JATO Dynamics: Clio v júni ‘vyprášilo‘ Golf. Tak často sa to nestáva

Agentúra JATO Dynamics zverejnila európske štatistiky predaja áut za jún. Prekvapia lídrom medzi modelmi aj nárastom registrácií elektrifikovaných áut, vrátane elektromobilov.

31.07.2020 06:00
debata
V prvých šiestich mesiacoch sa v Európe predalo... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut V prvých šiestich mesiacoch sa v Európe predalo len 5,09 milióna áut, to je až o 39 % menej v porovnaní s prvým polrokom 2019.

Od januára do konca júna sa podľa údajov agentúry JATO Dynamics rozhodlo pre kúpu nového auta v Európe len 5,09 milióna zákazníkov. To predstavuje pokles odbytu o hrozivých 39 %. Samozrejme, stojí za tým pandémia koronavírusu, ktorá začala „úradovať“ na európskom trhu v marci. Výnimkou nebol ani jún, keď bolo registrovaných 1,13 milióna nových vozidiel, o 24 % menej v medziročnom porovnaní. Je to síce menší pokles ako v marci, apríli a v máji, ale na optimizmus je ešte priskoro.

Renault Clio bol v máji a najnovšie aj v júni... Foto: Renault
Renault Clio - 2019 Renault Clio bol v máji a najnovšie aj v júni vôbec najpredávanejším autom v Európe. Tak trochu mu však pomohol Golf. Nemecká ikona mala totiž problém s nábehom predaja ôsmej generácie.

„Momentálne nemôžeme hovoriť o zotavení, pretože pandémia je v Európe stále prítomná. Spotrebitelia však pomaly reagujú na nové ponuky a stimuly na oživenie predaja,“ konštatuje Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics. Tie sa týkali najmä áut s ekologickým pohonom, a tak neprekvapí, že pandémia sa takmer vôbec nedotkla hybridov, plug-in hybridov a čistých elektromobilov. Práve naopak. A výnimkou nebol ani jún.

Elektrifikácii sa darí

Kým registrácie benzínových a naftových áut klesli o 32, respektíve o 31 % v porovnaní s júnom 2019, objem registrácií elektrifikovaných áut sa zvýšil zo 111 300 na 183 300 kusov, čo je nárast o neuveriteľných 65 %. Zaujímavý je najmä pomer medzi predajom naftových a elektrifikovaných áut. Na každé registrované elektrické vozidlo pripadlo totiž v júni len 1,7 vozidla s dieselovým motorom. Felipe Munoz vidí za týmto trendom kombináciu rozširujúcej sa ponuky, vyšších stimulov a väčšieho povedomia spotrebiteľov o ekologickej budúcnosti.

Peugeot 2008 zaznamenal ako jedno z mála áut... Foto: Peugeot
Peugeot 2008 - 2019 Peugeot 2008 zaznamenal ako jedno z mála áut prvej desiatky medziročný nárast predaja. A to až o 10 %!

Rast pritom zaznamenali hybridy, plug-in hybridy aj elektromobily, pričom hybridy predstavovali celú polovicu registrácií. Medzi hybridmi sa darilo Suzuki, Fordu a Fiatu, ktoré vďaka novým mild-hybridným technológiám dokázali predbehnúť ďalších veľkých hráčov, akými sú Kia a Lexus. Na trhu plug-in hybridov dominovali tri prémiové značky – Volvo, Mercedes-Benz a BMW. Predchádzajúci líder, Mitsubishi, sa posunul až na šieste miesto. V segmente čistých elektromobilov kraľoval v júni Renault s takmer dvojnásobným náskokom pred Teslou, ktorá zaznamenala 42-percentný pokles.

SUV nič nezastaví, Golf áno

„Horúčka SUV“ pokračuje. Napriek koronakríze sa tejto populárnej triede podarilo dosiahnuť slušné výsledky. Aj keď objem registrácií SUV klesol o 18 %, trhový podiel zvýšili až na 40 %. Najlepšie sa darilo tým veľkým a drahým, ktoré vykázali zanedbateľný ročný pokles predaja len o dve percentá. Bohatí teda s koronakrízou veľký problém nemali. Najväčšie prekvapenie sa však odohralo v rebríčku modelov. Renault Clio totiž v júni, podobne ako v máji, už druhýkrát za sebou oskalpoval na prvej priečke najpredávanejších áut Európy VW Golf.

Dacia má v prvej desiatke až dva modely.... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Dacia má v prvej desiatke až dva modely. Sandero sa vypracovalo na štvrtú priečku a Duster na pozíciu s číslom 8.
Úspech malého francúzskeho hatchbaku však nešiel len na jeho konto. Pomohol mu samotný Golf. Volkswagen mal totiž problém s nábehom distribúcie ôsmej generácie a na prelome mája a júna musel predaj dokonca zastaviť z dôvodu nefunkčnosti systému núdzového volania eCall. To Renault Clio piatej generácie podobné problémy nemal. Je dostupný od začiatku roka prakticky v celej Európe. Clio ale nebolo jediným modelom Renault Group, ktorému sa darilo. V prvej desiatke totiž nájdeme aj Renault Captur, Daciu Sandero a Daciu Duster. V TOP 10 sa nachádzajú ešte Toyota Yaris, Peugeot 208, Ford Focus, Peugeot 2008 a Opel Corsa.

JATO Dynamics zvlášť vyzdvihuje Toyotu Yaris, pretože z jej celkových registrácií pripadalo na novú generáciu len šesť percent. V TOP 10 sa ale len Cliu a Peugeotu 2008 podarilo uspieť lepšie ako vlani. Dvetisícosmička si polepšila dokonca až o 10 %. Podarilo sa to tiež Volvu XC40 (+ 56 %), Volkswagenu T-Cross (+ 1 %), Fordu Puma, Hyundaiu Kona (+ 14 %), Škode Kamiq, Volvu XC60 (+ 28 %), Mercedesu-Benz CLA (+ 31 %), Kii Niro (+ 27 %), Fiatu Ducato (+ 62 %), a Volvu S60/V60 (+ 6 %). Väčšina ostatných modelov strácala.

Najpredávanejšie autá v júni 2020 (EÚ)

Poradie Model Počet kusov vs. 2019
1. Renault Clio 37 119 +3
2. Volkswagen Golf 24 474 –35
3. Renault Captur 22 287 –21
4. Dacia Sandero 20 699 –10
5. Toyota Yaris 19 532 –1
6. Peugeot 208 19 194 ?
7. Ford Focus 18 113 –10
8. Dacia Duster 17 400 –20
9. Peugeot 2008 17 092 +10
10. Opel Corsa 17 073

Najpredávanejšie autá podľa tried (jún 2020)

Mestské autá
1. Fiat 500 13 604 – 20 %
2. Fiat Panda 12 615 – 23 %
3. Renault Twingo 12 315 + 8 %
Nižšia trieda      
1. Renault Clio 37 119 + 3 %
2. Dacia Sandero 20 699 – 10 %
3. Toyota Yaris 19 530 –1 %
Nižšia stredná trieda      
1. VW Golf 24 474 – 35 %
2. Ford Focus 18 113 – 10 %
3. Škoda Octavia 16 578 – 18 %
Stredná trieda      
1. BMW 3 9 154 – 19 %
2. Mercedes-Benz C 7 941 – 37 %
3. VW Passat 7 786 – 37 %
Vyššia stredná trieda      
1. Mercedes-Benz E 5 778 – 30 %
2. Audi A6 4 822 – 42 %
3. BMW 5 4 768 – 39 %
Vyššia trieda      
1. Porsche Panamera 504 – 37 %
2. BMW 8 Gran Coupé 491 nové
3. BMW 7 475 – 48 %
MPV      
1. VW Touran 4 572 – 31 %
2. Renault Scénic 4 565 – 56 %
3. Mercedes-Benz B 4 002 – 37 %
Športové autá      
1. Porsche 911 1 729 0 %
2. BMW Z4 817 – 39 %
3. Audi TT 733 – 44%
SUV      
1. Renault Captur 22 287 – 21 %
2. Dacia Duster 17 400 – 20 %
3. Peugeot 2008 17 092 + 10 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Renault #VW #JATO Dynamics #VW Golf #Renault Clio #prdaj áut
Články podľa značiek