felipe Munoz vidí za týmto trendom kombináciu rozširujúcej sa ponuky, vyšších stimulov a väčšieho povedomia spotrebiteľov o ekologickej budúcnosti.

Peugeot 2008 zaznamenal ako jedno z mála áut...
Peugeot 2008 zaznamenal ako jedno z mála áut prvej desiatky medziročný nárast predaja. A to až o 10 %! Autor: Peugeot

Rast pritom zaznamenali hybridy, plug-in hybridy aj elektromobily, pričom hybridy predstavovali celú polovicu registrácií. Medzi hybridmi sa darilo Suzuki, Fordu a Fiatu, ktoré vďaka novým mild-hybridným technológiám dokázali predbehnúť ďalších veľkých hráčov, akými sú Kia a Lexus. Na trhu plug-in hybridov dominovali tri prémiové značky – Volvo, Mercedes-Benz a BMW. Predchádzajúci líder, Mitsubishi, sa posunul až na šieste miesto. V segmente čistých elektromobilov kraľoval v júni Renault s takmer dvojnásobným náskokom pred Teslou, ktorá zaznamenala 42-percentný pokles.

SUV nič nezastaví, Golf áno

„Horúčka SUV“ pokračuje. Napriek koronakríze sa tejto populárnej triede podarilo dosiahnuť slušné výsledky. Aj keď objem registrácií SUV klesol o 18 %, trhový podiel zvýšili až na 40 %. Najlepšie sa darilo tým veľkým a drahým, ktoré vykázali zanedbateľný ročný pokles predaja len o dve percentá. Bohatí teda s koronakrízou veľký problém nemali. Najväčšie prekvapenie sa však odohralo v rebríčku modelov. Renault Clio totiž v júni, podobne ako v máji, už druhýkrát za sebou oskalpoval na prvej priečke najpredávanejších áut Európy VW Golf.

Dacia má v prvej desiatke až dva modely....
Dacia má v prvej desiatke až dva modely. Sandero sa vypracovalo na štvrtú priečku a Duster na pozíciu s číslom 8. Autor: Dacia

Úspech malého francúzskeho hatchbaku však nešiel len na jeho konto. Pomohol mu samotný Golf. Volkswagen mal totiž problém s nábehom distribúcie ôsmej generácie a na prelome mája a júna musel predaj dokonca zastaviť z dôvodu nefunkčnosti systému núdzového volania eCall. To Renault Clio piatej generácie podobné problémy nemal. Je dostupný od začiatku roka prakticky v celej Európe. Clio ale nebolo jediným modelom Renault Group, ktorému sa darilo. V prvej desiatke totiž nájdeme aj Renault Captur, Daciu Sandero a Daciu Duster. V TOP 10 sa nachádzajú ešte Toyota Yaris, Peugeot 208, Ford Focus, Peugeot 2008 a Opel Corsa.

JATO Dynamics zvlášť vyzdvihuje Toyotu Yaris, pretože z jej celkových registrácií pripadalo na novú generáciu len šesť percent. V TOP 10 sa ale len Cliu a Peugeotu 2008 podarilo uspieť lepšie ako vlani. Dvetisícosmička si polepšila dokonca až o 10 %. Podarilo sa to tiež Volvu XC40 (+ 56 %), Volkswagenu T-Cross (+ 1 %), Fordu Puma, Hyundaiu Kona (+ 14 %), Škode Kamiq, Volvu XC60 (+ 28 %), Mercedesu-Benz CLA (+ 31 %), Kii Niro (+ 27 %), Fiatu Ducato (+ 62 %), a Volvu S60/V60 (+ 6 %). Väčšina ostatných modelov strácala.

Najpredávanejšie autá v júni 2020 (EÚ)

Poradie Model Počet kusov vs. 2019
1. Renault Clio 37 119 +3
2. Volkswagen Golf 24 474 –35
3. Renault Captur 22 287 –21
4. Dacia Sandero 20 699 –10
5. Toyota Yaris 19 532 –1
6. Peugeot 208 19 194 ?
7. Ford Focus 18 113 –10
8. Dacia Duster 17 400 –20
9. Peugeot 2008 17 092 +10
10. Opel Corsa 17 073

Najpredávanejšie autá podľa tried (jún 2020)

Mestské autá
1. Fiat 500 13 604 – 20 %
2. Fiat Panda 12 615 – 23 %
3. Renault Twingo 12 315 + 8 %
Nižšia trieda      
1. Renault Clio 37 119 + 3 %
2. Dacia Sandero 20 699 – 10 %
3. Toyota Yaris 19 530 –1 %
Nižšia stredná trieda      
1. VW Golf 24 474 – 35 %
2. Ford Focus 18 113 – 10 %
3. Škoda Octavia 16 578 – 18 %
Stredná trieda      
1. BMW 3 9 154 – 19 %
2. Mercedes-Benz C 7 941 – 37 %
3. VW Passat 7 786 – 37 %
Vyššia stredná trieda      
1. Mercedes-Benz E 5 778 – 30 %
2. Audi A6 4 822 – 42 %
3. BMW 5 4 768 – 39 %
Vyššia trieda      
1. Porsche Panamera 504 – 37 %
2. BMW 8 Gran Coupé 491 nové
3. BMW 7 475 – 48 %
MPV      
1. VW Touran 4 572 – 31 %
2. Renault Scénic 4 565 – 56 %
3. Mercedes-Benz B 4 002 – 37 %
Športové autá      
1. Porsche 911 1 729 0 %
2. BMW Z4 817 – 39 %
3. Audi TT 733 – 44%
SUV      
1. Renault Captur 22 287 – 21 %
2. Dacia Duster 17 400 – 20 %
3. Peugeot 2008 17 092 + 10 %

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#VW Golf #VW #Volkswagen #Renault Clio #Renault #prdaj áut #JATO Dynamics
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek