Od januára do konca júna sa podľa údajov agentúry JATO Dynamics rozhodlo pre kúpu nového auta v Európe len 5,09 milióna zákazníkov. To predstavuje pokles odbytu o hrozivých 39 %. Samozrejme, stojí za tým pandémia koronavírusu, ktorá začala „úradovať“ na európskom trhu v marci. Výnimkou nebol ani jún, keď bolo registrovaných 1,13 milióna nových vozidiel, o 24 % menej v medziročnom porovnaní. Je to síce menší pokles ako v marci, apríli a v máji, ale na optimizmus je ešte priskoro.
„Momentálne nemôžeme hovoriť o zotavení, pretože pandémia je v Európe stále prítomná. Spotrebitelia však pomaly reagujú na nové ponuky a stimuly na oživenie predaja,“ konštatuje Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics. Tie sa týkali najmä áut s ekologickým pohonom, a tak neprekvapí, že pandémia sa takmer vôbec nedotkla hybridov, plug-in hybridov a čistých elektromobilov. Práve naopak. A výnimkou nebol ani jún.
Elektrifikácii sa darí
Kým registrácie benzínových a naftových áut klesli o 32, respektíve o 31 % v porovnaní s júnom 2019, objem registrácií elektrifikovaných áut sa zvýšil zo 111 300 na 183 300 kusov, čo je nárast o neuveriteľných 65 %. Zaujímavý je najmä pomer medzi predajom naftových a elektrifikovaných áut. Na každé registrované elektrické vozidlo pripadlo totiž v júni len 1,7 vozidla s dieselovým motorom. Felipe Munoz vidí za týmto trendom kombináciu rozširujúcej sa ponuky, vyšších stimulov a väčšieho povedomia spotrebiteľov o ekologickej budúcnosti.
Rast pritom zaznamenali hybridy, plug-in hybridy aj elektromobily, pričom hybridy predstavovali celú polovicu registrácií. Medzi hybridmi sa darilo Suzuki, Fordu a Fiatu, ktoré vďaka novým mild-hybridným technológiám dokázali predbehnúť ďalších veľkých hráčov, akými sú Kia a Lexus. Na trhu plug-in hybridov dominovali tri prémiové značky – Volvo, Mercedes-Benz a BMW. Predchádzajúci líder, Mitsubishi, sa posunul až na šieste miesto. V segmente čistých elektromobilov kraľoval v júni Renault s takmer dvojnásobným náskokom pred Teslou, ktorá zaznamenala 42-percentný pokles.
SUV nič nezastaví, Golf áno
„Horúčka SUV“ pokračuje. Napriek koronakríze sa tejto populárnej triede podarilo dosiahnuť slušné výsledky. Aj keď objem registrácií SUV klesol o 18 %, trhový podiel zvýšili až na 40 %. Najlepšie sa darilo tým veľkým a drahým, ktoré vykázali zanedbateľný ročný pokles predaja len o dve percentá. Bohatí teda s koronakrízou veľký problém nemali. Najväčšie prekvapenie sa však odohralo v rebríčku modelov. Renault Clio totiž v júni, podobne ako v máji, už druhýkrát za sebou oskalpoval na prvej priečke najpredávanejších áut Európy VW Golf.
JATO Dynamics zvlášť vyzdvihuje Toyotu Yaris, pretože z jej celkových registrácií pripadalo na novú generáciu len šesť percent. V TOP 10 sa ale len Cliu a Peugeotu 2008 podarilo uspieť lepšie ako vlani. Dvetisícosmička si polepšila dokonca až o 10 %. Podarilo sa to tiež Volvu XC40 (+ 56 %), Volkswagenu T-Cross (+ 1 %), Fordu Puma, Hyundaiu Kona (+ 14 %), Škode Kamiq, Volvu XC60 (+ 28 %), Mercedesu-Benz CLA (+ 31 %), Kii Niro (+ 27 %), Fiatu Ducato (+ 62 %), a Volvu S60/V60 (+ 6 %). Väčšina ostatných modelov strácala.
Najpredávanejšie autá v júni 2020 (EÚ)
Poradie | Model | Počet kusov | vs. 2019 |
---|---|---|---|
1. | Renault Clio | 37 119 | +3 |
2. | Volkswagen Golf | 24 474 | –35 |
3. | Renault Captur | 22 287 | –21 |
4. | Dacia Sandero | 20 699 | –10 |
5. | Toyota Yaris | 19 532 | –1 |
6. | Peugeot 208 | 19 194 | ? |
7. | Ford Focus | 18 113 | –10 |
8. | Dacia Duster | 17 400 | –20 |
9. | Peugeot 2008 | 17 092 | +10 |
10. | Opel Corsa | 17 073 | – |
Najpredávanejšie autá podľa tried (jún 2020)
Mestské autá | |||
---|---|---|---|
1. | Fiat 500 | 13 604 | – 20 % |
2. | Fiat Panda | 12 615 | – 23 % |
3. | Renault Twingo | 12 315 | + 8 % |
Nižšia trieda | |||
1. | Renault Clio | 37 119 | + 3 % |
2. | Dacia Sandero | 20 699 | – 10 % |
3. | Toyota Yaris | 19 530 | –1 % |
Nižšia stredná trieda | |||
1. | VW Golf | 24 474 | – 35 % |
2. | Ford Focus | 18 113 | – 10 % |
3. | Škoda Octavia | 16 578 | – 18 % |
Stredná trieda | |||
1. | BMW 3 | 9 154 | – 19 % |
2. | Mercedes-Benz C | 7 941 | – 37 % |
3. | VW Passat | 7 786 | – 37 % |
Vyššia stredná trieda | |||
1. | Mercedes-Benz E | 5 778 | – 30 % |
2. | Audi A6 | 4 822 | – 42 % |
3. | BMW 5 | 4 768 | – 39 % |
Vyššia trieda | |||
1. | Porsche Panamera | 504 | – 37 % |
2. | BMW 8 Gran Coupé | 491 | nové |
3. | BMW 7 | 475 | – 48 % |
MPV | |||
1. | VW Touran | 4 572 | – 31 % |
2. | Renault Scénic | 4 565 | – 56 % |
3. | Mercedes-Benz B | 4 002 | – 37 % |
Športové autá | |||
1. | Porsche 911 | 1 729 | 0 % |
2. | BMW Z4 | 817 | – 39 % |
3. | Audi TT | 733 | – 44% |
SUV | |||
1. | Renault Captur | 22 287 | – 21 % |
2. | Dacia Duster | 17 400 | – 20 % |
3. | Peugeot 2008 | 17 092 | + 10 % |